Citat:
Ursprungligen postat av
hennevilljagknulla
Du tänker nog inte riktgt som man ska.
Vad hindrar någon från att göra denna osynliga drönare 10 gånger större, alltså, det finns inga fysiska begränsningar.
Kan den snurra sådär när den är 10cm stor kan den såklart snurra på samma sätt även om den skulle vara 50cm stor.
Och vad menar du med att spaning inte är möjligt?
Du kan ju självklart ha en kamera inne i den som sitter still även om resten av drönaren snurrar.
Ja, vad hindrar att man skalar upp en design som drar nytta av luftens viskositet, vad kan möjligtvis gå fel här? Vad hindrar att man helt förstör
din poäng om "osynlighet" genom att ha en stillastående (kontraroterande) kamera?
Jag råkar bara tänka som den ingenjör jag är, med det förstånd jag känner och den utbildning jag har, med trista saker som energiberäkningar, krafter, batterikapaciteter och vikter och annat sånt som s.k. "fritänkare" på nätet slipper eftersom ni saknar verklighetskontakt.
Genom att lösa ett problem som inte finns på ett sätt som är dåligt, så löser den inga reella problem. Drönare må ha många problem, men tidig upptäckt rent visuellt har inte varit huvudproblemet (därmed inte sagt att det inte skulle kunna vara ett problem). Har du sett filmsekvenser från kriget, specifik skyttegravskriget där små drönare gör sig bäst? Det är ett evigt surrande, tjutande och buzzande från drönare som är svåra att lokalisera, hopplösa att träffa och mycket svåra att gömma sig för. Förment "osynlighet" gör varken till eller från här. Den signatur man med fördel försöker begränsa i första hand är
ljudet och denna konstruktion gör det praktiskt taget uteslutet eftersom den helt bygger på människans sinnesfysiologi, så det får inte vara en enda del i stasis, dvs man kan inte kapsla in saker e.dyl, då kommer den inte längre vara "osynlig".
Snälla, detta är en teknikdemonstrator/fysikdemonstrator från ett universitet. Ingen utom du tycks mena att den har något som helst att göra med slagfältet.
Vet du ens hur man skulle
börja beräkna effektbehovet för att skala upp den så den kan bära säg 1 kg sprängmedel 100 km (dvs då kanske ha 10-30 km verkansvidd)? Glöm inte att batteriet måste rotera och inga aerodynamiskt utjämnande delar får finnas, då hela din poäng om osynlighet med nödvändighet försvinner.