2026-08-03, 20:57
Medlem
spknoises avatar
Fanns det dinosaurier med intelligens som vargar och hundar?
Citera
2026-08-03, 21:13
Medlem
Balisers avatar
Velociraptor (egentligen Deinonychus) ska ha jagat organiserat i grupp.
Senast redigerad av Baliser 2026-08-03 kl. 21:15.
Citera
2026-08-03, 21:14
Medlem
Straminskys avatar
Eller kanske brist på intelligens, många hundar är stendumma!
Och deras ägare bara snäppet bättre.
Citera
2026-08-03, 21:26
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Eller kanske brist på intelligens, många hundar är stendumma!
Och deras ägare bara snäppet bättre.
För egen del tycker jag nog att mellan de två kommer ägarna näst sist medan hundarna är på en hedrande andraplats.
Citera
2026-08-04, 07:52
Medlem
fittfrossas avatar
Hur pass smarta varelser är kan i stor grad förutspås utifrån förhållandet mellan kropp och hjärna (sen spelar neurondensiteten roll också). Tittar man på till exempel en Stegosaurus så hade den en jätteliten hjärna, väldigt litet huvud men ganska stor kropp. Evolutionen lägger liksom inte krut på någor som inte gynnar överlevnaden. Tittar vi istället på en Troodon, så har den störst hjärna relativt till kroppsvikt, därav kan man anta att den hade kanske mer utvecklade koginitiva förmågor som gynnade dens överlevnad.
Citera
2026-08-04, 08:24
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Fanns det dinosaurier med intelligens som vargar och hundar?

Vet du ens vad intelligens är?

Jag såg nyligen youtube filmer om forskare, som konstaterade att bin går att träna upp att göra vad man vill, och att bin kan självständigt lösa problem. Bin kan använda verktyg, begränsat förstås av att bin saknar händer. Precis som människor. Tidigare trodde man enbart chimpanser kunde sådant.

Forskare har även insett att fiskar känner igen sin egen spegelbild, vilket har varit ett test för självmedvetenhet, vilket man tror har en koppling till intelligens. Tidigare trodde man bara chimpanser förstod att vad de såg i spegeln var dom själva. Men nu vet vi att även små små fiskar gör detta....

Jag är personligen numera övertygad om att intelligens finns överallt i djurvärlden, och alltid har funnits.

Däremot är skillnaden mellan människor och djur bara vad vi är intresserade av. Djur skiter i datorer, skiter i girighet, skiter i lögner och manipulation, skiter i kapitalism, vilket gör att människor avfärdar djur som att de saknar intelligens. Vilket är fel, rentav lågintelligent.

Så ja, de flesta kanske alla dinosaurier hade intelligens. Förmodligen ganska hög sådan. Men de utvecklade nog inte skriftspråk eller teknologi, för de var ointresserade av sådan skit, de kanske begrep att det skulle leda till ekosystemet förstörelse, något mänskligheten rycker på axlarna åt.
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-08-04 kl. 08:27.
Citera
2026-08-04, 08:30
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Är det verkligen ett tecken på intelligens?

Vad är ett tecken på intelligens?

Visa nu upp huruvida du har någon intelligens genom att tänka självständigt utan att fuska med Google eller ai.
Citera
2026-08-04, 09:28
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Velociraptor (egentligen Deinonychus) ska ha jagat organiserat i grupp.

Intressant hur har man kommit fram till det?

Spontant känns det svårt att bevisa.
Citera
2026-08-04, 10:33
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem

Man drar mer eller mindre välgrundade slutsatser utifrån deras anatomi.
Citera
2026-08-04, 10:41
Medlem
Citat:

Självklart finns det ingen som med 100% kan bevisa något som utspelade sig för 100 miljoner år sedan.
Lika lite som någon kan bevisa vad jag egentligen gjorde på toaletten igår när det luktade efter jag gått ut därifrån. Däremot kan man lägga ett pussel att den troligaste förklaringen är att jag bajsat men jag måste inte ha gjort det.
Citera
2026-08-04, 19:25
Medlem
Citat:

Ett gott indicium vore långa spårserier av flera individer i leran vid en flodbädd eller liknande, där förföljarnas spår "flätats samman" under jakten på bytesdjuret. Jag vet dock inte om några sådana är kända.

OnT: fåglar är taxonomiskt sett dinosaurier, och en del fågelarter (kråkor, papegojor, måsfåglar) har utan tvivel intelligens fullt i klass med många rovdäggdjur! Men var deras förfäder på krittiden lika intelligenta, eller har de liksom nästan säkert vargar, späckhuggare och tvättbjörnar utvecklat särskilda förmågor efterhand sedan dess?
Citera
2026-08-04, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ett gott indicium vore långa spårserier av flera individer i leran vid en flodbädd eller liknande, där förföljarnas spår "flätats samman" under jakten på bytesdjuret. Jag vet dock inte om några sådana är kända.

OnT: fåglar är taxonomiskt sett dinosaurier, och en del fågelarter (kråkor, papegojor, måsfåglar) har utan tvivel intelligens fullt i klass med många rovdäggdjur! Men var deras förfäder på krittiden lika intelligenta, eller har de liksom nästan säkert vargar, späckhuggare och tvättbjörnar utvecklat särskilda förmågor efterhand sedan dess?
Det har länge diskuterats ifall större rov-theropoder (som Allosaurus eller T. Rex) kan ha jagat i grupp). Det är troligt att de ibland åt flera stycken från ett byte eller as - deras relativt små armar/ griphänder utgör ett indicium här. Förr blev forskarna ofta förbryllade över dessa händer med låg räckvidd - varför hade djuret inte långa, kraftfulla armar som skulle duga för en närkamp med andra djur? - men numera ser paleontologer det ofta på ett annat sätt. De här griphänderna användes inte för att slå omkull motståndare (eller bytesdjur) utan för att hålla fast en del av ett redan utslaget eller dött byte nära ödlans väldiga gap med extremt kraftfulla käkmuskler. T. Rex dödade genom att bita, snarare än genom att slå omkull med händerna eller slita sitt offer i stycken.

Att de främre extremiteterna är så pass korta stämmer också med tanken att djuren ibland åt i grupp, och då kanske från as, även från stora djur som Iguanodon eller Brontosaurus. Om man tänker sig att de står eller halvligger och äter i grupp från ett och samma byte, så är det bra om deras armar inte riskerar att krocka med varandra under måltiden. Det verkar troligt att de här främre "armarna" har tillbakabildats över tid, de var litet större och längre hos tidigare former, men när man hade nått fram mot slutet av Krita-.perioden (där vi finner T Rex) så har armarna blivit kortare.

Det finns serier av fossila fotspår där en Allosaurus och ett större djur, en sauropod, verkar ha rört sig efter varandra samtidigt - alltså att det kan antyda en jakt - men det finns vad jag vet inga exempel på att en grupp av större rovdinosaurier lämnat serier av spår i en klunga, samtidigt med ett stort bytesdjur, större än de själva.
'
Nutida kängurus kan sparka med full kraft med benen - ett eller båda - medan de står på svansen: de klarar alltså att hålla kroppen uppe från marken och i balans enbart med stöd av svansen! Det är inte troligt att en stor rovdinosaurie som t ex Allosaurus eller T. Rex hade klarat av det, knappast heller Velociraptor.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-08-04 kl. 23:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in