2026-08-02, 22:09
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellenlivsvilja
Småbarnsfarsan & co drar ett skämt drygt 30 sekunder in i podcasten Kafferepet: https://youtu.be/Ithvfixxh7I?si=Ywei7hGnPnWHbS2Z&t=28
men herregud så makabert - vad i helvete alltså
Citera
2026-08-02, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Den där brorsan som körde sin båt framför, hur långt framför ska det vara? Hur kan inte fartyget ha hunnit ikapp den båten också om båda båtarna skulle köra en lång sträcka i farleden?

Eller har det kommit fram att han inte var så nära? Hade de umgåtts tidigare och åkt olika tider?

Han vejde kanske av? Ökade farten?

Tur att brodern klarade sig oskadd.
Citera
2026-08-02, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Åklagaren har en bra position här, alternativen är:
1) det är dålig sikt, då skulle fartygets kapten ha använt mistluren varannan minut. Det gjorde han inte.
2) det är inte dålig sikt, då skulle fartygets kapten haft utkik. Det hade han inte.

Korrekt samt tutat, saktar ned, vejt etc för att undvika att meja ner någon.
Citera
2026-08-02, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Jag frågar åt en kompis.

Om kompisen vill bli av med sin fru och avsiktligen orsakar en båtolycka på havet, och frun och barn dör i olyckan. gäller fortfarande ’straffrabatten’ att han inte ska åtalas för att han redan har lidit stor personlig förlust?

Förstår exakt vad du menar även om det du skriver är tillspetsat.

Känns väldigt underligt att någon skall ingå åtal/straff bara för att man lidit stor personlig förlust.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Jag frågar åt en kompis.

Om kompisen vill bli av med sin fru och avsiktligen orsakar en båtolycka på havet, och frun och barn dör i olyckan. gäller fortfarande ’straffrabatten’ att han inte ska åtalas för att han redan har lidit stor personlig förlust?

Jag tycker åklagarens resonemang är hårresande! Är även anhöriga passagerare i bilar rättslösa om en familjemedlem kör ihjäl dem genom omdömeslösa beslut eller ouppmärksamhet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Kan någon juridiskt kunnig hjälpa mig förstå vilket ”lagstöd i rättegångsbalkens 20 kapitel” som ger åklagare möjlighet att avstå att åtala med hänsyn till stor personlig förlust uppkommit vid olyckan"?

Låter som typiskt svensk lag att hitta på kryphål för att dödsoffer inte ska få upprättelse. Som t ex om en olycka har orsakats pga oaktsamhet av någon närstående till en själv. Det måste väl dock gälla uppenbara olyckor enbart. Annars skulle ju ett sånt undantag innebära ett frikort att döda sina närstående i princip.
Citera
2026-08-02, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
På hur långt avstånd syns ett 90 meter fartyg?
Hur lång tid tar det för fartyget att hinna ikapp snipan på detta avstånd, alltså hur lång tid hade snipan på sig att flytta på sig?
Hur snabbt seglade båtarna?
Ca 5km rakt framifrån
Citera
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Läs meningen igen

"Enligt bestämmelsen får åklagaren besluta att inte väcka åtal om det är uppenbart att det inte behövs några påföljder för att avhålla den misstänkte från vidare brottslighet, och det dessutom av särskilda skäl är uppenbart obehövligt med ett straff."

Så om jag nu verkligen bestämt mig för att döda en enda person och om åklagaren resonerar på samma sätt som han gjorde nu så kan jag gå fri för åklagaren bedömmer att jag inte kommer döda fler...

Helt jävla sjuk bestämmelse

Precis, läs meningen igen.
"Enligt bestämmelsen får åklagaren besluta att inte väcka åtal om det är uppenbart att det inte behövs några påföljder för att avhålla den misstänkte från vidare brottslighet, och det dessutom av särskilda skäl är uppenbart obehövligt med ett straff."

Man anser förmodligen att oavsett om pappan kan misstänkas för vårdslöshet i sjötrafik, vållande till annans död etc så innebär förlusten av hans dotter och mamman till denne utgöra straff nog. Man ser nog dessutom risken för att pappan tar en båt och åker ut med pojken och försätter sig i samma situation igen som mycket låg.

Lite skillnad på ditt exempel. Tror inte ens jag behöver förklara det, eller?
Citera
Medlem
Raktinyllets avatar
Flyttar man inte på sig när man ser ett stort jävla fartyg börjar komma nära en? Av ren självbevarelsedrift tänker jag.
Citera
2026-08-02, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0x539
Regel 13 – Upphinnande
a. Oavsett vad som anges regel 4–18 ska ett upphinnande fartyg hålla undan för ett upphunnet fartyg.

Tydligt nog?
Även kl 01 en natt i September där upphunnet fartyg inte har lanternor tänt?
Citera
2026-08-02, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Som jag förstod det hittades ena i ruffen, så den bör vara intakt eller? Var den andra personen som hittades en bit ifrån isåfall på samma plats som pappan och sonen eller slungades den bara ut? Hade den personen kunnat överleva om personen burit flytväst då?

Finns noll fakta på det du skriver och flytväst är en falsk trygghet som vissa organisationer gärna talar om.

Jag är på havet cirka 300 dagar om året och har faktiskt aldrig flytväst.

Däremot har jag sele som håller mig kvar i båten när det är riktigt dåligt väder.
Citera
2026-08-02, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Absolut, vi talar 0 till 6-7 meter.

Men om de har hållit nästan parallell kurs länge och vi inte ser några skador i aktern så vad är mest troligt?

Dom har enligt åklagaren haft exakt samma kurs under längre tid, enligt häktningsförhandlingen så har den ryzzka kaptenen kört på fritidsbåten bakifrån.

Tror du att åklagaren ljuger? De har bärgat fritidsbåten som blev två människors död så han lär ha fötterna gällande detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in