2026-08-03, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
I hans fall spelar det nog ingen roll hur stort stödet är.
Har han klantat till det så har han.

Jamen det låter ju verkligen rimligt, det är därför kaptenen är häktad å inte pappan

Verkar som att vi har flera hundra åklagare å experter i tråden.
Citera
2026-08-03, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Jo jag vet hur en snipa ser ut, du kanske har rätt men jag tvivlar . Hoppas vi får se en bild så småningom på snipan utan pressen

Jag anade redan innan snipan bärgades att hon inte skulle ha så allvarliga skador och kanske inte ens varit i något hårdare konktakt, om alls, med skeppet. Mitt inlägg om den relativa farten var ett resultat av de tankarna.

Det hänger ihop lite med vad som händer med vattnet runt en båt i rörelse, och särskilt runt fören på ett sådant fartyg.

Tänk en vanlig surfbräda, vågsurfning. Vad som händer när det kommer en våg. Vart tar brädan vägen.

Nu är proportionerna lite annorlunda, men fysiken är densamma.

Men faktum är att även båtar surfar på vågorna, jag har gjort det många gånger med olika segelbåtar, och till och med med en stor gammal båt från 70-talet som vägde 8 ton. Den gången nerför en 7-8 meter hög våg ute på nordsjön. Vi gjorde 20 knop med den gamle båten, nerför vågen.

Nu är som sagt proportionerna lite annorlunda, men fysiken är densamma. Skeppet och bulben skapar en bogvåg. När skeppet kommer ikapp snipan är det inte skeppet, utan bogvågen, som når snipan först. Snipan färdas med ca 10km/h och bogvågen är ca 10km/h snabbare än snipan. Det är inte större skillnad. Snipan får en rejäl skjuts framåt av vågen, trycks framåt, inte sugs, den blir oregerlig och sannolikt har den svängt abrupt i samband med påskjutsen, skeppet fortsätter ohämmat framåt och snipan, tror jag välter runt av vattentrycket från skeppet, eller, kanske av att träffas av båten, här börjar den ta in vatten och sjunka och det går fort. Huruvida sedan snipan har tryckts ut vid sidan av skeppet eller hamnat in under skeppet tror jag är en ren slump, bägge kan ha hänt. Men det är mer av att snipan har tryckts in under båten, än att den har sugits, det finns inga negativa tryck, sugningar där framme, det finns bara tryck från skeppets framfart.

The devil's in the details. En sådan detalj är att åklagaren INTE säger att snipan har sugits in under skeppet, utan att han säger att snipan i det närmaste har sugits in under skeppet. Slutsatsen jag drar är att den inte har varit under skeppet, men att det var nära att så skedde. Sedan är det där en fråga med modifikation. När snipan sjunker mot botten på olycksplatsen är det väl rimligt att påstå att den är under skeppet.

Det är också ett sådant förlopp, där snipan inte i egentling mening blir påkört av fartyget, som leder till begränsade skador på snipan, det som går sönder är det som inte tål att bli brutalt nedtryckt i vattnet av skeppets bogvåg, typiskt kapellet och doghouset helt i glas/akrylglas.

Allt ovan sagt, så måste jag ändå säga att det är verkligen inte osannolikt att kontakt har uppstått mellan fartygen, men det måste inte vara så. Och kontakten har då sannolikt inte varit initial utan sekundär, alltså efter att snipan har tryckts framåt, girat och vält.
Citera
2026-08-03, 21:35
Medlem
Ja, att åklagaren vet att fartyget kört ikapp snipan rakt bakifrån och legat bakom under längre tid kan vara snipan föraren veta. Antingen såg han fartyget och tvekade för länge att veja.
Eller så drar åklagaren en vals, för om han påstår i rätten att fartyget kört ikapp snipan rakt bakifrån ökar chansen att han blir dömd. Har snipan girat babord under längre tid och gått in i fören så minskar risken avsevärt att kaptenen blir dömd.

Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
GPS finns väl i varje mobiltelefon. Och kan med fördel användas att navigera i svenska vatten.
Däremot kan det vara svårt att avgöra visuellt var man befinner sig i skymningen då både land o vatten blir i det närmaste så mörkt att det kan vara svårt att se var man befinner sig.

Här kan man kanske tänka att snipans förare tittade mer på telefonen än verkligheten, missade fartyget helt enkelt.
Citera
2026-08-03, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Kritiken: Åklagaren driver sin egen berättelse av händelseförloppet

https://www.tv4.se/artikel/VJ3brAF1gaFbgc59XNGEo/kritiken-aklagaren-driver-sin-egen-beraettelse-av-haendelsefoerloppet

Och? Den häktade befälhavarens försvarsadvokat ifrågasätter åklagaren, vilket är hans jobb.
Citera
2026-08-03, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan man naturligtvis ha i alla fall. Sannolikheten att den blåses upp automatiskt är ju helt beroende av att utlösningsmekanismen blir våt, och det blir den ju normalt inte i ruffen eller under däck. (Moderna/dyra automatuppblåsande västar har därför en trycksensor, inte "vattenlöslig smältsäkring" för att inte blåsa upp av regn eller en överbrytande sjö. Men visst är det så att man kommer att fastna om den uppblåsbara löser ut nere i ruffen).

Det här är ju inte heller frågan för annat än uppblåsbara västar - med en vanlig väst är man ju lika klumpig när man går ner som när man går upp. Typ.

Under däck brukar vanliga räddningsvästar (stora flytblock, krage, orange) åka av. I den här olyckan kan man nog tro att mamma och dotter hukat nere i ruffen, och inte haft "flytväst på" - helt enkelt för att man knappast riskerar att ramla i vattnet då man är "nere i båten". Normalt är det ju också så.

"Har du inte flytväst får du inte vara i sittbrunnen" har nog många föräldrar sagt.

Risken att RAMLA i under däck är väl låg ja. Men många hänvisar till risken om man blir just påkörd.
Utan att vara sjöbjörn så skulle jag säga att risken att ett barn utan flytväst, på ett ögonblick lämnar ruffen och tar sig ut är, ca 100 ggr större än att bli påkörd. Väl uppe kan de ramla i.
Citera
2026-08-03, 21:39
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Klart in pappas huvud så höll han sydlig kurs, han vet inte hur han ev vinglat.
Vad är det som tyder på att han har "vinglat"?
Citera
2026-08-03, 21:42
Medlem
ZoidBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supplex-Ius
Rimligen såg inte kaptenen snipan. Inte heller lotsen såg snipan. Annars hade olyckan aldrig hänt. Den rättsliga prövningen (som är rimlig att göra) handlar om kaptenen varit försumlig och borde ha sett snipan. Det är åklagarens jobb att hävda det medan försvaret kommer att förklara hur liten och dåligt upplyst snipan var och kanske hävda att vädret/sikten var dålig (men borde inte kaptenen signalerat i så fall?). Att lotsen var med innebär antingen att hen också var försumlig även om kaptenen har ansvaret, eller att olyckan inte berodde på brottslig försumlighet. Men att åklagaren väljer att åtala innebär bara att skuldfrågan ska prövas i domstol, inte att lastfartygets kapten de facto är skyldig.
Mycket bra sammanfattat. Tack!
Och just vad alla förstigpåare här borde inse, även om det gärna ska (måste?) spekuleras hit eller dit trots att vi här inne på forumet bara har en bråkdel av alla detaljer i ärendet till vårt förfogande än så länge.
Citera
2026-08-03, 21:44
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag anade redan innan snipan bärgades att hon inte skulle ha så allvarliga skador och kanske inte ens varit i något hårdare konktakt, om alls, med skeppet. Mitt inlägg om den relativa farten var ett resultat av de tankarna.

Det hänger ihop lite med vad som händer med vattnet runt en båt i rörelse, och särskilt runt fören på ett sådant fartyg.

Tänk en vanlig surfbräda, vågsurfning. Vad som händer när det kommer en våg. Vart tar brädan vägen.

Men faktum är att även båtar surfar på vågorna, jag har gjort det många gånger med olika segelbåtar, och till och med med en stor gammal båt från 70-talet som vägde 8 ton. Den gången nerför en 7-8 meter hög våg ute på nordsjön. Vi gjorde 20 knop med den gamle båten, nerför vågen.

Nu är som sagt proportionerna lite annorlunda, men fysiken är densamma. Skeppet och bulben skapar en bogvåg. När skeppet kommer ikapp snipan är det inte skeppet, utan bogvågen, som når snipan först. Snipan färdas med ca 10km/h och bogvågen är ca 10km/h snabbare än snipan. Det är inte större skillnad. Snipan får en rejäl skjuts framåt av vågen, trycks framåt, inte sugs, den blir oregerlig och sannolikt har den svängt abrupt i samband med påskjutsen, skeppet fortsätter ohämmat framåt och snipan, tror jag välter runt av vattentrycket från skeppet, eller, kanske av att träffas av båten, här börjar den ta in vatten och sjunka och det går fort. Huruvida sedan snipan har tryckts ut vid sidan av skeppet eller hamnat in under skeppet tror jag är en ren slump, bägge kan ha hänt. Men det är mer av att snipan har tryckts in under båten, än att den har sugits, det finns inga negativa tryck, sugningar där framme, det finns bara tryck från skeppets framfart.

The devil's in the details. En sådan detalj är att åklagaren INTE säger att snipan har sugits in under skeppet, utan att han säger att snipan i det närmaste har sugits in under skeppet. Slutsatsen jag drar är att den inte har varit under skeppet, men att det var nära att så skedde. Sedan är det där en fråga med modifikation. När snipan sjunker mot botten på olycksplatsen är det väl rimligt att påstå att den är under skeppet.

Det är också ett sådant förlopp, där snipan inte i egentling mening blir påkört av fartyget, som leder till begränsade skador på snipan, det som går sönder är det som inte tål att bli brutalt nedtryckt i vattnet av skeppets bogvåg, typiskt kapellet och doghouset helt i glas/akrylglas.

Allt ovan sagt, så måste jag ändå säga att det är verkligen inte osannolikt att kontakt har uppstått mellan fartygen, men det måste inte vara så. Och kontakten har då sannolikt inte varit initial utan sekundär, alltså efter att snipan har tryckts framåt, girat och vält.
Logiskt.
Logiskt är också att åklagaren snackar skit, han vill väl förekomma tvivel och stärka sin sak.
Åklagaren har sagt både att snipan sugits ned och att snipan blivit påkörd i aktern, dessa uppgifter ifrågasätts med rätta för åklagaren kan gärna presentera bevisen isåfall, det är han som sitter på dom.
Citera
2026-08-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalKristid
Jamen det låter ju verkligen rimligt, det är därför kaptenen är häktad å inte pappan

Verkar som att vi har flera hundra åklagare å experter i tråden.
Du får vänta och se vad som kommer att hända.
Men även om snipa kaptenen i nuläget inte har direkt gjort något olagligt så har han klantat till det rejält. Eller om det var medvetet.
Men det mest troliga är att han döms för vårdslöshet.
Även kanske för vållande till annans död.
Citera
2026-08-03, 21:45
Medlem
Tack, mycket mycket intressant förklaring.

Jag har en teori, som du säkert läst då jag postat den x antal ggr. Men förklaringen vi söker är hur snipan kunnat missas av både kommandobrygga eller radar.

Om du inte tycker teorin håller får du gärna komma med en troligare allt eftersom

Eftersom radarn och kommandobryggan troligen är på ungefär samma plats kan detta förklara varför varken radarn eller kaptenen/styrman/lots såg snipan:

Rent teoretiskt så skulle snipan kunnat ligga i radarskugga i flera hundra meter eller en kilometer enligt min uträkning. Du har säkert varit med ngn gång när du kommit till en trafikrondell med fyra ingångar att en bil dykt upp till vänster om dig ur "den främre döda vinkeln" utan att du såg den från börja.. Detta pga att den skyms av bilens B-balk framför sidorutan och så länge båda bilar har ungefär samma avstånd och hastighet till rondell så skyms den.

Om snipan kommit in i farleden från norrsidan (som rapporterats i början) så skulle snipan kunna ligga i radarskugga täckt av den grävmaskin som finns på fartygets styrbordssida. Så länge snipan är i en sådan vinkel så den täcks av grävmaskien förblir den i skugga för radar. Båda båtarna behöver inte hålla samma hastighet, men snipan behöver bara hålla såpass hög hastighet och köra i en sådan vinkel (snett inåt farleden) så den inte hamnar till höger om grävmaskinen (sett ur radarns vinkel) och bli synlig, utan hela tiden måste den ligga bakom den, dvs i radarns "döda vinkeln". Men när snipan kommit såpass nära mittlinjen på farleden och kommer till vänster om grävmaskinen (sett till radarns vinkel) och radarn då borde upptäcka den, då har den kommit såpass nära fartyget så det är under 200m kvar så då tar fartygrts stora för vid istället och ger radarskugga därifrån.

På det viset skulle snipan kunnat ligga väldigt länge i radarskugga från fartygets styrbordssida och glida in obemärkt. Svårt säga exakt, men 500-1000m skulle inte vara omöjligt. Givetvis maximal otur men teoretiskt möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores

Citera
2026-08-03, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Vadå stort stöd?
Alla tycker han är en idiot och klantarsle, till och med han själv, det är bara det att vissa inte säger det för de följer nån social skitkodex och säger saker de inte menar.
Och mamman släkt!!!
Citera
2026-08-03, 21:47
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TouchMyShadow
Personen på lilla båten kan ju vara stelopererad i nacken eller i behov av glasögon, eller ha nedsatt hörsel, glömt hörapparaten hemma. Ja eller helt enkelt mänskliga missar.
Vad gjorde resten av besättningen?

Finns det något uttalande om olyckan från famijen i den andra båten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in