2026-08-03, 15:30
Medlem
Att det skall fortsätta att ifrågasättas åt det ena och det andra hållet. Bägge kaptenerna har ansvar. Snipans kapten är fritidsseglare, Fartyget har en yrkeskapten anställd.

Det mest anmärkningsvärda här är inte att snipans kapten missat fartyget, det är att fartyget missat snipan. De har utrustning för att se småbåtar.

Sätter man samman alltså har bägge kaptenerna felat. Kaptenen på fartyget har uppenbarligen brustit kraftigt i sitt ansvar.

Sedan kan man tycka att man som småbåtskapten skall ha uppsikt, inte minst som en del av en självbevarelsedrift. Men det är mindre brottsligt än att ha dålig uppsikt i ett fartyg i yrkesmässig trafik.
Citera
Medlem
Tror ingen blir fälld och den jag tycker bör bli fälld är pappan men han har redan fått ett hårt straff tillräckligt !

Ingen ger sig ut i en trafikerad farled men stora fartyg utan ha uppsikt och sluta fokusera enbart på fartyget , den lilla båten , vad gör den ens där så sent ? Och den kan med lätthet se ett stort fartyg på långt håll och väja bort !

Over and out case closed
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mother-knows-best
Som uppväxt i en seglande familj kan jag bara konstatera att oavsett vad kaptenen eller lotsen på lastfartyget gjort eller inte gjort, så tyder det på exceptionellt dåligt omdöme och bristande sjövett att ge sig ut precis innan solnedgången i osäkert väder med grov sjö i en liten jolle utan vettig motor. Mina föräldrar hade aldrig tagit ut familjen på sjön under de dåliga förutsättningarna. Och det är för mig det märkligaste i hela den här tragiska historien; vad tänkte föräldrarna på?! Obegripligt.
Nu handlar det här dock om en högst sjövärdig, ruffad snipa med en 60-70 hk diesel, och inte någon "liten jolle utan vettig motor". Inte heller var det särskilt hårt väder. Har du inte läst tråden alls?
Citera
2026-08-03, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Du måste hålla en viss styrfart i hårt väder.... dessutom var lotsen närvarande. Jag tycker det är märkligt att en liten fritidsbåt höll sig i en farled i sånt väder när de är dåligt väder. Det är extremt riskfyllt.
Ett par minuter tidigare var det inte dåligt väder (regnskur). Det kom snabbt och drog förbi snabbt.
Citera
2026-08-03, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu handlar det här dock om en högst sjövärdig, ruffad snipa med en 60-70 hk diesel, och inte någon "liten jolle utan vettig motor". Inte heller var det särskilt hårt väder. Har du inte läst tråden alls?

Precis om vädret var så bra hur fan kan man inte se ett fartyg på 90 meter dem var 4 st någon borde sett och dem snällt väjde av va !???
Citera
2026-08-03, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Tack för ett intressant och sakligt inlägg, ställer mig frågande till varför åklagaren uttalar sig i ett så tidigt skede, det har knappast varit någon obduktion ännu (med det resonemanget han har så skulle man ju komma undan med mord om man så vill). Även att haveriutredningen knappt har börjat, men han kanske har en agenda.

Ja, det verkar som åklagaren redan från start har en egen agenda som står i direkt strid med allt vad rättssäkerhet och objektivitet heter. Han har till och med på helt subjektiva grunder redan innan utredningen knappt startat tagit beslut om åtalsunderlåtelse helt utan någon utredning om brott begåtts eller inte. Det är lika absurt som rättsvidrigt.

Nu såg jag i alla fall för första gången i massmedia att åklagarens agerande ifrågasätt, tyvärr än så länge bara ifrån försvarsadvokaten, men vi får väl som om inte det kommer mer kritik. Det borde bli ett ramaskri kring det här agerandet av en åklagare, från vissa håll.
Citera
2026-08-03, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetalltisverige
Precis om vädret var så bra hur fan kan man inte se ett fartyg på 90 meter dem var 4 st någon borde sett och dem snällt väjde av va !???
Enligt åklagaren kom de ikapp bakifrån, dvs de i snipan har inte tittat bakåt. Du hör inte fartyget komma, det dränks av motorljuden från din egen motor. Men om det är dålig sikt så skall fartyget köra mistluren, så uppenbarligen har inte heller de ansett att det är dålig sikt.
Citera
2026-08-03, 15:35
Medlem
Citat:
Kan någon svara på hur man kan missa att se att ett stort fartyg på 90 meter , 4 st i en ”fritidsbåt” ingen tycks se att ett stort skepp kommer isf hinner man väl svänga av då skeppet har svårare för att väja med den storleken !

Svårt att säga. Han sitter säkert i en hytt med kappellet uppe. Det är en rätt stor båt med en go VP inombordare. Har det dessutom börjat regna och barnen är trötta så är han nog i princip ensam. Att döma av bilden från den avlidna kvinnans instagram så är det ett stort kapell med rejäla bågar i rostfritt. Oklart om det har siktytor/"fönster" men det brukar man ju ha.

Rakt förifrån brukar ju dock stora båtar vara förvånansvärt tysta så ljudet säger föga. De har ingen däcksbelysning och antagligen bara lanternor. Är det dessutom ~0.5m sjö så kämpar man lite med kursen. Förut (sydväst) har solen gått ned och det är skymningsljus. Akterut är det mörkare.

Sundet är 700m brett och ligger man hyfsat styrbord i led så oroar man väl sig inte mycket för större trafik heller. Vill de passera och anser att farleden är trång, så är de skyldiga att signalera om de behöver mer plats vilket är tämligen normalt (regel 9e. och 13) - ibland bara som artighetsgest och för att försäkra sig att den mindre båten har koll.

Pappan ångrar säkert djupt att han inte hade ögon i nacken men någon riktigt skyldighet hade han inte. Att fartyget inte såg honom efter 5-7 min som upphinnande är desto mer förvånande.
Citera
2026-08-03, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Den bilden på båten från den förolyckade kvinnan säger ju allt. Det var en stor tung snipa som inte går att missa. Lägger man samman det med bilderna från Hakefjorden vid samma tid som visar duglig sikt och vittnesmål om inte alltför hög sjö så säger det allt.

Det fartyget hade vare sig koll på radar eller från bryggan. Den befälhavaren och lotsen sover nog inte gott.
Exakt, de kommer åka dit för detta. De måste sovit eller annat för itne fan var de på bryggan
Citera
2026-08-03, 15:37
Medlem
Citat:
Kan någon svara på hur man kan missa att se att ett stort fartyg på 90 meter , 4 st i en ”fritidsbåt” ingen tycks se att ett stort skepp kommer isf hinner man väl svänga av då skeppet har svårare för att väja med den storleken !

Jag tror ingen här kan förklara det. Däremot så ankommer det nu på åklagaren att förklara det, eftersom kapten på snipan annars har brutit mot minst en, troligen flera, av sjövägsreglerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Du måste hålla en viss styrfart i hårt väder.... dessutom var lotsen närvarande. Jag tycker det är märkligt att en liten fritidsbåt höll sig i en farled i sånt väder när de är dåligt väder. Det är extremt riskfyllt.

5 knop med det fartyget är mer än väl för att hålla upp i vind på en relativt stilla Hakefjord.
Citera
Medlem
Varför är alla så säkra på att det var Pappan som körde, har det framgått någonstans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in