Citat:
Ursäkta?
Jag ställde den ytterst relevanta frågan vad som gör att ni är så måna om att hålla val i Ukraina? Något som måste anses ganska icke-mainstream eftersom vi i väst gott tycker de kan vänta (och införa diktatur).
Den ignoreras totalt och istället får jag det här tramset. Skärpning!
Jag ställde den ytterst relevanta frågan vad som gör att ni är så måna om att hålla val i Ukraina? Något som måste anses ganska icke-mainstream eftersom vi i väst gott tycker de kan vänta (och införa diktatur).
Den ignoreras totalt och istället får jag det här tramset. Skärpning!
Det finns en väldigt enkel anledning till varför många anser att Ukraina borde hålla val, och den handlar varken om Ryssland eller "trams".. Många ukrainare vill faktiskt ha förändring. Det är ingen hemlighet att landet lider av djupgående korruption, och vi ser ju själva hur folk tagit till gatorna i protest mot hur regeringen agerar- till exempel när Zelenskyj sparkar ministrar och oberoende aktörer för att skydda sin egen krets. Att frysa demokratin med hänvisning till krig passar makten väldigt bra när det flödar in hundratals miljarder i bistånd och vapenstöd... När en ledning sitter kvar på obestämd tid utan mandatskifte ökar risken för att makten missbrukas och att korruptionen mörkas. Ett val hade gett det ukrainska folket chansen att välja en ledare som inte har ett eget intresse av att hålla igång kriget för pengarnas skull, utan som kanske är redo att söka en snabbare fred och stoppa lidandet.... Att då kräva val handlar inte om att vilja ställa till kaos- det handlar om att ge folket rätten att avsätta korrupta styren och välja en ny väg framåt. Det är hela anledningen till att frågan lyfts, och det är ett högst relevant argument oavsett vad man tycker om kriget i övrigt.
Det är riktigt märkligt att du nyss klagade på din "textvägg" men så fort jag svarar kortare och tycker du kan byta tråd kräver du plötsligt långa, detaljerade svar på dina egna frågeställningar!