2026-07-31, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Bibeln skrev för att folk skulle tro på Jesus

Det är bara att sätta igång och läsa ett evangelium + ett brev.

Det finns massor av teologer som du kan prata med om du hittar " koder " eller om du stöter på problem som du inte förstår tillex vad är egentligen " nytt vin i gamla säckar " som Jesus pratar om.
Nytt vin är kvinnor. Sådana ska inte vara i gamla säckar.

Ordspråksboken 5
[18] Må din källa vara välsignad.
Gläds åt din ungdoms hustru,
[19] den älskliga hinden, den vackra gasellen.
Må hennes bröst alltid vara din lust,
hennes kärlek alltid berusa dig.
[20] Varför skulle du berusas av en annan kvinna
och famna en främmande, min son?
Citera
2026-07-31, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Jag tror det är textens längd som gör mig trött. Man vet inte vart man ska börja...
Be till Gud att han ger dig gåvan att förstå vad du läser.

Filipperbrevet 3
[15] Det är så vi skall tänka, alla vi fullkomliga. Och har ni en annan mening på någon punkt skall Gud upplysa er även där.

En kvinna sa till mig att man ska lära sig saker ett glas i taget, inte en hel hink.
Citera
2026-08-01, 16:00
Medlem
Citat:
Jag tror det är textens längd som gör mig trött. Man vet inte vart man ska börja...

Ta 2 kapitel per dag
Citera
2026-08-01, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Nytt vin är kvinnor. Sådana ska inte vara i gamla säckar.

Ordspråksboken 5
[18] Må din källa vara välsignad.
Gläds åt din ungdoms hustru,
[19] den älskliga hinden, den vackra gasellen.
Må hennes bröst alltid vara din lust,
hennes kärlek alltid berusa dig.
[20] Varför skulle du berusas av en annan kvinna
och famna en främmande, min son?

Nytt vin slår man i nya säckar = handlar om nya kristna.
Citera
2026-08-01, 16:33
Medlem
Citat:
Nytt vin slår man i nya säckar = handlar om nya kristna.
Tvärtom, det gäller gamla kristna.

Hebreerbrevet 6
[4] Ty människor som har avfallit fast de en gång har blivit upplysta och smakat den himmelska gåvan, fått del av helig ande [5] och smakat Guds goda ord och den kommande världens krafter, [6] dem är det omöjligt att på nytt föra till omvändelse, eftersom de korsfäster Guds son en andra gång och gör honom till åtlöje. [7] En åker som får rikligt med regn har Guds välsignelse om den suger upp vattnet och skänker odlaren hans gröda. [8] Men bär den törnen och tistlar är den värdelös. Förbannelsen är inte långt borta, och slutet blir att åkern bränns av.

Inga nya uppenbarelser för de som avfallit
Citera
2026-08-01, 16:39
Medlem
Eoppoyzs avatar
Läs Bibeln, men tänk på att översättningarna brukar vara ganska kassa. På svenska får Svenska Folkbibeln duga pga brist på bättre alternativ.

Vill du förstå Bibeln på djupet behöver du studera bibelhebreiska och koinégrekiska (bibelarameiska blir en bonus).

Vill du sedan följa och förstå Bibeln på djupet med eller utan språkstudier, så kontaktar du missionärerna inom Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga: https://www.jesukristikyrka.org/

Den kyrkan är den som följer Bibeln bäst av alla kyrkor.

Jag är själv utbildad teolog.
Citera
2026-08-01, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Läs Bibeln, men tänk på att översättningarna brukar vara ganska kassa. På svenska får Svenska Folkbibeln duga pga brist på bättre alternativ.

Vill du förstå Bibeln på djupet behöver du studera bibelhebreiska och koinégrekiska (bibelarameiska blir en bonus).

Vill du sedan följa och förstå Bibeln på djupet med eller utan språkstudier, så kontaktar du missionärerna inom Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga: https://www.jesukristikyrka.org/

Den kyrkan är den som följer Bibeln bäst av alla kyrkor.

Jag är själv utbildad teolog.
Är du förvirrad? Hon ska tala med mormoner? Mormons bok är att betrakta som falsk. Har ingenting att göra med bibeln eller dess profeter.

Ett enkelt exempel som säger emot apostlarna. Mormoner får inte dricka kaffe. Vad står det i bibeln?

Kolosserbrevet 2
[16] Låt därför ingen döma er för vad ni äter eller DRICKER eller hur ni iakttar HÖGTIDER eller nymånar eller sabbater.

Solklart! Jehovas vittnen firar inte födelsedagar, en högtid för många. Så mormoner och Jv är lika goda kålsupare.
Senast redigerad av Bassiehof 2026-08-01 kl. 17:00.
Citera
2026-08-01, 17:32
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ta 2 kapitel per dag

Nej tack.

1. Bibeln har väl inga kapitel?

2. Jah har redan läst GT från pärm till pärm en gång, och det var sannerligen ingen höjdare.
Citera
2026-08-01, 17:38
Avstängd
Be om att ta mina åkturer.
Kolla om de svarar?
Det går bara ut på att man ska ha sitt eget allt sånt.
Citera
2026-08-01, 17:39
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Nej tack.

1. Bibeln har väl inga kapitel?

2. Jah har redan läst GT från pärm till pärm en gång, och det var sannerligen ingen höjdare.
Jodå varje bok i bibeln har kapitel och verser exempel Jesaja kapitel 56 vers 4-5 skrivs oftast Jes 56:4-5
Psaltaren har psalm 1,2 ,3 ,4 osv, de är uppdelade i flera böcker
Citera
2026-08-01, 17:59
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Jodå varje bok i bibeln har kapitel och verser exempel Jesaja kapitel 56 vers 4-5 skrivs oftast Jes 56:4-5
Psaltaren har psalm 1,2 ,3 ,4 osv, de är uppdelade i flera böcker

Just det så var det... hujedamig.
Citera
2026-08-01, 18:01
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Är du förvirrad? Hon ska tala med mormoner? Mormons bok är att betrakta som falsk. Har ingenting att göra med bibeln eller dess profeter.

Ett enkelt exempel som säger emot apostlarna. Mormoner får inte dricka kaffe. Vad står det i bibeln?

Kolosserbrevet 2
[16] Låt därför ingen döma er för vad ni äter eller DRICKER eller hur ni iakttar HÖGTIDER eller nymånar eller sabbater.

Solklart! Jehovas vittnen firar inte födelsedagar, en högtid för många. Så mormoner och Jv är lika goda kålsupare.

Instämmer.

Mormon fick väl sin "kunskap" genom ett par magiska glasögon, om jag inte minns fel?

Rena rama stollerier.

Men lugn, bara lugn. Jag skulle aldrig vända mig till amerikanska sekter som Jehovas eller Mormonerna för att bli klokare - inte svenska sekter heller, för den delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in