2026-08-04, 08:22
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Där han låg var han dock tvungen att fortsätta i ledens riktning ett bra tag till om han inte ville köra rakt igenom Älgön (minst 1 sjömil kvar i ledens riktning). Däremot kanske han, medvetet eller omedvetet, börjat kompromissa på sitt läge "väl styrbord i leden" med avsikten att vika av 10 min senare. Han korsade inte leden, men han kanske inte låg så väl styrbord som han borde.

Det fråntar inte skyldigheten för det större fartyget att som upphinnande väja (d v s slå av på farten) eller signallera. Och, de hade inte ens koll på att båten var där. Skuldfrågan börjar där.

Precis. Det är det som är kärnfrågan att fartyget hade inte ens koll på att snipan fanns där. Och väjningsreglerna är som de är. Det är möjligt att den här olyckan leder till skärptare krav på kamera i fören eller att alltid signalera vid regn då de flesta som har kapell fäller upp sitt kapell vid regn och sikten då minskar dramatiskt.
Citera
2026-08-04, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jag har hört att de kom ifrån Nord/nordväst och skulle i riktning sydost och bör därför ha korsat farleden där kollisionen skedde med viss vinkel nordväst -sydost (diagonalt vill säga). Dock ej bekräftat.

Det var ngn i tråden som tidigt hade info vart hans brors båt låg i hamn och vart det varit innan.

Vart de skulle är nog klart. Men det var minst en sjömil kvar i leden (som dessutom kröker lätt styrbord) så de låg rätt i leden på styrbord sida. Vart de kom ifrån har jag inte läst...
Citera
2026-08-04, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Grundar det naturligtvis på sunt förnuft. Prova det.

Har själv en snipa och man sitter ju och kollar hela tiden om det ska komma snabbare båtar bakifrån eftersom snipan går så sakta. I just det här fallet har det ju brustit rejält.

Du skriver ju att fritidsbåten för närvarande inte kan misstänkas för någon sjöfartsregel vilket betyder att det kan komma att ändras och det där är ju åklagarens uppfattning och inte den slutgiltiga, och av texten att döma så kan man dra den slutsatsen att det inte är skrivet i sten att det blir så.

Händelseförloppet stämmer säkert men både kapten och lotsen fanns på bryggan vid händelsen så hade dom haft möjlighet att upptäcka snipan så hade dom naturligtvis gjort det.
Så man kan ju dra den slutsatsen att snipan fanns i sådan vinkel att fartyget inte hade möjlighet att upptäcka den så därför kommer kaptenen att frikännas.

Sedan så finns det massvis med exempel på familjemedlemmar som blivit dömda för vållande till annans död av andra familjemedlemmar.
Speciellt då vid trafikolyckor så det där uttalandet från åklagaren är inte mycket värt inför lagen.

Hela ansvaret ligger därmed på den som framförde snipan för den har god sikt åt alla håll att upptäcka inkommande fartyg och har dessutom väldigt lätt att styra undan.

Oavsett om någon kommer att bli dömd för detta i slutändan så har den som framfört snipan klantat till det rejält och orsakat två dödsfall.
Om det finns döda vinklar framåt på ett fartyg så skall kaptenen se till att det finns en utkik som kompenserar för dessa.
Citera
2026-08-04, 08:26
Medlem
fululfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Solklart på denna bild, 2-3 dagar sedan jag nämnde det men då var det 99% gaphalsar i tråden

https://www.flashback.org/p95576963#p95576963

"Skuggor från presenningen" var väl var de gormade om när de såg skadorna på båten. Så dumt.
Citera
2026-08-04, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Gaspatronen löser ut och blåser upp västen, om allt fungerar som det skall, annars måste man själv utlösa patronen.
Jag hatar sådana västar. Gammal hederlig seglarväst vill jag ha. Den kan man dessutom ha under regnjackan, och den värmer lite också när det är pissväder.
Rätt och ett tillägg, man ska alltid ha ev ytterkläder utanpå den så man kan ta av sig dessa när man ligger i vattnet, underlättar också när man ska dra ombord någon speciellt om det är pappan som åkt i och fru ombord
Citera
2026-08-04, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Precis, jag gillar inte heller de upplåsbara. Kör med en modern seglarväst

Tyvärr hade ju mamman och dottern inget flytetyg alls. Hoppas pappan träder fram och berättar sin version av olyckan och reder ut alla de frågor vi har.
Ja och vilken tur vi inte har fifth amendment...
Citera
2026-08-04, 08:29
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Inte mig du frågar men kan konstatera att tidsuppgifterna tidigare i tråden inte överensstämmer med åklagarens gärningsbeskrivning. Det ska avse klockslaget för kollisionen.

I min enkla värld tyder det mycket exakta angivandet av tidspunkt för kollisionen att man har bra på fötterna. 22:04 liksom. Inte ”någon gång mellan” eller ”22:00”.

Jag har tidigare sagt i tråden att jag tror att man får svårt att få till en fällande dom, men det tar jag tillbaks. Som det ser ut nu tror jag att det finns allt som krävs. 1-6 år för grovt vållande.

Två frågor:

1: är det från svarta lådan man hittat det man stödjer sig på?

2: vad har lotsen för kommentarer till det hela? Han har ju ändå varit ombord vid den aktuella tidspunkten. (Jag vet att han inte är juridiskt ansvarig)
Citera
2026-08-04, 08:29
Medlem
fululfs avatar
Citat:
Åtalar man inte pappan då ska man inte heller åtala kaptenen anser jag.

Observera "anser jag", prova det ordet du med

Du kan ju anse vad du vill men av det utredningen visat hittills så har fartyget begått fel vilket snipan inte gjort. Där står vi nu och vad du anser är skitsamma.
Citera
2026-08-04, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jo, dessa vittnesuppgifter är naturligtvis av största betydelse, och jag har för mig att de som undsatte de nödställda uppgett att det var uppehåll när olyckan inträffade, med reservation för att jag minns fel, men någon som var i området vid tidpunkten har i alla fall sagt det.
Vad för andra skäl till att båten och skeppet inte upptäckt varandra som kan finnas kan vi bara spekulera i, och jag gissar på rent slarv, samt att sikten från bryggan på Misje Verde är omvittnat begränsad...
regn od tilltog efter att dom hjälp sonen och pappan sa dom. Googla
Citera
2026-08-04, 08:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Ja drt är svårt att se, men vissa bilder tycker jag grävmaskinen sitter rakt framför kommandobryggan och vissa ngt till höger om bryggan.

Sedan finns det många som sagt att fartyget varit utrustat med två radarsystem. Ett för långt håll och ett för kortare håll. Om så är fallet, vet vi om det vi ser till styrbord är den för kortare eller längre håll?

Hur som haver, så tror jag man måste vara på kommandobryggan fysiskt för att dra definitivt beslut.

Det är dock troligare att grävmaskinen hjälpt till att ge visuell död vinkel. Och som många påstått, ngn form av felinställd radar eller "clutter filter" kan orsaka det hela.

Sedan gör ju snipans färg och kapell att den antagligen blir ganska välkamofluerad

Skälet att det ser annorlunda ut är att grävskopan sitter på en travers, som dels tillåter att skopan går styrbord, dels babord OCH föröver. Parkerar man inte skopan kan den ligga/stå litet hur som helst. Det finns ett parkeringsläge där den skymmer minimalt, ihopfälld och på tvären under kommandobryggan. De flesta bilder visar den i andra positioner.
Citera
2026-08-04, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrypskyttenSDP
Åtala pappan för vad?
Bristande uppsyn, ligga i farlen som trafikeras av fartyg
Citera
2026-08-04, 08:38
Medlem
fululfs avatar
Citat:
Bristande uppsyn, ligga i farlen som trafikeras av fartyg

Man FÅR ligga i farled. Man till och med kan BEHÖVA göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in