2026-08-03, 20:24
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Du läste väl att SVT ifrågasätte åklagarens version hur snipan kan blivit påkörd bakifrån så man tydligt ser hur aktern är helt intakt. Åklagaren ville inte svara på uppgifterna.

Det börjar redan bli frågetecken om hans första uppgifter

Jag är öppen för allting. Vi vet ju inte vad som skett. Men snipan kan ju pressas av fartyget och lägga sig på långsidan och slå runt utan att det blir en direkt smäll i aktern.
Citera
2026-08-03, 20:25
Medlem
Jo, men hur kan det bevisa att pappan inte körde i 10° vinkel snett i farleden? Det räcker för att min teori ska stämma.

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men det är inte så svårt för polisen att fråga var kom ni ifrån och var var ni på väg? Skulle ni korsa farleden där eller? Sen berättar pappan att de varit på väg efter en farleden en längre tid och blev sen påkörda bakifrån. Så svårt är det inte
Citera
2026-08-03, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straffspark
Jag känner att jag måste lägga in ett par kommentarer angående snipan då somliga uttalar sig om saker dom uppenbarligen inte vet så mycket om.

1) Bogpropeller. Nej det är inte alls löjligt att ha bogpropeller på en snipa. Har man rattat mycket snipa så vet man också hur tragiskt sega dom är på styrutslag, framför allt när man backar. Roderbladet sitter nämligen oftast precis efter propellern och styrningen funkar bra framåt, men när man backar och vill svänga mycket så hamnar roderbladet som ett spjäll framför propellern och det går jävligt långsamt och båten vill knappt rotera. Ska man vända en snipa i en trång passage krävs en Austin Powers-vändning med många minimala styrutslag framåt och bakåt. En bogpropeller löser det problemet utmärkt.

2) Inga skador i aktern. Vattnet framför ett stort fartyg i rörelse är inte spegelblankt. Bulben knuffar ett stort svall framför sig och om fartyget hinner i kapp snipan det minsta off centre kommer snipan att vrida sig när den når toppen på svallet. Skador i aktern kan man förvänta sig om snipan blir påkörd exakt rakt bakifrån, men det räcker med en halvmeter till höger eller vänster så kommer snipan att vrida sig och får majoriteten av smällen på någon av sidorna.
Jag skulle nog säga att en snipa och övriga lågvarviga propelleraxlar med stor propeller inte kan backa rakt pga av vridmomentet. Men detta är också något man använder sig av på fartyg, man kör tex mot kajen 30 graders vinkel och strax innan kajen slår man i backen och vips är ligger man parallellt med kajen. Ut använder man en förtöjning som får från fören till kajen men mitt på båten(googla på spring) och sedan kör man sakta framåt och vips så viker häcken ut sig.

Skitenkelt
Citera
2026-08-03, 20:27
Medlem
BombaySaphires avatar
Min erfarenhet är att många i podd-branschen är arbetsskygga missbrukare. Många känner inte till detta faktum. Kan pappan ha ett dolt narkotikamissbruk?
Citera
2026-08-03, 20:28
Medlem
Ja, absolut.

Men varför jag skrev den med radar och visuell död vinkel är att både kapten och lots uppgett att de ej sett snipan alls.

Då behöver vi en trolig förklaring, och det mest troliga är radarskugga och död vinkel.

Citat:
Jag är öppen för allting. Vi vet ju inte vad som skett. Men snipan kan ju pressas av fartyget och lägga sig på långsidan och slå runt utan att det blir en direkt smäll i aktern.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Ja där ser man hur mycket man kan lita på nyhetsmedier.

(Ursäkta, sitter och läser för att se varifrån Misje Verde kom och vart det var på väg. Uddevalla till Kragön i Norge hittade jag just.
Såg den här posten på vägen att läsa lite från början.)

Har läst/hört vart den olycksaliga snipan åkte ifrån och var på väg till men har glömt. Uppgifter är inte alltid korrekta heller. Letar vidare.

Ja, jag ligger efter.
(*Kragerö el Kragerön ska det vara, ursäkta.)
Citera
Medlem
Citat:
Absolut ...

När båten är utan last (vilket den sägs varit) så blir den ännu högre i fören och döda vinkeln ännu större
Sök på radar lobvinkel så förstår ni bättre
Citera
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Här kan ni se Misje Verdes rutt. Klicka på symbolen under "kamera"-symbolen, Visa spår. Sen är det bara att zooma ut och leda reda på Katten.
https://www.myshiptracking.com/sv/?mmsi=258114000

Har inte sett snipans rutt. Varifrån och vart skulle den?
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Jo, men hur kan det bevisa att pappan inte körde i 10° vinkel snett i farleden? Det räcker för att min teori ska stämma.

Jo men det är ju också "påkörd bakifrån". Folk tolkar det för bokstavligt att "påkörd bakifrån" måste betyda att bulben smackade in i badstegen med full kraft.
Citera
2026-08-03, 20:29
Medlem
Du får dock dela en bättre teori.

Teorin stämmer dock med tidiga uppgifter att han va på väg från nordväst om farleden till sydost, vilket tyder på han kan korsa farleden i viss vinkel/riktning och blivit påkörd snett bakifrån t.ex

Citat:
Ja, absolut.

Men varför jag skrev den med radar och visuell död vinkel är att både kapten och lots uppgett att de ej sett snipan alls.

Då behöver vi en trolig förklaring, och det mest troliga är radarskugga och död vinkel.
Citera
2026-08-03, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackmyran1
Hade man inte rent krasst kunnat göra en rekonstruktion av händelsen med en likadan snipa och fartyget? För att se om den gör utslag på radarn och få inblick i hur mycket man ser från var lots och kapten påstod sig stå på fartyget. Kanske inte hade kunnat bevisa något men vore ändå intressant.

Den sorts detaljer blir färdigställda först om ett antal månader eller år, när en eller flera haverikommissioner fått titta på ärendet.
Citera
2026-08-03, 20:31
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barbanice
Som det redan har avhandlats här i tråden kommer inte fritidsbåtens förare att bli åtalad (DN).

Åklagaren säger att:

Lär väl bli försäkringsbolaget som inte ersätter då föraren har brustit i uppmärksamhet och kanske även i regelverket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in