2026-08-03, 11:52
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Nej, men jag hade sett det olämpliga i att inte göra det. Det är underhållning och inte nyhetsrapportering, så det finns inget partiskt eller opartiskt i det hela. Jag såg nya Spiderman på bio i helgen och var inte det minsta upprörd över att Batman inte var med.

För övrigt har en sån produktion pågått i flera år innan den släpps och har inget med valet att göra.
Lite gulligt att du tror att den kommer nu som av en slump och att de inte haft med i planeringen att släppa den till valet.

Oavsett så tror jag bara att den får motsatt effekt eller flyttar fokus på något man verkligen kunnat sätta ljuslyktorna på.
Av trailern att döma verkar rikebyborna mest vara aggressiva och vifta med pistoler. Man försöker göra SDarna till loosers men verkar också slänga in att en SDare blir kär i en utav rinkebyborna. Så vem får mest sympatier tro?

Det är lite som att de var tvungna att göra Michael Douglas karaktär i Falling Down till galning då de märkte att han började bli hjälte. Eller för den delen Walter White i Breaking Bad där man försökte karaktärsmörda honom när han blev för omtyckt. Man försöker men misslyckas då det är svårt att inte förstå dessa. Likaså kommer ju någon knappast hata Lester i American Beauty när de ser filmen (även om han flippar ut).

Ingen kommer rösta annorlunda pga denna film, iallafall inte som skaparna önskat. Snarare blir det väl fler SDare…
Senast redigerad av Reverend.Camden 2026-08-03 kl. 11:58.
Citera
2026-08-03, 11:59
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Känns som att folk måste lära sig att slappna av och inse att vi inte lever i en diktatur där landets största partier inte får porträtteras på film. Kan inte minnas att det gnyddes när exempelvis Lukas Moodyssons "Tillsammans" var aktuell.
Tillsammans släpptes 2000 och utspelades 1975 och om man skall säga att den var kritisk mot någon politisk rörelse så var det 68-vänstern som knappt är aktuella som politiskt parti, dessutom skildrades 68-vänstern knappast speciellt negativt. Om det var ditt bästa exempel på när motsatsen sker så var det väldigt tunt.

Det är knappast samma sak som att släppa en film om ett aktivt politiskt parti ett par veckor innan ett riksdagsval. Därmed inte sagt att det skall vara censur eller liknande, men man kan väl vara ärlig med att det är en sorts påverkan.
Citera
2026-08-03, 12:08
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Tillsammans släpptes 2000 och utspelades 1975 och om man skall säga att den var kritisk mot någon politisk rörelse så var det 68-vänstern som knappt är aktuella som politiskt parti, dessutom skildrades 68-vänstern knappast speciellt negativt. Om det var ditt bästa exempel på när motsatsen sker så var det väldigt tunt.

Det är knappast samma sak som att släppa en film om ett aktivt politiskt parti ett par veckor innan ett riksdagsval. Därmed inte sagt att det skall vara censur eller liknande, men man kan väl vara ärlig med att det är en sorts påverkan.
Vad jag minns så var Tillsammans en ganska varm film (utöver några störda individer som typ pedofilskan och hustrumisshandlaren eller snickarrunkaren)…

Den var knappast kopplad till något val eller motståndare mot något utan skildrade en annan tid. Bra film!
Citera
2026-08-03, 12:11
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok

Haha, berätta nu om vad exakt du tycker är så hemskt med "Flaggan". Berätta vilken påverkan du tror filmen kommer ha och varför.

Du är inte för censur eller liknande, men att göra en komedi om landets näst största parti tycks du vara emot då de är politiskt aktiva. Hur lång tids karens tycker du det är rimligt att ge politiska partier och företrädare innan det får göras filmer.

Men som jag nämnde först.

Vad exakt tycker du är så hemskt med filmen "Flaggan"?
Citera
2026-08-03, 12:15
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Vad jag minns så var Tillsammans en ganska varm film (utöver några störda individer som typ pedofilskan och hustrumisshandlaren eller snickarrunkaren)…

Den var knappast kopplad till något val eller motståndare mot något utan skildrade en annan tid. Bra film!

Hur menar du att SD porträtteras som "motståndare" i "Flaggan"?
Citera
2026-08-03, 12:20
Medlem
Mailmanss avatar
Tycker detta är kul.
Det jag tycker är mindre kul är att skattemedel används som politiska smuts-kampanjer precis vid valet
Citera
2026-08-03, 12:21
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Det är ju självklart ensidigheten i humorn som är problemet. Det är lätt som vänsterextremist som du att tycka humorn är berättigad och rimlig i statlig tv, om det drivs med motståndarna.

Aldrig att svt skulle göra satirfilm om antidemokratiska krafter som t ex gaza-demonstranter som hyllar Hamas, om Greta Thunberg som tog båten till USA men flyget tillbaks. Om Vänsterpartiet som som går fackeltåg med Sovjetflaggor, Malmös vänsterpartiet som gormar med stora banderoller där de skriver "Alla hatar polisen". IFS-Invandrare för svenskar - komediprogrammet där det förutsätts att alla invandrare i Sverige röstar rött. Väldigt ensidigt och falskt. Iranier röstar övervägande blått tex, och även balkanfolk. I programmet fick t ex Elaf Ali säga att man inte märkt av att det finns fler ukrainska invandrare i Sverige, utom möjligen på bordeller. Detta uttalande friades i granskninfsnämnden. Skulle liknande skämt ha dragits om ett lands befolkning där hudfärgen är icke-vit hade personen som dragit skämtet kölhalats och cancellerats.

Ja listan kan göras lång.

Jag gillar inte heller utvecklingen i USA där journalister stäms och hotas. Men det kan i ärlighetens namn inte jämföras med Sverige där det statligt finansierade svt enkom har lov att driva med den ena sidan av befolkningen. Det är jag tämligen säker på att du också hade hållit med om om situationen hade varit den motsatta.

Om du hade fått veta att de anställa på svt till 70% röstade på Tidö-laget hade du rätt säkert också ställt dig tveksam till om nyhetsrapporteringen var opartisk.

Den mest uppmärksammade studien om journalisters partisympatier gjordes av Kent Asp, professor i journalistik vid Göteborgs universitet (JMG).

Public Service stack ut: Inom public service (SVT och SR) var siffran att 52–54 procent av de svarande journalisterna sympatiserade med Miljöpartiet.
Totalt röstade runt 70 procent av journalisterna på något av de rödgröna partierna (MP, V, S).

MP, ett parti med 4-8% av befolkningen (beroende på när undersökningen görs) och som internationellt sett har rätt extrema åsikter med fri invandring och bensinpris på 100 kr/liter - stöds alltså av över hälften av journalisterna på svt.

Tänk en gång till innan du skriver nästa gång och försök (jag vet att det är svårt) att tänka dig in i hur andra sidan tänker.
Ja där sätter du fingret på något. Det blir lite ensidigt men finns det någon idag som hämtar all sin information från SVT?
Är det ens någon som kollar på dessa program?
Partiledardebatt? Tror knappast de ökar sina tittarsiffror utan snarare minskar år för år. Inte ens deras nya gunstlingar rattar in kanalerna eller streamar.

Jag tycker snarare man ser desperat ut när man trycker ut denna ensidiga information.
Kanske t om blir det motsatt effekt som när man bestämde att man inte fick säga något dåligt om invandringen och SD skulle isoleras. Vad hände? SD nådde en framgång de nog inte hade gjort om t ex S vågat stänga dörren till Mellanöstern och Afrika.

Vad är det man säger: Först ignorerar de dig, sedan skrattar de åt dig, sedan bekämpar de dig, och sedan vinner du.
Det är väl lite det som hänt med SD. Men det är mycket oklart varför man tror att det blir bättre av att fortsätta i samma spår som t ex ett försök att förlöjliga någon med en komedifilm när det uppenbarligen inte hjälper.
Citera
2026-08-03, 12:22
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Hur menar du att SD porträtteras som "motståndare" i "Flaggan"?
Nej att skaparna av filmen är motståndare till SD. Inte att SD porträtteras som motståndare.
Citera
2026-08-03, 12:26
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Nej att skaparna av filmen är motståndare till SD. Inte att SD porträtteras som motståndare.

Fast du tycks ju mena att filmen är anti-SD?
Citera
2026-08-03, 12:42
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
https://bulletin.nu/debatt-sd-ska-vara-stolta-svt-har-gjort-en-komedi-om-sd-valjare.

"SVT, Filminstitutet och en rad andra aktörer har producerat komedin Flaggan, som enligt trailern och beskrivningarna driver med SD och dess sympatisörer. Filmen har biopremiär den 28 augusti – drygt två veckor före valet.
Det är valår. Public service ska vara oberoende och neutralt. Att satsa sitt anseende på en sådan produktion just nu säger en del om hur man ser på sitt uppdrag. Tror SVT verkligen att detta stärker trovärdigheten?"

Mig veterligen har inte statliga SVT och Svenska Filminstitutet producerat parodier på tex MP, V och C-väljare trots att det finns mer matnyttigt att hämta bland dessa i allmänhet och partiföreträdarna i synnerhet.
Det här borde ju påverka public service trovärdighet inför valet i höst på samma sätt som att alla vet att ryska RT och Trumps Truth Social har sin egen agenda eller DNs decennierlånga lobbying för massinvandring från U-länder påverkar deras trovärdighet ang nya projektet klimatförändringarna.
Bra att vår Public Service ger dessa en rejäl känga i år.

6 mdr årligen bör höjas. Skönt att SVT håller stilen.

SVT har allmänhetens förtroende. Blott Sveriges Radio har högre trovärdighet.
Citera
2026-08-03, 12:49
Medlem
Custom_mades avatar
Är dom rädda? Hoppas det! Höjer ett varningens finger till SVT. Fortsätt med er propaganda och finn er själva utrotade!
Citera
2026-08-03, 13:04
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Haha, berätta nu om vad exakt du tycker är så hemskt med "Flaggan". Berätta vilken påverkan du tror filmen kommer ha och varför.

Du är inte för censur eller liknande, men att göra en komedi om landets näst största parti tycks du vara emot då de är politiskt aktiva. Hur lång tids karens tycker du det är rimligt att ge politiska partier och företrädare innan det får göras filmer.

Men som jag nämnde först.

Vad exakt tycker du är så hemskt med filmen "Flaggan"?
Jag har ingen direkt åsikt om flaggan eftersom jag inte har sett mer än trailern, men det är ju en komedi som driver med främst Sverigedemokrater. Att den släpps ett valår och precis före valet är ingen slump.

Lite på samma sätt som man släpper komedin "Inga kommentarer" om den dåvarande statsministerns mans insideraffärer precis innan Norska valet.

Nu är Flaggan dessutom samproducerad med SVT som skall hålla sig politiskt neutrala och med produktionsstöd från Svenska filminstitutet, hade det varit ett helt privat projekt hade jag inte haft några som helst problem med det, folk får väl göra vilka filmer de vill och kulturarbetare är i högre utsträckning vänster än övriga befolkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in