2026-08-03, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Den ena sidan i politiken, Tidö, har sänkt biståndet. Den andra sidan vill höja biståndet till 1 procent av BNP. Vilken sida väljer du? Jag väljer Tidö.

Du har missförstått grunderna i politiken. Tidö prioriterar de 5,2 miljoner löntagare som bygger Sverige genom hårt arbete och de 1,5 miljoner pensionärer som har arbetat hårt för att bygga upp landet. Det görs bland annat genom sänkt skatt på arbete och pension, lägre tandvårdskostnader, lägre matpriser, lägre bensinpriser, billigare månadskort i kollektivtrafiken och sänkt elskatt.

De lata bidragsberoende som väljer att inte arbeta och vill ha a-kassa tills solen sluta skina utan tydliga motkrav tillhör inte Tidös väljarbas. De hör snarare hemma hos vänsteroppositionen. Tidö ska aldrig tävla med vänstern om vem som kan erbjuda de mest generösa bidragen till lata bidgraberoende. Vänstern kan alltid lova högre och högre bidrag.
Det handlar inte om att välja sida utan att inte välja någon som ger bidrag till islamister eller kommunistdiktaturer. Då går Tidö bort direkt för de stödjer sådana.

Märkligt sedan att du säger att Tidö prioriterar arbete när de gjort minst 100'000 äldre svenskar långtidsarbetslösa genom att subventionera arbete för unga. På vilket sätt är de äldre lata för det?

Sedan subventionerar man mat, bensin, el, kollektivtrafik med skattemedel och väldigt stora lån som någon ska betala tillbaka. På vilket sätt är det arbetslinjen, att låna till driften? Tidö är ju bidragspartiet, men för dem redan rika. Alltså omvänd Robin Hood.
Citera
2026-08-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Nu snurrar du till det. En titan stifttand kostar 1200:-, normalpris 12000:-. En vanlig lagning ca 150;-
Försök att sätta dig in i hur de stöden fungerar. För att kunna göra ett implantat måste man först göra en mängd behandlingar som inte är subventionerade alls. Dessa har inte fattigpensionärer råd med och kommer alltså inte heller få några nya tänder. Pengarna går alltså till de redan rika och hjälper inga med dåliga tänder. Typisk M politik stödd av SD.
Citera
2026-08-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Märkligt sedan att du säger att Tidö prioriterar arbete när de gjort minst 100'000 äldre svenskar långtidsarbetslösa genom att subventionera arbete för unga. På vilket sätt är de äldre lata för det?

Nej, de är inte svenskar. De är utrikes födda eller födda i Sverige med minst en förälder född utomlands. De brukar ha noll kompetens av den sort som arbetsmarknaden kräver. Sådana lata, bidragsberoende personer tillhör vänstern. De röstade på de rödgröna i valet 2022 och de kommer säkert att göra det igen nu. Tidöpartierna har ingen chans hos sådana väljare.De sysselsatta uppgår till cirka 5,2 miljoner och pensionärerna till cirka 1,5 miljoner. Hälften av dessa räcker för att Tidökoalitionen ska behålla makten. Glöm inte att det krävs ungefär 3,2 miljoner röster för att få makten.

Citat:
Sedan subventionerar man mat, bensin, el, kollektivtrafik med skattemedel och väldigt stora lån som någon ska betala tillbaka.

Du saknar kunskaper i nationalekonomi. Att återställa en skatt, som från början låg på en högre nivå, är ingen subvention. Skatten på arbete, pension, mat, el och bensin i Sverige har varit otroligt hög. Sverige har straffbeskattat ihjäl arbetare, pensionärer, mat, el och bensin som inget annat land på jorden. Att sänka den till rätt nivå är ingen subvention. Det heter ekonomi som prioriterar de som producerar och straffar de lata.

Glöm alrig Tidös linje: "Ansträgning ska löna sig. Brott ska straffa sig."
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-03 kl. 14:10.
Citera
2026-08-03, 14:10
Medlem
Citat:
Nej, de är inte svenskar. De är utrikes födda eller födda i Sverige med minst en förälder född utomlands. De brukar ha noll kompetens av den sort som arbetsmarknaden kräver. Sådana lata, bidragsberoende personer tillhör vänstern. De röstade på de rödgröna i valet 2022 och de kommer säkert att göra det igen nu. Tidöpartierna har ingen chans hos sådana väljare.De sysselsatta uppgår till cirka 5,2 miljoner och pensionärerna till cirka 1,5 miljoner. Hälften av dessa räcker för att Tidökoalitionen ska behålla makten. Glöm inte att det krävs ungefär 3,2 miljoner röster för att få makten.
Du är så svagbegåvad så det är otroligt. Sa de detta på muf-kursen? Det är inte heller pensionärer som är långtidsarbetslösa utan äldre svenskar. Jag ser att makten är viktigare för dig än vilken politik som bedrivs. SD har blivit precis som S, maktfullkomliga.
Citera
2026-08-03, 14:14
Medlem
Citat:
Jag ser att makten är viktigare för dig än vilken politik som bedrivs.

Tvärtom. Det är mer viktig att blockera vänster återkomma i makten som vill straffbeskatta ihjäl alla som jobbar och bygger Sverige. Eller de som har byggt Sverige genom hård arbete.
Citera
2026-08-03, 14:19
Medlem
Citat:
Du saknar kunskaper i nationalekonomi. Att återställa en skatt, som från början låg på en högre nivå, är ingen subvention. Skatten på arbete, pension, mat, el och bensin i Sverige har varit otroligt hög. Sverige har straffbeskattat ihjäl arbetare, pensionärer, mat, el och bensin som inget annat land på jorden. Att sänka den till rätt nivå är ingen subvention. Det heter ekonomi som prioriterar de som producerar och straffar de lata.

Glöm alrig Tidös linje: "Ansträgning ska löna sig. Brott ska straffa sig."
12 % moms på mat i Sverige var inte hög utan bland de lägsta i EU. Den behövdes inte sänkas med extremt stora lån. Lånen ska fortfarande betalas tillbaka av någon. Jag får inte heller lägre skatt på min pension nu heller fastän jag nu är pensionär som jag tvingats bli då jag inte längre kunde försörja mig i Tidös nya värld. Lurad igen.
Citera
2026-08-03, 14:22
Medlem
Citat:
Tvärtom. Det är mer viktig att blockera vänster återkomma i makten som vill straffbeskatta ihjäl alla som jobbar och bygger Sverige. Eller de som har byggt Sverige genom hård arbete.
Det viktigaste är att stoppa partier som skadar Sverige och dit hör bl.a. SD och M ihop med de andra sex i riksdagen. Man väljer inte mellan pest och kolera.
Citera
2026-08-03, 14:28
Medlem
Citat:
Jag får inte heller lägre skatt på min pension nu heller fastän jag nu är pensionär

Du ljuger. Alla pensionärer har under de senaste fyra åren med Tidöpartierna fått höjd pension genom det förstärkta grundavdraget, som alla pensionärer som har fyllt riktåldern får. De första ca 140 000kr av en genomsnitt pension av 330 000kr per år är skattefritt tack vare Tidös sänkt skatt på pension genom förstärkt grundavdrag.

Ni sossar måste sluta ljuga och tala sanning någon gång i era liv.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-03 kl. 14:33.
Citera
2026-08-03, 14:32
Medlem
Citat:
Du ljuger. Alla pensionärer har under de senaste fyra åren med Tidöpartierna fått höjd pension genom det förstärkta grundavdraget, som alla pensionärer som har fyllt riktåldern får.
Lurad igen, lägre skatt gäller inte de som tvingats att gå i pension före sin riktålder. Tidö gjorde mig långtidsarbetslös, sänkte min ersättning, tvingade mig bli pensionär och fortsätter straffa mig för att jag inte bara dör.
Citera
2026-08-03, 14:34
Medlem
Citat:
Lurad igen, lägre skatt gäller inte de som tvingats att gå i pension före sin riktålder. Tidö gjorde mig långtidsarbetslös, sänkte min ersättning, tvingade mig bli pensionär och fortsätter straffa mig för att jag inte bara dör.

Läs igen "genom det förstärkta grundavdraget, som alla pensionärer som har fyllt riktåldern får". Ni sossar kan inte ens läsa.
Citera
2026-08-03, 14:36
Medlem
Citat:
Läs igen "genom det förstärkta grundavdraget, som alla pensionärer som har fyllt riktåldern får". Ni sossar kan inte ens läsa.
På vilket sätt hjälper det de som tvingats bli pensionär innan sin riktålder pga Tidö-politik?
Citera
2026-08-03, 14:41
Medlem
Citat:
På vilket sätt hjälper det de som tvingats bli pensionär innan sin riktålder pga Tidö-politik?

Nej, det är inte Tidö som gjorde dig arbetslös. Det är din egen lathet som gör att du skulle tacka nej till jobb som finns.

Citat:

Vad betyder tvång här? Om man sparkas nära riktåldern måste man:

1) försörja sig själv genom eget sparande, till exempel ISK-sparande eller vanlig sparkonto fram till riktåldern
2) ta de jobb som finns på marknaden fram till riktåldern

Men jag glömde att vänsterfolk inte vill ha sin egen frihet – de måste alltid vara beroende av staten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in