Citat:
Ursprungligen postat av
Bojo1969
Nej en styrman lyder inte lotsen. Det är fartygets besättning som står ansvariga för navigationen ombord medan lotsen bidrar med lokal kompetens. Som sagt innan så jobbar jag som kapten så jag kan berätta lite hur det brukar gå till.
I dom nordiska länderna tycker lotsar om att få köra själva om det är möjligt fram tills ungefär 10 minuter innan ankomst. Jag frågar dom alltid hur dom vill göra och I 90% av fallen säger dom sig kunna köra själva. Vi kollar snabbt igenom den rutt jag lagt in i ecdisen så alla är på samma sida. Jag ger en superkort introduktion av fartyget, vilka thruster vi har och vilka begränsningar (tex gör flera små kurskorrektionrt istället för en stor pga stabilitet). Vill dom inte köra själva eller jag är på det humöret går vi igenom den resplan vi gjort i förväg och så sätter jag kurserna, dom sitter bara på sidan och tittar på. Jag frågar om det är något specifikt jag behöver vara medveten om tex stark ström på specifikt ställa osv. Jag sätter mig med en kaffekopp och vi snackar skit medan lotsen styr och jag följer hela tiden med på rutten och trafik, ser jag något frågar jag lotsen så vi bägge hela tiden är på samma nivå. Styrmannen följer med men går iväg och skriver loggbok och skickar något mail med rapport, pratar med matroser om förtöjning osv.
Jag är själv generellt alltid på bryggan under lotsningar men ibland är det ej möjligt / värt det. Antingen för att jag anser att en passage saknar hinder (3 timmar i en 2 mil bred fjord) så jag kan ta en liten paus (skicka mail osv) eller att lotsningen är lång (en del lotsningar kan ta 48 timmar om man tex seglar norge inre vägen). Går jag ner informerar jag alltid både lots och styrman om det, säger specifikt åt styrmann att följa med och är dom det minsta osäkra ringa mig direkt utan att tveka, det är ju sånt jag får betalt för.
Det du säger här är viktigt. Du följer med på rutten och trafik. Här verkar det senare ha brustit totalt. Om man ligger 5-7 minuter som upphinnande på en relativt öppen Hakefjord (fortfarande ok sikt och hyfsat skymningsljus) och missar en 25 fots snipa med hytt, då börjar man att undra. Visst en självlossande grävskopa framför radarn hjälper kanske inte men ändå...
Om det är en utländsk kapten, brukar lotsar ofta påpeka skärgårdstrafik - främst i passager som kring Lovön/Dyrön etc. där det finns många bebodda öar?
Om än att kaptenen har ansvar, så sover nog inte den lotsen gott.