2026-08-03, 15:11
Medlem
Ja förlåt, insåg när jag skickade att det egentligen inte var riktat till dig utan mupparna du svarade.

Men fortfarande har detta som sades i pressmeddelandet inget med strafflindring att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Ta det lugnt, jag är mest van vid att hänga vid Aktuella brott och kriminalfall. Menade bara som ett exempel Jag tror inte han är skyldig till något, ber om ursäkt för missförståndet.
Citera
2026-08-03, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
För att slippa alla dessa upprepningar så här kommer alla bilder jag har lagt upp!

Stillbilder från SVT videon
https://imgur.com/a/stillbilder-fr-n-svt-videon-106nJ0Z

Vraket
https://imgur.com/a/vraket-TWlcG3F

Från olyckan
https://imgur.com/a/fr-n-olyckan-151FDEM

Tjörn olyckan, plus samlade bilder.
https://imgur.com/a/tj-rn-olyckan-plus-samlade-bilder-iyKnbtI

Den bilden på båten från den förolyckade kvinnan säger ju allt. Det var en stor tung snipa som inte går att missa. Lägger man samman det med bilderna från Hakefjorden vid samma tid som visar duglig sikt och vittnesmål om inte alltför hög sjö så säger det allt.

Det fartyget hade vare sig koll på radar eller från bryggan. Den befälhavaren och lotsen sover nog inte gott.
Citera
2026-08-03, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosebyn
Fascinerande att alla helt plötsligt är experter på sjöfart och vet vad som hänt långt innan utredningar osv! Så jävla vidriga saker som ni skriver om en familj som varit med om så oerhörda förluster. Mitt hjärta är fullt av tankar på familjen, både stackars mamman och dottern som dog en så fruktansvärd död och pappan och sonen vars liv är förändrade för alltid. En helt vanlig familj som aldrig får ha det helt vanligt igen. Och så stolpskotten här i tråden ovanpå det.

Något som jag undrar som jag inte lyckats hitta svar på i tråden fast jag tycker jag läst det mesta är varför hela besättningen på en norsk båt är rysk? Är det något fuffens med det eller helt vanligt?

Flaggan är norsk men så kallat internationellt register NIS. Det innebär att ingen i besättning behöver vara norsk.

Sverige har inget internationellt register och det måste vara åtminstone 25% svenskar ombord.
Citera
2026-08-03, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mother-knows-best
Som uppväxt i en seglande familj kan jag bara konstatera att oavsett vad kaptenen eller lotsen på lastfartyget gjort eller inte gjort, så tyder det på exceptionellt dåligt omdöme och bristande sjövett att ge sig ut precis innan solnedgången i osäkert väder med grov sjö i en liten jolle utan vettig motor. Mina föräldrar hade aldrig tagit ut familjen på sjön under de dåliga förutsättningarna. Och det är för mig det märkligaste i hela den här tragiska historien; vad tänkte föräldrarna på?! Obegripligt.

Liten jolle? Det var en tung och sjöduglig snipa med hytt. Ser ut som en IW 25:a eller liknande:

https://bytmotor.nu/batreferens/iw-25/
Citera
2026-08-03, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mother-knows-best
Som uppväxt i en seglande familj kan jag bara konstatera att oavsett vad kaptenen eller lotsen på lastfartyget gjort eller inte gjort, så tyder det på exceptionellt dåligt omdöme och bristande sjövett att ge sig ut precis innan solnedgången i osäkert väder med grov sjö i en liten jolle utan vettig motor. Mina föräldrar hade aldrig tagit ut familjen på sjön under de dåliga förutsättningarna. Och det är för mig det märkligaste i hela den här tragiska historien; vad tänkte föräldrarna på?! Obegripligt.
OK, nu lägger du många personliga värderingar i detta: "jolle", "utan vettig motor"

Jag hade inte åkt så själv, men i princip alla mina grannar gör det.
Citera
2026-08-03, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det du skriver om kapellet stämmer, men är helt irrelevant. Fritidsbåten har metallstag, reling och motor som ger en radarmålyta på uppskattningsvis flera m^2 vid aktuellt C-band. Utöver det så är radarmålytan för en vuxen man ca 1 m^2.
https://en.wikipedia.org/wiki/Radar_cross_section

Kom ihåg att 1 m^2 radarmålyta på säg 500 m avstånd är mycket stort. Det motsvarar 10 000 m^2 (!) på 5 km avstånd.

Så nej, en fritidsbåt är inte osynlig för en radar på något relevant avstånd. Däremot kan ekot drunkna i ”sea clutter” vilket gör att det kan vara bra att ha en radar-reflektor på mindre fartyg för att slå igenom clutter-filtret (sådana ökar radarmålytan till 100-tals m^2)

Inombordare.

C-band är det nog inte. Försök med S-band, X-band
Citera
2026-08-03, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:7669388/shipname:MISJE%20VERDE#6551692

Ser inte ut som hon har en bogradar men däremot en fin Wärtsilä som sitter högt på styrhytten. Vad man inte får glömma är att de närmade sig akterifrån under en längre period. Fanns alla möjligheter att upptäcka snipan - om någon tittade.

Se länkad bild.

Ja. Wärtsilä är bekräftat.
Citera
2026-08-03, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Nej en styrman lyder inte lotsen. Det är fartygets besättning som står ansvariga för navigationen ombord medan lotsen bidrar med lokal kompetens. Som sagt innan så jobbar jag som kapten så jag kan berätta lite hur det brukar gå till.

I dom nordiska länderna tycker lotsar om att få köra själva om det är möjligt fram tills ungefär 10 minuter innan ankomst. Jag frågar dom alltid hur dom vill göra och I 90% av fallen säger dom sig kunna köra själva. Vi kollar snabbt igenom den rutt jag lagt in i ecdisen så alla är på samma sida. Jag ger en superkort introduktion av fartyget, vilka thruster vi har och vilka begränsningar (tex gör flera små kurskorrektionrt istället för en stor pga stabilitet). Vill dom inte köra själva eller jag är på det humöret går vi igenom den resplan vi gjort i förväg och så sätter jag kurserna, dom sitter bara på sidan och tittar på. Jag frågar om det är något specifikt jag behöver vara medveten om tex stark ström på specifikt ställa osv. Jag sätter mig med en kaffekopp och vi snackar skit medan lotsen styr och jag följer hela tiden med på rutten och trafik, ser jag något frågar jag lotsen så vi bägge hela tiden är på samma nivå. Styrmannen följer med men går iväg och skriver loggbok och skickar något mail med rapport, pratar med matroser om förtöjning osv.

Jag är själv generellt alltid på bryggan under lotsningar men ibland är det ej möjligt / värt det. Antingen för att jag anser att en passage saknar hinder (3 timmar i en 2 mil bred fjord) så jag kan ta en liten paus (skicka mail osv) eller att lotsningen är lång (en del lotsningar kan ta 48 timmar om man tex seglar norge inre vägen). Går jag ner informerar jag alltid både lots och styrman om det, säger specifikt åt styrmann att följa med och är dom det minsta osäkra ringa mig direkt utan att tveka, det är ju sånt jag får betalt för.

Det du säger här är viktigt. Du följer med på rutten och trafik. Här verkar det senare ha brustit totalt. Om man ligger 5-7 minuter som upphinnande på en relativt öppen Hakefjord (fortfarande ok sikt och hyfsat skymningsljus) och missar en 25 fots snipa med hytt, då börjar man att undra. Visst en självlossande grävskopa framför radarn hjälper kanske inte men ändå...

Om det är en utländsk kapten, brukar lotsar ofta påpeka skärgårdstrafik - främst i passager som kring Lovön/Dyrön etc. där det finns många bebodda öar?

Om än att kaptenen har ansvar, så sover nog inte den lotsen gott.
Citera
2026-08-03, 15:22
Medlem
Kan någon svara på hur man kan missa att se att ett stort fartyg på 90 meter , 4 st i en ”fritidsbåt” ingen tycks se att ett stort skepp kommer isf hinner man väl svänga av då skeppet har svårare för att väja med den storleken !
Citera
2026-08-03, 15:22
Medlem
Med tanke på hur vissa här menar att snipan är osynlig på radarn lär vi snart se Ukraina masstillverka såna här:

https://imgur.com/a/sEpIUXU
Citera
2026-08-03, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Dålig sikt. Men åklagarens brottsmisstanke bygger på att man inte anpassade sig. Att man Inte höll lägre fart och inte heller signalerade.

Du måste hålla en viss styrfart i hårt väder.... dessutom var lotsen närvarande. Jag tycker det är märkligt att en liten fritidsbåt höll sig i en farled i sånt väder när de är dåligt väder. Det är extremt riskfyllt.
Citera
2026-08-03, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola.Bella
Åklagaren borde inte har några svårigheter att bevisa oaktsamhet. Teknisk bevisning och lotsens vittnesmål borde räcka långt.

De har garanterat redan lotsens historia och andra bevis, men de kommer febrilt att försöka hitta rätt bevis och ett sätt att sätta dit honom på grund av hans medborgarskap. Vi såg exakt samma sak med kabelsituationerna i Östersjön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in