2026-08-03, 12:46
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
I min kommun har du återbruk i olika former via kommunens verksamhet, hjälporganisationer
och kyrkan inkl återbruk för kläder enkomt, säljes för struntsummor och prutningsbart

Vill man så får man ju slänga helt fungerande el apparater på skroten eller sk återvinningscentralen
men det är helt meningslöst med tanke på ovan

Men även där på skroten finns det bodar att ställa in saker man anserska skänkas bort och hämtas av kommunens återvinningsförsäljning plan där de säljer grejerna för strunt summor på en annan anläggning. Verkligen struntsummor för tanken är att kommunen ska bara ta symboliskt betalt för grejerna

Och att det även finns en skeppscontainer man kan ställa grejer i på återvinningsstationen som är direkt ämnad för att privatpersoner ska lämna av grejer man anser har ett andrahands värde där andra för ta dom grejerna gratis

Att folk ochså slänger saker på tippen är för att de vet att det återvinns vilket det gör, men inte via andrahands marknaden utan direkt till demontering sortering och nedsmältning

Att folk kastar grejer som funkar beror på att de saknar miljötänk helt enkelt eftersom det finns förbrukningstid kvar på grejerna men det betyder inte att man är en idiotisk miljöpartist

Lösningen är enkel, skänk bort allt via allt ovan nämnda eller annonsera

Problemet med elektronik, elapparater, elektromekanik osv är att det är väldigt svårsålt tror jag överlag

Varför ? Jo personen ifråga har inte besiktat sina grejer så tillvida att de kan garantera nåt via garanti att en tv ska fungera si och så länge till eller en stereo tex, eller eldriven apparat. Då blir även köparen tveksam till att köpa det som inte heller kan ev besikta grejerna, elelr ens har kunskapen om det, att bedöma om driftsäkerheten inkl driftstiden, enkel logik

Elektronik kan ha handhas väldigt vårdslöst genom stötar slag och även att man spillt nåt på den eller överhettat grejen flera ggr

Det handlar om svårighetsgraden till att besikta nåt elektriskt och elektroniskt ochs¨å

Då slängs grejerna istället och potentiella köpare köper nytt istället, tex
en ny skruvdragare eller nåt, eller router, istället för en begagnad som är använd 20 timmar

Det handlar om vad du själv kan kontrollera på begagnad elektronik som utesluter farhågor för misskötsel och vad värdet är för det inkl vad säljaren kan garantera på densamma

Jag älskar ju loppis så man har ju koll liksom
Nu har ju inte alla kommuner det som din har. I många kommuner går det helt enkelt inte att återbruka saker i stor skala.
Citera
2026-08-03, 17:47
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Nu har ju inte alla kommuner det som din har. I många kommuner går det helt enkelt inte att återbruka saker i stor skala.

Ja det är ert problem som kommunal-medborgare att promota den insatsen för styrande att ta tag i och eller andra organisationer. Kommun pamparna ska ju föra samarbete med medborgare sägs det
Citera
2026-08-03, 18:02
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ja det är ert problem som kommunal-medborgare att promota den insatsen för styrande att ta tag i och eller andra organisationer. Kommun pamparna ska ju föra samarbete med medborgare sägs det
I den bästa av världar så skulle så klart alla ÅVCer ha en liten bod eller liknande där man kan lämna in saker för återbruk som sedans säljs för en billig peng.

Problemet är ju att statlig/kommunal verksamhet inte får konkurrera med oschyssta villkor mot marknaden hur som helst.
Citera
2026-08-08, 12:32
Medlem
Jag gick ner till miljöstugan för att kasta lite saker och såg ett gäng smarta brytare i elskroten. Någon har kastat 1 st trepack + 1 st enpack.

Trepacken var oöppnad och i den andra så var förseglingen bruten. I det här fallet så tror jag att köparen gav upp och slängde dem.

Jag anslöt en av dem i vägguttaget och det tog tre väldigt tidsödande försök att ens få igång dem i appen.

En symbol dök upp som roterade väldigt sakta och sedan "failed to connect".

Många ger nog upp när det inte funkar direkt.

Deltaco SH-P01
Wi-Fi Smart Plug
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här