Citat:
Ursprungligen postat av
Varmboga-10.2
Ok. Så för Tigray räknar du två år (4/11-2020 - 31/12-2022) men 1 år för Palestina? Och nu räknar du hela världens bistånd istället för Sveriges som du snackade om tidigare.
Så då blir frågan egentligen om jag tycker att hela världen borde chippa in en jävla massa pengar till att försöka ordna upp situationen i Tigray en gång för alla och då blir svaret såklart ja.
Jag tycker ditt system med bistånd baserat endast på antal döda är efterblivet (som så mycket annat du häver ur dig). Det finns liksom ingen annan tanke bakom än att kunna propagera för att Gaza ska få mindre stöd. Dina intentioner är uppenbara.
Hur mycket och vilken typ av bistånd ett land ska få måste givetvis baseras på hur situationen ser ut och vad man försöker uppnå. Försöker man lösa en svältkatastrof och släcka en eld eller försöker man bygga upp och utveckla ett land? Att använda sig av ett enda smått som du gör är så korkat att man baxnar. Det måttet skulle dessutom ge diverse diktatorer ett incitament till att så många som möjligt skulle dö eftersom det skulle generera mer bistånd.
Med det sagt så tycker jag sida ska ha mer pengar och att omvärlden i allmänhet måste göra mer för att bättra på situationen i konflik- och katastrofzoner. Jag är fast övertygad om att omvärlden hade kunnat bättre på situationen avsevärt mycket mer om de gav sig fan på det.
Okej, då kör vi från 2020 till 2022 med Palestina också (vi ignorerar det faktum att du missade att jag mer än halverade det totala dödstalet i Tigray under samma period mellan 2020 och 2022 från drygt 800 000 till 300 000 som mest).
– Mellan 2020–2022 dog 570 Palestinier i konflikten. Under samma period fick Palestina 2,62 miljarder USD i bistånd.
– Mellan 2020 och 2022 dog som minst 150 000 människor i Tigray. Under samma period fick de 1,5 miljarder USD i bistånd.
– I detta läge där man räknar lägsta tänkbart antal döda fick alltså Palestina 690 gånger mer per död än Tigray.
Varför exakt är det efterblivet enligt dig att en större humanitär katastrof ska få mer bistånd än en mindre humanitär katastrof? Hittills har du aldrig kunnat svara på det. 100% att jag vill att Palestina ska få mindre i bistånd än de får idag och att detta fördelas om till mer dödliga krig och konflikter. Jag vill att ju dödligare en humanitär katastrof är, ju mer bistånd ska de få. För mig är det en väldigt enkel moralisk ståndpunkt att försvara. Du tycker inte att vi ska sänka biståndet till Palestina, men samtidigt tycker du att vi ska öka biståndet till andra krig och konflikter. Hur mycket mer borde exempelvis Tigray ha haft under den perioden i förhållande till Palestina?
Citat:
Ursprungligen postat av
Varmboga-10.2
Varför reagerar inte du med samma engagemang på Tigray eller Darfur? Du har valt att vara väldigt aktiv i Palestinakonflikten så du borde ha svaret inom dig.
Berätta nu, från vem fick du veta hur skev biståndsfördelningen är?