Citat:
Ursprungligen postat av
tosv
Jo jag vet hur en snipa ser ut, du kanske har rätt men jag tvivlar . Hoppas vi får se en bild så småningom på snipan utan pressen
Jag anade redan innan snipan bärgades att hon inte skulle ha så allvarliga skador och kanske inte ens varit i något hårdare konktakt, om alls, med skeppet. Mitt inlägg om den relativa farten var ett resultat av de tankarna.
Det hänger ihop lite med vad som händer med vattnet runt en båt i rörelse, och särskilt runt fören på ett sådant fartyg.
Tänk en vanlig surfbräda, vågsurfning. Vad som händer när det kommer en våg. Vart tar brädan vägen.
Nu är proportionerna lite annorlunda, men fysiken är densamma.
Men faktum är att även båtar surfar på vågorna, jag har gjort det många gånger med olika segelbåtar, och till och med med en stor gammal båt från 70-talet som vägde 8 ton. Den gången nerför en 7-8 meter hög våg ute på nordsjön. Vi gjorde 20 knop med den gamle båten, nerför vågen.
Nu är som sagt proportionerna lite annorlunda, men fysiken är densamma. Skeppet och bulben skapar en bogvåg. När skeppet kommer ikapp snipan är det inte skeppet, utan bogvågen, som når snipan först. Snipan färdas med ca 10km/h och bogvågen är ca 10km/h snabbare än snipan. Det är inte större skillnad. Snipan får en rejäl skjuts framåt av vågen, trycks framåt, inte sugs, den blir oregerlig och sannolikt har den svängt abrupt i samband med påskjutsen, skeppet fortsätter ohämmat framåt och snipan, tror jag välter runt av vattentrycket från skeppet, eller, kanske av att träffas av båten, här börjar den ta in vatten och sjunka och det går fort. Huruvida sedan snipan har tryckts ut vid sidan av skeppet eller hamnat in under skeppet tror jag är en ren slump, bägge kan ha hänt. Men det är mer av att snipan har tryckts in under båten, än att den har sugits, det finns inga negativa tryck, sugningar där framme, det finns bara tryck från skeppets framfart.
The devil's in the details. En sådan detalj är att åklagaren INTE säger att snipan har sugits in under skeppet, utan att han säger att snipan
i det närmaste har sugits in under skeppet. Slutsatsen jag drar är att den inte har varit under skeppet, men att det var nära att så skedde. Sedan är det där en fråga med modifikation. När snipan sjunker mot botten på olycksplatsen är det väl rimligt att påstå att den är under skeppet.
Det är också ett sådant förlopp, där snipan inte i egentling mening blir påkört av fartyget, som leder till begränsade skador på snipan, det som går sönder är det som inte tål att bli brutalt nedtryckt i vattnet av skeppets bogvåg, typiskt kapellet och doghouset helt i glas/akrylglas.
Allt ovan sagt, så måste jag ändå säga att det är verkligen inte osannolikt att kontakt har uppstått mellan fartygen, men det måste inte vara så. Och kontakten har då sannolikt inte varit initial utan sekundär, alltså efter att snipan har tryckts framåt, girat och vält.