2026-08-03, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andeta
Du räknar procent på kartan som om detta var ett sällskapsspel. Krigsmålet är demilitarisering och geostrategisk kontroll.

Det är nog du som verkar se det som ett sällskapsspel.

Om krigsmålet är demilitarisering och geostrategisk kontroll så borde man satsa på snabba erövringar och en snabb seger, inte på ett evigt utnötningskrig. Demilitarisering kommer aldrig att kunna uppnås, för efter ett krigsslut så kommer det kvarvarande Ukraina att rusta upp nåt alldeles otroligt och bli militärt starkare än någonsin. Och lyckas Ryssland (mot förmodan) lägga under sig hela Ukraina till slut så har man skapat en fiende som man kommer att få oerhört svårt att bekämpa: en välmotiverad gerilla i sitt eget land.
Citera
2026-08-03, 16:29
Medlem
Trump: ”Har inte lovat att Ukraina får tillverka Patriot”
Efter att USA:s president Donald Trump under Nato-toppmötet i Ankara i början av juli sa att Ukraina skulle få licenstillverka luftförsvarssystemet Patriot, kommer nu nya besked. Presidenten hävdar att det aldrig funnits ett sådant löfte.
https://www.sverigesradio.se/artikel/trumps-backar-om-att-ukraina-ska-fa-tillverka-patriot
Citera
2026-08-03, 16:32
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Kreml-anhängarna i tråden har ju länge anklagat Ukraina för att kidnappa folk på gatorna och sätta in dem som soldater. Nu är det dags att sluta anklaga Ukraina för det. Nu får de istället klaga på Putin. Ryssland har nu nämligen introducerat den värvningsmetoden. Ryska män förs bort, misshandlas och pressas att skriva på eftersom ekonomiska premier inte längre räcker för att få folk att offra livet för Moder Ryssland. Så nu är det kidnappning på öppen gata som gäller för att fylla ut de allt tunnare frontförbanden.

"I mindre ryska städer frihetsberövar militära rekryterare män på gatan eller utanför deras arbetsplatser för att föra dem till rekryteringskontor, uppger advokater, människorättsaktivister och ögonvittnen", skriver Expressen.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/rysslands-krisdrag-for-att-rekrytera-till-fronten/

En mycket märklig originalartikel i WSJ. Här är HELA artikeln. Men jag körde den genom en parafraserare så vi inte bryter upphovsrätt.

"Russia is increasingly coercing military-age men into service as voluntary enlistment slows and its battlefield momentum in Ukraine weakens. According to lawyers, human-rights activists, and witnesses, recruiters in some smaller Russian towns and cities have detained men in public, at their workplaces, or during supposed routine identity checks. Once taken to recruitment offices, some are reportedly intimidated or assaulted until they agree to enlist."

Trust me bro.

Men intressant ämne, och jag är inte i tvivel om att Ryssland kommer börja med såna metoder om de måste.
Citera
2026-08-03, 16:32
Medlem
Citat:
Eftersom du är så tvärsäker på din sak och kallar kalla fakta för "självbedrägeri"..... vi slår vad. Bokmärk det här inlägget. Jag sätter min analysförmåga mot dina förhoppningar. Här är villkoren:

Mitt vad:
1. Ryssland kommer inte att "ge upp" eller dra sig tillbaka. Inom 12 månader har de tvärtom rullat upp hela den kvarvarande ukrainska försvarslinjen i Donbass (inklusive knutpunkter som Pokrovsk, Toretsk och Chasiv Yar).

2. Ryssland kommer ohotat att behålla den strategiska kontrollen över Krim, Azovsjön och hela landbron.

3. Det land som till slut tvingas till förhandlingsbordet på grund av strukturell, militär och demografisk kollaps kommer att vara Ukraina, inte Ryssland.

Ditt vad:
Enligt dig håller Ryssland på att förlora kriget, lider "flera gånger högre förluster", upplever en förestående ekonomisk kollaps och kommer snart tvingas "ge upp sin invasion".

Upp till bevis. Sätt ett påminnelsedatum ett år framåt i tiden. Om den ryska armén packar ihop och åker hem på grund av ukrainska "drönarnålstick" ska jag logga in och erkänna att jag hade fel. Du kan få 30 tusen SEK i swish eller bitcoin också. Men när verkligheten på marken, den industriella skalan, eldkraften och demografin , slutligen krossar dina fantasier, förväntar jag mig att du loggar in, pudlar och erkänner att du lät dig luras av renodlad krigspropaganda.

Vågar du anta vadet och sätta en tidslinje på din påstådda ryska kollaps, eller är det lättare att bara fortsätta gömma sig bakom floskler?
Jag tror inte alls att Ryssland snart kommer att tvingas ge upp sin invasion. Jag tror att Putin kommer att fortsätta invasionen antingen tills han dör eller den ryska ekonomin kollapsar totalt, och där är vi sannolikt inte än på ett bra tag.

Om ett år kommer inte mycket att ha förändrats på slagfältet, eftersom det är där Putin har sin prioritering. Det är landet Ryssland som kraftigt kommer att ha havererat på krigets bekostnad.

Förhandlingar är också mycket avlägsna. Ukrainarna kommer inte att acceptera Putins krav förrän han omringat Kiev, och ryssarna kommer inte att acceptera Ukrainas krav förrän Putin är död.
Citera
2026-08-03, 16:39
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
En mycket märklig originalartikel i WSJ. Här är HELA artikeln. Men jag körde den genom en parafraserare så vi inte bryter upphovsrätt.

"Russia is increasingly coercing military-age men into service as voluntary enlistment slows and its battlefield momentum in Ukraine weakens. According to lawyers, human-rights activists, and witnesses, recruiters in some smaller Russian towns and cities have detained men in public, at their workplaces, or during supposed routine identity checks. Once taken to recruitment offices, some are reportedly intimidated or assaulted until they agree to enlist."

Trust me bro.

Men intressant ämne, och jag är inte i tvivel om att Ryssland kommer börja med såna metoder om de måste.

Jaså, har de problem med rekryteringen påstår du? Slut med folk som får välja mellan 6 år i fängelse eller skriva kontrakt efter att ha kallat SMO för krig?

Nyss var du ju inte i tvivel om att Ryssland hade tillräckligt med frivilliga.
Citera
2026-08-03, 16:44
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Trump: ”Har inte lovat att Ukraina får tillverka Patriot”
Efter att USA:s president Donald Trump under Nato-toppmötet i Ankara i början av juli sa att Ukraina skulle få licenstillverka luftförsvarssystemet Patriot, kommer nu nya besked. Presidenten hävdar att det aldrig funnits ett sådant löfte.
https://www.sverigesradio.se/artikel/trumps-backar-om-att-ukraina-ska-fa-tillverka-patriot

Var det någon som trodde annat? Och det är ett defensivt vapen han stoppar så Ryssland inte förhindras spränga bostadshus och dagis i bitar.

Men om jag skall vara ärlig, jag tror inte Putin satt stopp. Jag tror faktiskt att man är rädd för att få trkniken stulen. Ukraina är inte lika korrupt som Ryssland men knappast ett föredöme heller.
Citera
2026-08-03, 16:44
Medlem
Uppdatering från bloggen cornucopia:
"16:30 President Zelenskyjs stabschef Budanov säger att Ryssland har nått vägs ände i kriget och att ryssarna bara gör små framryckningar, vilket även Ukraina gör. “Ryssland har målat in sig i ett hörn.”*

*bloggens ideomatiska översättning av “stuck in a corner”
Mycket mer att läsa och se på bloggen med en daglig analys av läget:
https://cornucopia.se/2026/08/ukraina-ytterligare-wildberrieslager-bombat/
Budanov har full koll.
Citera
2026-08-03, 16:46
Medlem
Citat:
Att mäta seger i om man intar en fientlig miljonstad (Kiev) är ett föråldrat tänkande. Krigsmålet är demilitarisering. De drygt 20 % av territoriet Ryssland kontrollerar utgör kärnan av Ukrainas tunga industri, mineralrikedomar och hela kustlinjen mot Azovsjön. Man vinner utnötningskrig genom att förinta motståndarens armé och ekonomi, inte genom att ockupera landmassa i onödan. Du tror att det avindustrialiserade Europa magiskt kan "ställa om" till krigsekonomi. Man kan inte bygga 155 mm-granater av powerpointpresentationer och en tjänstebaserad ekonomi. Väst saknar numera den billiga energi, det stål och den råvarubas som krävs för att matcha Rysslands statliga, autarkiska militärindustri. Papperspengar vinner inte över fysisk produktionskapacitet.

Kul att du tar upp 155mm ammunition som Europa har skalat upp rejält och kan inte minnas senast någon påpekade att mängden artilleriammunition var en bristvara. Kan du?
Endast Europa producerar nu ca 2 miljoner 155mm-granater per år. Utöver detta kan man lägga till USAs men även Sydkoreas produktion. Dessa länder har även fördelen att de inte befinner sig i krig till skillnad från Ryssland som kan få sin produktionskedja sprängd i bitar redan idag av Ukrainsk drönare.

https://defence-industry-space.ec.europa.eu/asap-eu-strengthens-ammunition-production-capacity-norway-2025-11-10_en
Citera
2026-08-03, 16:47
Medlem
Norrbagg79s avatar
I det nyliga bombdådet så överlevde målet överstkommanderande Tsjajko, men hans dotter skall ha blivit hårt skadad och hennes man dog, så lite rättvisa blev det iallafall.
Man skall holda sig undan pack.

https://www.dagbladet.no/nyheter/anklager-zelenskyj-for-dodelig-bombe/84971900
Senast redigerad av Norrbagg79 2026-08-03 kl. 17:02.
Citera
2026-08-03, 16:48
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
"RUSSIA STRONK!!!"

.

Nazitysklands diktator Adolf Hitler... ursäkta mig...

Nordkoreanska diktaturens diktator... Ehmm, förlåt...

Jag menar naturligtvis ryska diktaturens diktator Vladimir Putin visas upp inför en skara barn som skanderar "Putin! Putin! Putin!".

En undermålig rysk kopia på Adolf Hitlers och Kim Jong-Uns propagandafilmer kommer nu från ryska diktaturen. Bunkerdvärgen vågade sig ut inför skara av barn som naturligtvis älskar sin tyrann och massmördare.

Total desperation i ryska diktaturen.

Äntligen en "glädjande" nyhet för psykopat-seglaren, andeta och alla diktatur-anhängare som tillber undermåliga ryska propagandan och hjärntvätten.

The Kremlin chief has arrived in Krasnoyarsk

"Putin! Putin! Putin!" the children chanted as they greeted the bunker grandpa.

x.com/nexta_tv/status/2084267861208375426
Citera
2026-08-03, 16:54
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag tror också nästa snubbe kommer skylla allt skit på Putin och göra allt tvärtom, precis som Chrusjtjov skyllde allt på Stalin.
Ukrainarna slås för sina liv, ryssarna för Putins våta dröm.
Inte en chans att någon i Europa skulle vilja anfalla Ryssland. Skulle vilja se det landet som ens tänkt tanken. Allt är en rökridå från Kreml.
Allt beror på den lille mannen i Kreml!
Europa höll på att nedrusta, då passade idioten på att utöka ytan på världens största land?
Blir man trött på idioter.........
Citera
2026-08-03, 17:05
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Jaså, har de problem med rekryteringen påstår du? Slut med folk som får välja mellan 6 år i fängelse eller skriva kontrakt efter att ha kallat SMO för krig?

Nyss var du ju inte i tvivel om att Ryssland hade tillräckligt med frivilliga.

Nej jag har konstaterat att Ryssland hittills har haft tillräckligt med frivilliga. De ligger flera år bättre till än Ukraina, som sedan länge har varit tvungna att tvångsmobilisera. Förr eller senare tar även de ryska soldaterna slut. Kanske nu? Men det där är ingen seriös artikel, vi får avvakta tills vi har en bra.

Anledningen är att förlustration inte är tillräckligt bra. Om vi tar ett genomsnitt på befolkningarna så ligger den på nästan 1:5. Men förlustration är mellan 1:1 och 1:2. Därför går Ukraina på knäna på den parametern, och det ser vi på att det finns en "busification"-sida och mängder med diskussioner på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in