2026-08-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Say no more.

Motorn sitter lågt och kan därför skymmas av vågor. Att snipan är större men materialet är inte det bästa för reflektion.

Var har du hört att det brast just där? Och är det tittandet i radarn eller inställningarna du syftar på?

Radarn sitter minst 20m upp så vinkeln förbättrar oddsen väsentligt.

Kan inte berätta vem jag hörde det i från men en person med insyn kan vi väl säga.

Bristande uppsikt på bryggan...
Citera
2026-08-03, 14:07
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosebyn
Fascinerande att alla helt plötsligt är experter på sjöfart och vet vad som hänt långt innan utredningar osv! Så jävla vidriga saker som ni skriver om en familj som varit med om så oerhörda förluster. Mitt hjärta är fullt av tankar på familjen, både stackars mamman och dottern som dog en så fruktansvärd död och pappan och sonen vars liv är förändrade för alltid. En helt vanlig familj som aldrig får ha det helt vanligt igen. Och så stolpskotten här i tråden ovanpå det.

Något som jag undrar som jag inte lyckats hitta svar på i tråden fast jag tycker jag läst det mesta är varför hela besättningen på en norsk båt är rysk? Är det något fuffens med det eller helt vanligt?

Det är relativt vanligt, allting handlar om pengar

Finns väl inga norrmän som vill jobba för den lönen och vara borta från familjen i tid och otid
Citera
2026-08-03, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Som jag skrev till en annan tidigare. Gick det 1 meter höga vågor så får man sitta och parera med ratten i snipan, särskilt om man korsar vågorna diagonalt. Då vill snipan vrida sig i vågdalen. Så det är en del fokus på att hålla snipan på rak och stadig kurs också som kan göra att han inte haft uppsikt bakåt.

Det är ett sund som kröker sig. Det kan måhända gå 1m vågor på Marstrandsfjorden och upp till Engelsmannen, men inte uppe vid Lövön och Katten vid en sydväst.

Sett från det stora fartyget, Hakefjorden norrut är oftast stilla på en sydväst. Den är bred, finns ett par stenar, prickar och skär, men modern navigationsutrustning och radar (ECDIS med radar overlay) klarar nog av att skilja ut en rejäl snipa som den där - under 5-10 minuter?! Och har man inte koll, får man dra av på farten.

Vem var lotsen?
Citera
2026-08-03, 14:12
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosebyn
Fascinerande att alla helt plötsligt är experter på sjöfart och vet vad som hänt långt innan utredningar osv! Så jävla vidriga saker som ni skriver om en familj som varit med om så oerhörda förluster. Mitt hjärta är fullt av tankar på familjen, både stackars mamman och dottern som dog en så fruktansvärd död och pappan och sonen vars liv är förändrade för alltid. En helt vanlig familj som aldrig får ha det helt vanligt igen. Och så stolpskotten här i tråden ovanpå det.

Något som jag undrar som jag inte lyckats hitta svar på i tråden fast jag tycker jag läst det mesta är varför hela besättningen på en norsk båt är rysk? Är det något fuffens med det eller helt vanligt?

Det är helt vanligt.

Mycket sjöfolk från Ryssland och forna Sovjet som jobbar på skepp med annan flagg.

Dom jag har jobbat med är generellt väldigt duktiga, om än lite svåra att kommunicera med ibland . Ofta väldigt hierarkiska. Och fullständigt inkapabla att säga ”bra information, det visste jag inte”. Det är alltid ”javisst, såklart, det visste jag”. Men så är i och för sig norskarna också. Men bra sjöfolk, bra koll på att segla i nordiska vatten. Sen funkar dom sällan bra ihop med till exempel fillipinare.
Citera
2026-08-03, 14:15
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Det är ett sund som kröker sig. Det kan måhända gå 1m vågor på Marstrandsfjorden och upp till Engelsmannen, men inte uppe vid Lövön och Katten vid en sydväst.

Sett från det stora fartyget, Hakefjorden norrut är oftast stilla på en sydväst. Den är bred, finns ett par stenar, prickar och skär, men modern navigationsutrustning och radar (ECDIS med radar overlay) klarar nog av att skilja ut en rejäl snipa som den där - under 5-10 minuter?! Och har man inte koll, får man dra av på farten.

Vem var lotsen?

Ja kollar man på sjökortet så ligger man i lä från sydväst när man passerar Katten och har flera små öar framför sig till sydväst. Det skulle kunna gå högre vågor på sträcken från Mittholmarna fram till Katten om det blåste sydväst och sedan lugna ner sig när man passerar katten

Edit: Har bara sett i tidningarna att det var en svensk lots och vet inte mer.
Citera
2026-08-03, 14:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding

Fartyget det antagligen inte snipan för att om båtkapellet uppe så reflekteras inte det på radarn, radar reflekteras bäst på plåt och inte alls på tyg

Ett båtkapell av vanligt tyg reflekterar radar mycket dåligt eller nästan inte alls.

Radiovågor passerar rakt igenom eller sprids ut istället för att studsa tillbaka till radarantennen.

Varför ett tygkapell inte synsIcke-ledande material:

Vanliga kapelltyger (som akryl eller polyester) leder inte elektricitet, vilket gör att radarpulserna inte studsar mot materialet.Saknar metallstruktur: Vågorna reflekteras enbart av båtens hårda och fasta delar, som skrov i glasfiber med interna metallstrukturer, eller mast och beslag på segelbåtar.

Genomskinligt för radar: I princip fungerar tyget som en yta radiovågorna "ser igenom", vilket innebär att kapellet inte bidrar med några mätbara ekon på radarskärmen.
Det du skriver om kapellet stämmer, men är helt irrelevant. Fritidsbåten har metallstag, reling och motor som ger en radarmålyta på uppskattningsvis flera m^2 vid aktuellt C-band. Utöver det så är radarmålytan för en vuxen man ca 1 m^2.
https://en.wikipedia.org/wiki/Radar_cross_section

Kom ihåg att 1 m^2 radarmålyta på säg 500 m avstånd är mycket stort. Det motsvarar 10 000 m^2 (!) på 5 km avstånd.

Så nej, en fritidsbåt är inte osynlig för en radar på något relevant avstånd. Däremot kan ekot drunkna i ”sea clutter” vilket gör att det kan vara bra att ha en radar-reflektor på mindre fartyg för att slå igenom clutter-filtret (sådana ökar radarmålytan till 100-tals m^2)
Citera
2026-08-03, 14:18
Medlem
Pappan har fått lämna sjukhuset enligt ST-tidningen!
Hoppas verkligen det går bra för pojken!
Citera
2026-08-03, 14:23
Medlem
https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:7669388/shipname:MISJE%20VERDE#6551692

Ser inte ut som hon har en bogradar men däremot en fin Wärtsilä som sitter högt på styrhytten. Vad man inte får glömma är att de närmade sig akterifrån under en längre period. Fanns alla möjligheter att upptäcka snipan - om någon tittade.

Se länkad bild.
Citera
2026-08-03, 14:24
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdaAndersson
Vid stora Dyrön så var det 0.1mm kl21, 1.5mm kl22 och 0.9mm kl23. Eftersom det var sydväst så borde det varit något liknade vid olycksplatsen. Dock så kan det ju så klart vara lokala skurar... Man kan nog begära ut data från SMHI om man är intresserad. Regnradarn är ju mest intressanta. Inte helt ovanligt att det regnar lite mer närmare fastlandet. Men om det stora fartyget kunde se båten redan kl2120 så var det nog inte så mycket regn. Någon av kaptenen eller lotsen borde haft ansvaret för utkik vilket också kommer att granskas. Den där grävmaskinen har väll också täckt lite.
Tack. Jo, det blir alltmer uppenbart varför kaptenen är häktad på aktuella åtalspunkter allteftersom mer och mer information kryper fram. De som sedan trådstarten lagt hela ansvaret på snipans befälhavare behöver nog tänka om...
Citera
2026-08-03, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nojjenbojjen
Pappan har fått lämna sjukhuset enligt ST-tidningen!
Hoppas verkligen det går bra för pojken!
Jag gissar att han bara flyttade från ett sjukhus till ett annat...
...dvs att han nu är på östras barnavdelning.
Citera
2026-08-03, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grg77
Den ser iallafall inte överkörd ut. Så mer troligen som ngn skrev i tråden att den kantrat liknande pga svallvågor eller tryckts i sidled av fören på fraktfartyget.

Men rakt överkörd är ju inte den båten direkt!

Jo överkörd, annars hade fritidsbåten inte gått till djupet så snabbt. Vittnen och räddningstjänsten/sjöräddningen har inte sett till båten när de anlänt och en av de omkomna påträffades i fritidsbåten på 20 meters djup.

Förloppet har likheter med en olycka i Budapest för några år sedan: https://en.wikipedia.org/wiki/Hable%C3%A1ny_disaster
Senast redigerad av Ola.Bella 2026-08-03 kl. 14:30.
Citera
2026-08-03, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det du skriver om kapellet stämmer, men är helt irrelevant. Fritidsbåten har metallstag, reling och motor som ger en radarmålyta på uppskattningsvis flera m^2 vid aktuellt C-band. Utöver det så är radarmålytan för en vuxen man ca 1 m^2.
https://en.wikipedia.org/wiki/Radar_cross_section

Kom ihåg att 1 m^2 radarmålyta på säg 500 m avstånd är mycket stort. Det motsvarar 10 000 m^2 (!) på 5 km avstånd.

Så nej, en fritidsbåt är inte osynlig för en radar på något relevant avstånd. Däremot kan ekot drunkna i ”sea clutter” vilket gör att det kan vara bra att ha en radar-reflektor på mindre fartyg för att slå igenom clutter-filtret (sådana ökar radarmålytan till 100-tals m^2)

Bara badstegen och ankarklyset som sitter i aktern ger mer än nog radarreflektion. Pulpeten i fören och antar att där också fanns en större vindruta med aluminiumram.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/har-tas-bargade-fritidsbaten-i-land-efter-olyckan-utanfor-tjorn

Som sagt, de hade nog sett den om någon faktiskt tittade på radarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in