2026-08-03, 00:43
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Hur ser chansen att hitta de två försvunna ut i dag?

– Vi sökte väldigt noga igår. Vi vet att de inte hade flytväst. Så vi vet att de kanske inte finns på ytan. Men vi fortsätter att försöka med alla medel vi har, sade Johan Beischer.
Sorry, läste inte noggrant nog
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-08-03 kl. 00:46.
Citera
2026-08-03, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MREnzoWrange
Kan någon förklara för mig som om jag vore ett barn varför det är så jävla viktigt om flytvästarna är på eller ej? Blir man krossad av ett lastfartyg så kanske man inte ha så stora möjligheter ändå.

För att de kan vara skillnaden mellan liv och död.
Ingen "krossades" av lastfartyget. Det är en falsk bild av hur en sådan här olycka går till som sprids av troll i tråden. Gå inte deras ärenden!

Fyra var ombord, två hade flytväst, två hade det inte. Gissa vilka två som överlevde!?
Fattar du nu varför det är så jävla viktigt om flytvästarna är på eller ej?
Citera
2026-08-03, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Jag har bara viitnens berättelser, samma vittnen som hörde rop/visslingasr på hjälp 15 minuter senare.
Vad har du för bevis på motsatsen?

Jag har inga bevis alls. Jag ville bara veta hur stabila dina källor var.

15 minuter senare var det dock inte, snarare 30 minuter enligt uppgifter. De hörde rop på hjälp och larmade, larmet kom in 22.04 och olyckan ska ha uppstått vid 21.30.
Citera
2026-08-03, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Jag saknar kunskap helt om livräddning och sjölivet. Men är det då enkelt att om man har ordentlig flytväst men slås medvetslös, så har man goda chanser att inte drunkna för hur den är designad och att man hamnar med ansiktet upprätt? Är det så?

Nu verkar det finnas uppgifter om att de saknade flytvästar men jag fick bara en stilla fundering.

Beror helt på flytvästen. Finns vissa som vänder en till rygg och som har en krage som håller ansiktet fritt från vatten.
Citera
2026-08-03, 00:46
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvbakadPotatis
Ingen expert, men åtalsunderlåtelse regleras i 20:7 rättegångsbalken.
Det kanske helt enkelt inte anses troligt att snipan bröt mot några sjövägsregler, om det nu finns bevis för att man gick i farleden, på rätt sida av den, och blev påkörd av ett upphinnande skepp. Utan att veta så tycker jag det låter rimligt att det ställs högre krav på att ha koll på vad man har framför sig än vad man har bakom sig, men visst är åklagarens formulering konstig? Varför säger han inte bara att det i nuläget inte finns någon brottsmisstanke mot snipans befälhavare, eller något i den stilen?
Citera
2026-08-03, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ursäkta, men det där är fullständig irrelavanta idiotkommentarer som inte på något vis rättfärdigar påståendet att en flytväst är en falsk trygghet. Det är snarare du som tror att det är falsk trygget att jobba på sjön dagligen och att du därför inte kan drunkna.

Fyra satt i snipan, två dog, två överlevde, två saknade flytväst, två hade.

Tack för dina kloka inlägg! Alla som inte förespråkar flytväst är bara nötter i tråden!
Flytväst räddar inte alla liv men fan du har större chans att överleva med flytväst! Punkt!
Många macho coola folk tar inte på sig dem
För de tror de är odödliga. Vi vet ej utgången om mamman och barnet överlevt med flytväst men du har större chans! Punkt!!!
Citera
2026-08-03, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tottalottan
Är det klargjort att det var Han som körde fritidsbåten? Kan väl lika gärna varit Hon?

Vem körde snipan?
Citera
2026-08-03, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Du menar att alla satt och sov på soffan i aktern när pappa plötsligt nästan dog av hjärtattack och ingen märkte nåt och sedan kom ett fartyg som inte såg dem i ovädret och körde över dem utan att någon vaknade förrän det var försent?

Frågan jag ställer mig är bara, hur kunde pappan i så fall veta att de blev överkörda av ett fartyg?

Menar och tror ingenting utan ställer frågor. Därav frågetecken. Jag försöker läsa in mig på fakta om händelsen då jag var ute till havs när det skedde. Sökt i tråden och noterat att eventuellt sjukdomsfall hos pappan öht inte har varit uppe i diskussionen.

Jag är också intresserad av dödsorsakerna. I bilkrascher de senaste åren visade det sig i vissa fall i FUP att ungdomar inte dog av själva bilens krock eller efterföljande brand. De som hade bilbälte avled av att flera domkrafter låg lösa innuti bilen och slog ihjäl dem under voltandet. Apropå flytväster i båtkrock.
Citera
2026-08-03, 00:52
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Jag har inga bevis alls. Jag ville bara veta hur stabila dina källor var.

15 minuter senare var det dock inte, snarare 30 minuter enligt uppgifter. De hörde rop på hjälp och larmade, larmet kom in 22.04 och olyckan ska ha uppstått vid 21.30.
Allt tar tid, de hörde rop 15-20 min efter olyckan, kollar i kikaren, ser flytvästar, bestämmer sig för att gå ut å kolla sjäklva, ringer efter hjälp å efter UNGEFÖR 40 minuter plockar de upp pappan å pojken.
Citera
2026-08-03, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalvbakadPotatis
Ingen expert, men åtalsunderlåtelse regleras i 20:7 rättegångsbalken.

Åtalsunderlåtelse ja. Men det är inte vad det är frågan om här. Här vill man inte ens utreda pappan.

Om åklagaren sa att pappan faktiskt har begått brott och att åtalsunderslåtelse övervägs, då hade jag köpt det så långt och sedan hade vi kunnat ta diskussionen därifrån. Men här handlar det om att inte ens utreda saken och det är extremt jävla allvarligt och rättsosäkert.
Citera
2026-08-03, 00:54
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Märkligt formulerat av åklagaren.

Det är ju inte så att det ligger vrakdelar utspridda över hela fjorden direkt.

Snipan verkar vara i stort sett intakt.

Sen kan ju snipan blivit "överkörd" ändå pga "krafter" i vattnet & "drunknat".

Så kan det vara.

Att åklagaren helt avskriver i ett tidigt läge, svart på vitt via pressmeddelande, pappans skuld i händelsen pga att denne lider nog av stor sorg är unikt märkligt.

Som nån skrev förut, mammans föräldrar, ev syskon, ev syskonbarn och ev kusiner etc, förtjänar rättvisa.
Senast redigerad av Iagh 2026-08-03 kl. 01:16.
Citera
2026-08-03, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Allt tar tid, de hörde rop 15-20 min efter olyckan, kollar i kikaren, ser flytvästar, bestämmer sig för att gå ut å kolla sjäklva, ringer efter hjälp å efter UNGEFÖR 40 minuter plockar de upp pappan å pojken.

Det tog bara tio minuter från att första larmet om båtolyckan utanför Tjörn kom, till att pappan och det ena barnet kunde hjälpas ur vattnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in