2026-08-03, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Lotsen bestämmer fart och kurs...
Nej, lotsen rekommenderar fart och kurs. Kaptenen bestämmer.
Citera
2026-08-03, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indweller108
Alla olyckor med dödlig utgång är naturligtvis tragiskt, men tycker det är konstigt att man i media redan nu går ut lägger hela ansvaret för olyckan på kaptenen på det större fartyget.

Alla som har eller har ägt småbåt vet att man alltid ska lämna företräde åt kommersiella större båtar och hålla uppsikt åt alla håll hela tiden man är ute, då större båtar inte har möjlighet att snabbt korrigera kursen för oväntade händelser, än mindre stanna, då t.ex att en småbåt korsar dess kurs eller plötsligt dyker upp den den inte syns pga dåligt väder.

Ska inte skylla på småbåtsägaren här men vet av egen ergarenhet att på sjön finns det massor med oansvariga båtägare som inte vet ett skit om sjöregler samt sjövett. Om det var så i detta fallet får vi veta så småning om. Blir inte förvånad om kaptenen på den större båten frias.

Fanns det förresten uppgift om att det fanns lots ombord vid olyckstillfället. I såna fall kan det vara lotsen som blir ansvarig ifall den större båten gjort fel eftersom det är lotsen som ansvarar för att fartyget framförs på ett säkert sätt. Styrman lyder lotsen som bestämmer på bryggan.

Nej en styrman lyder inte lotsen. Det är fartygets besättning som står ansvariga för navigationen ombord medan lotsen bidrar med lokal kompetens. Som sagt innan så jobbar jag som kapten så jag kan berätta lite hur det brukar gå till.

I dom nordiska länderna tycker lotsar om att få köra själva om det är möjligt fram tills ungefär 10 minuter innan ankomst. Jag frågar dom alltid hur dom vill göra och I 90% av fallen säger dom sig kunna köra själva. Vi kollar snabbt igenom den rutt jag lagt in i ecdisen så alla är på samma sida. Jag ger en superkort introduktion av fartyget, vilka thruster vi har och vilka begränsningar (tex gör flera små kurskorrektionrt istället för en stor pga stabilitet). Vill dom inte köra själva eller jag är på det humöret går vi igenom den resplan vi gjort i förväg och så sätter jag kurserna, dom sitter bara på sidan och tittar på. Jag frågar om det är något specifikt jag behöver vara medveten om tex stark ström på specifikt ställa osv. Jag sätter mig med en kaffekopp och vi snackar skit medan lotsen styr och jag följer hela tiden med på rutten och trafik, ser jag något frågar jag lotsen så vi bägge hela tiden är på samma nivå. Styrmannen följer med men går iväg och skriver loggbok och skickar något mail med rapport, pratar med matroser om förtöjning osv.

Jag är själv generellt alltid på bryggan under lotsningar men ibland är det ej möjligt / värt det. Antingen för att jag anser att en passage saknar hinder (3 timmar i en 2 mil bred fjord) så jag kan ta en liten paus (skicka mail osv) eller att lotsningen är lång (en del lotsningar kan ta 48 timmar om man tex seglar norge inre vägen). Går jag ner informerar jag alltid både lots och styrman om det, säger specifikt åt styrmann att följa med och är dom det minsta osäkra ringa mig direkt utan att tveka, det är ju sånt jag får betalt för.
Citera
2026-08-03, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Google AI - OBS! Inte att betrakta som ngn som helst sanning dock, AI brukar ha fel, men kan ibland finnas en smula sanning:

Orsaker till att båtar försvinner på radar

Vågor och sjögång: Mindre båtar, kanoter och roddbåtar kan helt döljas i höga vågdalar.

Felaktig dämpning: Om regn- eller sjökluttersfiltret (gain/sea clutter) ställts in för hårt på radarn kan svaga ekon från små båtar filtreras bort av misstag.

Båtens material och storlek: Båtar av trä eller glasfiber ger ett mycket svagt naturligt radareko jämfört med stål och aluminium.

Krängning och lutning: När en segelbåt lutar kraftigt eller båten gungar i vågorna kan radarstrålen sändas upp i luften eller rakt ner i vattnet i stället för längs horisonten.

Skuggning: Master, överbyggnader eller segel på den egna eller andra båtar kan skapa "skuggor" där mindre objekt inte syns
Det var ingen kraftig sjögång.
Citera
2026-08-03, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det behöver det inte vara. Nu gissar jag och spekulerar, men det skulle kunna gått till ungefär så här:

Snipan avser att korsa leden för att segla (köra motor) ner mot Älgön, kanske genom sundet vid Brattön. Eftersom de kommer från norr har de rätt till väg gentemot alla fartyg som seglar västerut, dvs i leden ut från Stenungsund/Uddevalla. Har man haft uppsikt ser man fartyget och tänker att "här får vi passa oss, håll koll". Man går vägen fram, allt ser bra ut. Man tänker sig (som sig bör) att när man kommer litet närmare, så går man bakom, men detta gör man litet närmare mötet.

När det börjar närma sig kommer överraskande en kraftig regnskur, som plockar bort precis all sikt. Eftersom man som "liten båt" bör passa sig för fartyg börjar båtföraren fundera på "var är nu fartyget, jag såg det nyss?" Då har man praktiskt två val, att gira för att få rådrum, antingen ost (bakom där man tror fartyget är) eller väst, längs leden. (Man kan också gira 180 grader för att fly). Väljer man då av någon anledning att gira väst kommer man att vara vid sidan av fartyget och om man girar tidigt, kommer man att vara framför fartyget. I regnet ser man sedan inte att man girat in i riskzonen framför fartyget, och sedan inträffar kollisionen.

Givetvis en spekulation, och kanske inte alls vad som hänt. Men det känns inte alldeles orimligt som förklaring till att man hamnat före fartyget, på ungefär samma kurs.
Det började inte regna förrän efter att pappan och pojken var uppfiskade, sikt 4 km läste jag någonstans (även det uppfattades som ganska kort sikt efter vad jag förstått). Det var fortfarande ljust. Fartyget kan varken väja eller bromsa in snabbt så som fritidsbåtförare kan man inte kallt räkan med att få förtur. Hoppas innerligt pappan i alla fall var nykter.
Citera
Medlem
Eftersom du antagligen har bättre koll och erfarenhet än mig när det gäller radar, vad anser du om AIs utläggning angående båtkapell? Trovärdigt eller felaktigt?

(Eftersom snipan låg rakt framför så bör båtkapellet va mer eller mindre det enda som reflekterats på fartygets radio (med tanke på hur låg snipan är i sjön akterut och att det sägs gått vågor på ca 1 m)

Google
Ett båtkapell av vanligt tyg reflekterar radar mycket dåligt eller nästan inte alls. Radiovågor passerar rakt igenom eller sprids ut istället för att studsa tillbaka till radarantennen.

Varför ett tygkapell inte syns:

Icke-ledande material: Vanliga kapelltyger (som akryl eller polyester) leder inte elektricitet, vilket gör att radarpulserna inte studsar mot materialet.

Saknar metallstruktur: Vågorna reflekteras enbart av båtens hårda och fasta delar, som skrov i glasfiber med interna metallstrukturer, eller mast och beslag på segelbåtar.

Genomskinligt för radar: I princip fungerar tyget som en yta radiovågorna "ser igenom", vilket innebär att kapellet inte bidrar med några mätbara ekon på radarskärmen.

Vad som påverkar radarekon på båtar

Båtens skrov:

Metallskrov ger starkast Ekon, medan glasfiber och trä ger betydligt svagare ekon.

Båtuppbyggnad: Rutor av plast eller plexiglas och bågar i rostfritt stål kan ge ett litet eko, men det är försumbart från själva tyget

Citat:
Ursprungligen postat av zovix
Känner att jag behöver bidra med lite kunskap här.

Ett så modernt fartyg har med stor sannolikhet ECDIS certifierat navigationssystem vilket betyder att de får köra utan papperssjökort. Det betyder också att allt finns i datorn.

Utan att veta exakt så använder de sannolikt Transas som navigationssystem och då har man också minst två oberoende radar och möjlighet att lägga en radar overlay på det elektroniska sjökortet. Då presenteras radar ekon ovanpå kartan vilket gör det mycket lättare att skilja en båt från en ö eller en prick.

Ja en modern radar ser utan problem en farledsprick även i regn.

Systemet har även arpa funktion vilket innebär att du kan mållåsa på ett radareko och datorn räknar ut ekots kurs, fart, passageavstånd etc.

Så att handelsfartyget inte hade den tekniska utrustningen för att se snipan ser jag som otänkbart. Frågan är varför besättningen på fartyget inte använde utrustningen (fel inställd, fel konfigurerad eller fel kompetens)

Det krävs särskild utbildning för att få framföra ECDIS certifierade fartyg.

Jag vill påstå att skulden ligger tungt hos befälhavaren på handelsfartyget här. Han borde ha sett fritidsbåten. Trackat den på radar och fått larm om CPA (passageavstånd) fått larm om risk för kollision och det minsta han borde ha gjort är att mistsignalera och försöka gira (radarn talar om åt vilket håll).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Lotsen bestämmer fart och kurs...
Nope kaptenen är alltid på bryggan vid ett sådana här tillfällen. Och han har både totalansvar och sista ordet. Han har förmodligen rätt att förlita sig på lotsen vad gäller kursen. Absolut inte vad gäller för hög fart eller underlåtenhet att signalera vid dålig sikt. Sedan kan lotsen så klart dömas också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
A propos lots:
jag läste just på lite om Tjörn-olyckan 1980 som skedde i samma vatten. Där var det faktiskt så att lotsen personligen manövrerade fartyget. Han hade alltså i högsta grad befälet.
Jag tror nu inte det var fallet med Misje Verde eftersom kaptenen häktats, men det visar hur knepig ansvarsfördelningen kan vara till sjöss.
Ibland är det en matros som håller i styrdonet, det innebär inte att denne för befäl över fartyget.
Lotsen har en rådgivande funktion med kunskaper om relevanta lokala förhållanden. Lots och kapten rådslår och samarbetar, det kan variera vem som för stunden manövrerar fartyget, men kaptenen är ytterst ansvarig.
Senast redigerad av Kokekaffe 2026-08-03 kl. 12:45.
Citera
2026-08-03, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Man skall inte ha självuppblåsande räddningsväst under däck, av liknande och ännu fler skäl som att kabinpersonalen instruerar flygresenärer att inte utlösa västen förrän efter att man lämnat ett flygplan som nödlandat i vatten.

Tack för din input. Tyvär kan ju många scenarier uppstå varav diskution om detta uppstår likväl. Alla gör som dem vill som tur är
Citera
2026-08-03, 12:43
Medlem
Det har jag inte påstått. Det va generella felkällor. Men media sa att räddningspersonal hade nämnt ngt om vågor på ca 1 m och det gör att det enda som kunnat ge utslag på radar är båtkapellet (då 1 m vågor täcker den del av aktern som sticker upp). Enligt Google ger inte tyget på båtkapell utslag på en radar och fartyget kom rakt bakifrån.

Jag är ingen teknisk radarexpert, men möjlig förklaring

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det var ingen kraftig sjögång.
Citera
2026-08-03, 12:44
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Nej en styrman lyder inte lotsen. Det är fartygets besättning som står ansvariga för navigationen ombord medan lotsen bidrar med lokal kompetens. Som sagt innan så jobbar jag som kapten så jag kan berätta lite hur det brukar gå till.

I dom nordiska länderna tycker lotsar om att få köra själva om det är möjligt fram tills ungefär 10 minuter innan ankomst. Jag frågar dom alltid hur dom vill göra och I 90% av fallen säger dom sig kunna köra själva. Vi kollar snabbt igenom den rutt jag lagt in i ecdisen så alla är på samma sida. Jag ger en superkort introduktion av fartyget, vilka thruster vi har och vilka begränsningar (tex gör flera små kurskorrektionrt istället för en stor pga stabilitet). Vill dom inte köra själva eller jag är på det humöret går vi igenom den resplan vi gjort i förväg och så sätter jag kurserna, dom sitter bara på sidan och tittar på. Jag frågar om det är något specifikt jag behöver vara medveten om tex stark ström på specifikt ställa osv. Jag sätter mig med en kaffekopp och vi snackar skit medan lotsen styr och jag följer hela tiden med på rutten och trafik, ser jag något frågar jag lotsen så vi bägge hela tiden är på samma nivå. Styrmannen följer med men går iväg och skriver loggbok och skickar något mail med rapport, pratar med matroser om förtöjning osv.

Jag är själv generellt alltid på bryggan under lotsningar men ibland är det ej möjligt / värt det. Antingen för att jag anser att en passage saknar hinder (3 timmar i en 2 mil bred fjord) så jag kan ta en liten paus (skicka mail osv) eller att lotsningen är lång (en del lotsningar kan ta 48 timmar om man tex seglar norge inre vägen). Går jag ner informerar jag alltid både lots och styrman om det, säger specifikt åt styrmann att följa med och är dom det minsta osäkra ringa mig direkt utan att tveka, det är ju sånt jag får betalt för.

Vilken fartygstyp seglar du på?
Citera
2026-08-03, 12:46
Medlem
Ta också med det jag skrev i mitt andra inlägg om att båtkapell inte kan reflekteras på radar (om nu Google har rätt vilket inte är självfallet) Eftersom snipan inte kom från sidan utan låg helt framför och därmed enbart kapellet som (inte) reflekterar

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Om systemet ser en prickdjävel i ösregn så lär det väl se en glasfiber/plastsnipa?
Citera
2026-08-03, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Vilken fartygstyp seglar du på?

Offshore
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto