2026-08-03, 14:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Finns inget närmare om på vilkä slags villkor dessa 100.000 skulle ha lämnat Gazaremsan, utom orden "have been forced". Att du tolkar det som att de "hade biståtts av Israel" (ditt tidigare inlägg) visar ju exakt hur pantad du öä,

tycker det är fint att du vill visa dina untermänisher hur fantastiska de i jmf med det avskräde du endå kör på....

det finns mängder med artiklar om hur mängder av dessa individer har lämnat eller "have been forced to" som babelstinerna säger , av de onda IDF... jag skulle skedmata dig som jag brukar, men jag håller på att lära någon av dina (långt ifrån lika efterbliven dock...) hur mellanstadie matematik fungerar i praktiken. så du får hålla tillgoda eller "jobba på i det tysta"

https://www.who.int/news/item/19-11-2023-who-led-joint-un-and-red-crescent-mission-evacuates-infants-from-al-shifa-hospital-in-gaz a
Citera
2026-08-03, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
ja över de ca 3åren som kriget varit hade det dött ca 15000 , om det bodde 70 miljoner i gaza. och i frankrike dog det under tiden ca 3000, dvs 5x.

Du skriver uttryckligen att väldigt många fler dött av svält per capita i Gaza än av undernäring i Frankrike. Bra att vi är överens om att Melange ljög när han påstod detta.

Citat:

det är dödsfrian per 100k i gaza per år sedan kriget började av näringsbrist, (enlgit who då)

8/100`000 har dött av näringsbrist i gaza per år sedan 2023, och 1.5/100`000 i frankrike per år (nu lånar jag ju whos års siffra från 2020 eller vad det var för varje år.

8/1.5 är faktor 5.3 eller så.

så ca 5x är dödsfallen per kapita i gaza vs frankrike. (det är ju högt. men ja.. det är ju patetiskt i jämf med många länder, där fred råder, som inte är IPCSFDPTC "strong evidance" famine 5c xp superdupermga" svältkatastrof, 10k nigieranska barn dör inom 2h -säger unwrachefen "Löki-Fetbliven"

450 är ju den lägsta siffran, som är väldigt lågt räknad, men skönt att vi är överens om att det inte alls dör fler av undernäring i Frankrike än av svält i Gaza. Då kan vi gå vidare och vara överens i den frågan.
Citera
2026-08-03, 14:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Hur stor risk har franska barn för att skjutas i huvudet av prickskyttar?

vet ej. kan det vara 5x så högt oxo kanske?
Citera
2026-08-03, 14:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
450 är ju den lägsta siffran, som är väldigt lågt räknad, men skönt att vi är överens om att det inte alls dör fler av undernäring i Frankrike än av svält i Gaza. Då kan vi gå vidare och vara överens i den frågan.

Var har du fått 450 ifrån?
Citera
2026-08-03, 14:28
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Nu är det ju du som hävdade att dessa orsaker var anledningen till varför Palestina förtjänar mer bistånd än andra krig, inte jag så jag har ingen bevisbörda.

Så berätta nu, anser du att det du rabblade upp gör att Palestina förtjänar mer bistånd än andra krig, ibland upp till 1000 gånger mer?

Jag använde aldrig ordet "förtjänar" utan beskrev objektivt anledningar till att konflikten fascinerar människor från alla håll.

Varför tycker du Israel flrtjänar mer bidrag från USA och ecangeliker än andra nationer?

Jag tycker inte att någon förtjänar något överhuvudtaget.
Citera
2026-08-03, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, i den här diskussionen så skrev jag uttryckligen DÖR I NUTID. Jag position som jag vidhåller är att det dör fler i svält i USA och Frankrike NU i år än i Gaza. Och du käftar emot genom att posta siffror från kriget.

Du inser väl att alla kan gå tillbaka och läsa dina inlägg? Går man tillbaka bara ett fåtal av dina inlägg i tråden så ser man att du visst diskuterade under kriget och återigen så ljuger du. Se inläggen;

(FB) Varför förtjänar Palestinakonflikten mer engagemang än andra krig och konflikter?

Citat:
Och hur kan det vara svält om det bara dött ett par hundra stycken när definitionen kräver 100 gånger fler?

Som svar på ICPs rapport under kriget.

Inlägg: (FB) Varför förtjänar Palestinakonflikten mer engagemang än andra krig och konflikter?

som svar på inlägg: (FB) Varför förtjänar Palestinakonflikten mer engagemang än andra krig och konflikter?

I inlägg (FB) Varför förtjänar Palestinakonflikten mer engagemang än andra krig och konflikter? skriver du exempelvis:

Citat:
Berätta hur många som dött i Gaza i svält under hela perioden oktober 7 2023 till idag och jämför med totalen som dött i näringsbrist i Frankrike och USA under hela perioden.

Vem som helst kan genom ett klick gå igenom alla dina svar i tråden och se att du återigen ljuger.
Citera
2026-08-03, 14:29
Avstängd
Citat:
Du skriver uttryckligen att väldigt många fler dött av svält per capita i Gaza än av undernäring i Frankrike. Bra att vi är överens om att Melange ljög när han påstod detta.

ja 5x, men det är ju inte sant överallt i gaza (igen , bara där hamas kontrolerar området), medans det inte är sant på ett franskt sjukhus och de närligande bostadshusen (det dör ju långt fler av näringsbrist i frankrike än i gaza, även när hamas bedriver utrotning, våldtäkts och tortyr krig mot israel)

Citat:

Ja altså, det dör naturligtvis långt fler av undernäring i frankrike än i gaza. det dör mer än dubbelt så många varje år som det totalt dött på 3 års krig i gaza, och nu när hamas chillat, så kommer den siffran naturligtvis den skillnaden vara ännu större.
Citera
2026-08-03, 14:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Ok. Så för Tigray räknar du två år (4/11-2020 - 31/12-2022) men 1 år för Palestina? Och nu räknar du hela världens bistånd istället för Sveriges som du snackade om tidigare.

Så då blir frågan egentligen om jag tycker att hela världen borde chippa in en jävla massa pengar till att försöka ordna upp situationen i Tigray en gång för alla och då blir svaret såklart ja.

Jag tycker ditt system med bistånd baserat endast på antal döda är efterblivet (som så mycket annat du häver ur dig). Det finns liksom ingen annan tanke bakom än att kunna propagera för att Gaza ska få mindre stöd. Dina intentioner är uppenbara.

Hur mycket och vilken typ av bistånd ett land ska få måste givetvis baseras på hur situationen ser ut och vad man försöker uppnå. Försöker man lösa en svältkatastrof och släcka en eld eller försöker man bygga upp och utveckla ett land? Att använda sig av ett enda smått som du gör är så korkat att man baxnar. Det måttet skulle dessutom ge diverse diktatorer ett incitament till att så många som möjligt skulle dö eftersom det skulle generera mer bistånd.

Med det sagt så tycker jag sida ska ha mer pengar och att omvärlden i allmänhet måste göra mer för att bättra på situationen i konflik- och katastrofzoner. Jag är fast övertygad om att omvärlden hade kunnat bättre på situationen avsevärt mycket mer om de gav sig fan på det.
Okej, då kör vi från 2020 till 2022 med Palestina också (vi ignorerar det faktum att du missade att jag mer än halverade det totala dödstalet i Tigray under samma period mellan 2020 och 2022 från drygt 800 000 till 300 000 som mest).

– Mellan 2020–2022 dog 570 Palestinier i konflikten. Under samma period fick Palestina 2,62 miljarder USD i bistånd.
– Mellan 2020 och 2022 dog som minst 150 000 människor i Tigray. Under samma period fick de 1,5 miljarder USD i bistånd.
– I detta läge där man räknar lägsta tänkbart antal döda fick alltså Palestina 690 gånger mer per död än Tigray.

Varför exakt är det efterblivet enligt dig att en större humanitär katastrof ska få mer bistånd än en mindre humanitär katastrof? Hittills har du aldrig kunnat svara på det. 100% att jag vill att Palestina ska få mindre i bistånd än de får idag och att detta fördelas om till mer dödliga krig och konflikter. Jag vill att ju dödligare en humanitär katastrof är, ju mer bistånd ska de få. För mig är det en väldigt enkel moralisk ståndpunkt att försvara. Du tycker inte att vi ska sänka biståndet till Palestina, men samtidigt tycker du att vi ska öka biståndet till andra krig och konflikter. Hur mycket mer borde exempelvis Tigray ha haft under den perioden i förhållande till Palestina?

Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Varför reagerar inte du med samma engagemang på Tigray eller Darfur? Du har valt att vara väldigt aktiv i Palestinakonflikten så du borde ha svaret inom dig.
Berätta nu, från vem fick du veta hur skev biståndsfördelningen är?
Citera
2026-08-03, 14:35
Medlem
Citat:
Var har du fått 450 ifrån?

Det är de officiella siffrorna ifrån Gaza health ministry, men oberoende organisationer som world peace foundation, FN, WHO m fl menar på att detta är väldigt lågt räknat. Men jag väljer att förhålla mig till den lägsta siffran.

Citat:
Direct Toll: Physician- and hospital-verified deaths attributed strictly to lack of food and acute malnutrition stand at over 450 recorded cases.

Broader Impact: Public health experts emphasize that official hospital counts underrepresent the true toll. Indirect deaths caused by the compounding effects of starvation, collapsed medical infrastructure, and disease are estimated to be significantly higher.

Food Insecurity Levels: The UN-backed Integrated Food Security Phase Classification (IPC) and agencies like the World Health Organization (WHO) have reported that hundreds of thousands of residents face catastrophic hunger and famine conditions (IPC Phase 5).

Källor:
https://worldpeacefoundation.org/blog/how-many-people-have-died-of-famine-in-gaza-updated/

https://www.aa.com.tr/en/middle-east/gaza-starvation-deaths-reach-453-including-150-children-health-ministry/3703311

https://news.un.org/en/story/2025/07/1165517

https://www.who.int/publications/m/item/public-health-situation-analysis---occupied-palestinian-territory-September

Förövrigt så är siffran den samma, eller nästan, som du själv förhöll dig till i den andra tråden om svälten i Gaza.

Vilka siffror önskar du att förhålla dig till?
Citera
2026-08-03, 14:35
Medlem
Citat:
Har du sett några belägg för att det faktiskt var israeliska prickskyttar och inte islamister? Annat än bloggpostare?

du kan ju själv läsa FNs senaste rapport. Men det har du inget intresse av, ditt enda intresse är att driva samma gamla Hasbara smörja som du alltid gjort .

Helt ovetandes om att
Ingen läskunnig person med en internetuppkoppling går på tramset år 2026
Citera
2026-08-03, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö

Ja altså, det dör naturligtvis långt fler av undernäring i frankrike än i gaza. det dör mer än dubbelt så många varje år som det totalt dött på 3 års krig i gaza, och nu när hamas chillat, så kommer den siffran naturligtvis den skillnaden vara ännu större.

Det stämmer ju inte, vilket vi konstaterat och du även själv skrivit, inte i förhållande till befolkningsmängd.
Citera
2026-08-03, 14:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det är de officiella siffrorna ifrån Gaza health ministry, men oberoende organisationer som world peace foundation, FN, WHO m fl menar på att detta är väldigt lågt räknat. Men jag väljer att förhålla mig till den lägsta siffran.

Källor:
https://worldpeacefoundation.org/blog/how-many-people-have-died-of-famine-in-gaza-updated/

https://www.aa.com.tr/en/middle-east/gaza-starvation-deaths-reach-453-including-150-children-health-ministry/3703311

https://news.un.org/en/story/2025/07/1165517

https://www.who.int/publications/m/item/public-health-situation-analysis---occupied-palestinian-territory-September

Förövrigt så är siffran den samma, eller nästan, som du själv förhöll dig till i den andra tråden om svälten i Gaza.

Vilka siffror önskar du att förhålla dig till?

Jag hänger inte med alls. Siffrorna stämmer ju inte överrens ens i dina egna länkar. Tycker du det är rimligt att komma med siffror från flera källor där inga stämmer överrens med varandra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in