2026-08-02, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Donald Trump har beslutat att köpa elva isbrytare, en affär värd närmare sju miljarder dollar. Kontraktet har tilldelats finländska och nordamerikanska varv utan föregående konkurrensutsättning, och de fyra första fartygen ska byggas i Finland efter ett särskilt dispens. Antalet isbrytare är dubbelt så stort som vad USA:s kustbevakning uppger att den behöver. Beslutet tycks grunda sig på Trumps personliga fascination för isbrytare och hans ambitioner om nationell storhet, snarare än en behovsanalys av kostnaderna för drift och underhåll.
https://www.nytimes.com/2026/08/01/climate/trump-arctic-ships.html

Närmar sig Ceaucescu. Återstår bara att de ska smyckas i guld.
Citera
2026-08-02, 21:39
Medlem
Mullrets avatar
Vann en golftävling.

" Jag känner mig verkligen hedrad över att jag, till skillnad från de övriga deltagarna, har väldigt lite tid att träna eftersom jag är upptagen med många andra saker.”

Han skriver vidare:

”Det kallas TALANG, och jag har det, medan de andra inte har det!”

Men Trumps resultat har väckt frågetecken. Paret på golfklubben är 72, vilket betyder att presidentens påstådda resultat slutade två under par"

Men Kim går ju riunt på 18 slag. En match dessa fånar emellan vore kul att se.
Citera
2026-08-03, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jo, så är det, utan det så hade vi inte hört talas om Trump. Och utan finanskrisen 2008 hade vi inte heller hört talas om honom, på samma sätt som vi inte hade hört talas om Hitler utan börskraschen 1929.

Visst, vad som kommer efter är inte självklart, blir det t.ex. Vance skulle det vara lite bättre, med betoning på lite. Samtidigt tror jag att Trump kommer vara demokraternas bästa valarbetare i ca 20-30 år, på samma sätt som Usama bin Ladin varit Trumps bästa valarbetare. Om Trump inte lyckas med en statskupp på något sätt, vilket inte helt kan uteslutas.
Jag kände till storbedragaren Trump långt tidigare bl a myglet i New York.
Mycket anmärkningsvärt att han inte sats i fängelse för länge sedan...
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vad tror ni, kommer Trump erkänna att han ljög nu när hans egna DOJ i en officiell inlaga till domstol erkänt att man inte hittat några bevis på vandalism av "the reflecting pool".

DOJ har lagt ner åtalet mot den tidigare olympiern, ni vet där Trumps FOX News-jurist, som för tillfället livear som federal åklagare basunerade ut för världen att han var skyldig och kommer få många år i fängelse.
Trump har väl aldrig erkänt något? - utom då han är så korkad att han SKRYTER om sina brott...
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Trump vann presidentvalet. Klart han ska få utnyttja sin position. Speciellt med tanke på att USA slutat existera utan honom och europa stått själva mot hotet från kina och Ryssland och muslimska världen plus dess inhemska muslimska befolkning.

Är du idiot eller låtsas du?
Citera
2026-08-03, 11:56
Medlem
Ännu mer idioti från Trump.
Nu ska han straffa Kanada för naturkatastrofen med brinnande skogar i KANADA för att en del rök kom till USA!
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/trump-varnar-kanada-f%C3%B6r-ett-kommande-straff-ni-kommer-snart-att-f%C3%A5-veta/ar-AA29hPXO?ctsrc=dgst
Citera
2026-08-03, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Vann en golftävling.

" Jag känner mig verkligen hedrad över att jag, till skillnad från de övriga deltagarna, har väldigt lite tid att träna eftersom jag är upptagen med många andra saker.”

Han skriver vidare:

”Det kallas TALANG, och jag har det, medan de andra inte har det!”

Men Trumps resultat har väckt frågetecken. Paret på golfklubben är 72, vilket betyder att presidentens påstådda resultat slutade två under par"

Men Kim går ju riunt på 18 slag. En match dessa fånar emellan vore kul att se.
'
Shit alltså, hans barnsliga skryt är i klass med "I have the BIGGER RED BUTTON!", hans replik till Kim Jong-un för nästan tio år sedan. Varefter han ändå blev lurad upp på läktaren av Kim när de möttes och förhandlade.
Citera
2026-08-03, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Nu ska han straffa Kanada för naturkatastrofen med brinnande skogar i KANADA för att en del rök kom till USA!
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/trump-varnar-kanada-f%C3%B6r-ett-kommande-straff-ni-kommer-snart-att-f%C3%A5-veta/ar-AA29hPXO?ctsrc=dgst
Mycket vettigt. Kanada tar inte hand om sin mark.
Citera
2026-08-03, 12:51
Medlem
Citat:
Du bekräftar att du är en idiot.
Även USA har ju stor skogsbrand längre söderut.
Citera
2026-08-03, 12:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Nä, det gör det inte alls det, spelar liksom ingen roll hur mycket man plockar upp från marken, är den så torr som den är, så kommer de börja brinna ändå och när den utsätts för yttre påverkan av gnistor eller pyromaner, eller vad det nu må vara som startar det första.

Och det komiska är att USA sköter inte heller sin mark då enligt donalds, och ska nu ersätta Kanada för detta.
Eller är det vid denna punkten hycklerit börjar?(Jag gissar på ett rungande ja )
Citera
2026-08-03, 13:45
Medlem
Två till idag:
Tji fick Trump Allierad nekar att Trumps mutningsfond blir till för den allierade vill kunna behålla sitt jobb även efter Trump...
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/trumps-allierade-sviker-honom-f%C3%B6r-att-r%C3%A4dda-sitt-jobb-det-finns-ingen-fond/ar-AA29ifZF?ctsrc=dgst

IdiotTrump fortsätter om Grönland!
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/satsa-p%C3%A5-det-donald-trump-antyder-en-tidsfrist-f%C3%B6r-ett-%C3%B6vertagande-av-gr%C3%B6nland/ar-AA29hXYt?ctsrc=dgst
Citera
2026-08-03, 17:52
Avslutad
Donald Trump ny usla popularitetssiffror.

CNN:s senaste får han 35 procent.
AP:s 33 procent och i Quinnipiac får
han bara 32 procent, den lägsta
siffran det institutet uppmätt.
Citat:
Richard Nixon hade 24 procent augusti 1974.

Mats Larsson:
https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/jo-en-president-hade-samre-siffror-an-trump-/
Citera
2026-08-03, 18:39
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Donald Trump har beslutat att köpa elva isbrytare, en affär värd närmare sju miljarder dollar. Kontraktet har tilldelats finländska och nordamerikanska varv utan föregående konkurrensutsättning, och de fyra första fartygen ska byggas i Finland efter ett särskilt dispens. Antalet isbrytare är dubbelt så stort som vad USA:s kustbevakning uppger att den behöver. Beslutet tycks grunda sig på Trumps personliga fascination för isbrytare och hans ambitioner om nationell storhet, snarare än en behovsanalys av kostnaderna för drift och underhåll.
https://www.nytimes.com/2026/08/01/climate/trump-arctic-ships.html

Det låter väl som goda nyheter för Finland. Det skapar jobb, och Finland är ju världsledande när det gäller att bygga isbrytare.

Några fakta:

Finska företag har designat omkring 80 % av världens isbrytare.
Cirka 60 % av världens isbrytare har byggts på finska varv.
Finland anses vara ledande inom både konstruktion, teknik och drift av isbrytare.
Citera
2026-08-03, 19:24
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Kanada kan ju kontra med att straffa USA för röken från den stora skogsbranden i Washington (delstaten) som pågår just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in