2026-08-02, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Det lagstöd som åklagaren syftar på i 20 kap. rättegångsbalken är regeln om åtalsunderlåtelse (mer specifikt 20 kap. 7 § punkt 3 RB).

Enligt bestämmelsen får åklagaren besluta att inte väcka åtal om det är uppenbart att det inte behövs några påföljder för att avhålla den misstänkte från vidare brottslighet, och det dessutom av särskilda skäl är uppenbart obehövligt med ett straff.

Ett klassiskt "särskilt skäl" i svensk straffrätt – både vid åtalsunderlåtelse och vid straffmätning enligt Brottsbalken (29 kap. 5 §) – kallas för billighetsskäl eller att gärningsmannen drabbats av allvarlig personlig skada (en så kallad "sanktion genom ödet").

Om en förälder eller närstående av oaktsamhet orsakar en olycka där ens eget barn eller livspartner avlider, anses den personliga tragiken och förlusten i sig vara ett så oerhört hårt straff att staten inte anser att det finns något allmänintresse av att lägga på ett formellt straff ovanpå det.

Läs meningen igen

"Enligt bestämmelsen får åklagaren besluta att inte väcka åtal om det är uppenbart att det inte behövs några påföljder för att avhålla den misstänkte från vidare brottslighet, och det dessutom av särskilda skäl är uppenbart obehövligt med ett straff."

Så om jag nu verkligen bestämt mig för att döda en enda person och om åklagaren resonerar på samma sätt som han gjorde nu så kan jag gå fri för åklagaren bedömmer att jag inte kommer döda fler...

Helt jävla sjuk bestämmelse
Citera
2026-08-02, 22:02
Medlem
Åklagaren har en bra position här, alternativen är:
1) det är dålig sikt, då skulle fartygets kapten ha använt mistluren varannan minut. Det gjorde han inte.
2) det är inte dålig sikt, då skulle fartygets kapten haft utkik. Det hade han inte.
Citera
2026-08-02, 22:04
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Det finns ngt som kallas karma...

Ödets ironi...

Han verkar ju ta ganska lätt på döden iaf, vissa får sig en läxa ganska snabbt
Ja det finns något som kallas karma, du vet dock inte var det är uppenbarligen.
Citera
2026-08-02, 22:05
Medlem
Jo men banking effect skulle isåfall uppträda väldigt nära inpå, några få meter? Och inom ngn sekund så slår fartyget och båtens skrov ihop, därav uppfattas det av de överlevande vittnet som att man blev påkörda, även om de sögs in initialt...

Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Om man verkligen menar ordagrant "påkörd bakifrån' så stämmer givetvis inte detta.

Vi kan ju alla se på bilderna att snipan har helt intakt i aktern.

Jag anser fortfarande att min teori om banking effekt är mest trolig.

Snipan sugs ner under fraktaren när hon kommer för nära.

Någonstans där försvinner doghouse och personerna i snipan sprids ut
Citera
2026-08-02, 22:06
Medlem
Hade fritidsbåten tända lanternor? Om inte, är det grov regelbrott

Större fartyg kan ju inte se små fartyg i färg mörkblå vid grå himmel kl 21.30. Därför finns krav på lanternor och belysning.

Större fartyg bröt mot regel 5 definitivt, hålla utkik, men om även lotsen höll utkik och ändå inte såg fritidsbåten för dess lanternor var pajj eller inte tänt. Delat ansvar.
Citera
2026-08-02, 22:07
Medlem
Jag frågar åt en kompis.

Om kompisen vill bli av med sin fru och avsiktligen orsakar en båtolycka på havet, och frun och barn dör i olyckan. gäller fortfarande ’straffrabatten’ att han inte ska åtalas för att han redan har lidit stor personlig förlust?
Citera
2026-08-02, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Om vi har ett kraftigt regn så bör sikt-sträckan vara 500 m - 2km

Fartyget färdas 500 m på 1 m 25 sekund
1 km på 2 min 49 sekunder

Säg att snipan färdas i 5 knop och det är 500 m siktsträcka så tar det fartyget 2 min och 30 sekunder att krascha in i snipan, under de förhållandena så låter det rätt realistiskt, det räcker alltså att den som kör snipan inte kollar bakåt på 2.5 minut för att man ska vara bortom all räddning

Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
På hur långt avstånd syns ett 90 meter fartyg?
Hur lång tid tar det för fartyget att hinna ikapp snipan på detta avstånd, alltså hur lång tid hade snipan på sig att flytta på sig?
Hur snabbt seglade båtarna?

Där har du ett tänkbart scenario. Fartyget höll först 11,9 knop och ökade sedan enligt uppgift, strax efter tidpunkten för den troliga kollisionen, till 12,1-12,2 knop. Har inte sett exakt uppgift på vilken fart snipan höll men troligt är väl 5-7 knop.
Citera
2026-08-02, 22:08
Medlem
Citat:
Jo men banking effect skulle isåfall uppträda väldigt nära inpå, några få meter? Och inom ngn sekund så slår fartyget och båtens skrov ihop, därav uppfattas det av de överlevande vittnet som att man blev påkörda, även om de sögs in initialt...

Absolut, vi talar 0 till 6-7 meter.

Men om de har hållit nästan parallell kurs länge och vi inte ser några skador i aktern så vad är mest troligt?
Citera
2026-08-02, 22:08
Medlem
Barbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Det är bedrövligt dåligt att inte hålla bättre uppsikt, även om väderförhållandet var inget vidare. Så kan man ju inte brassa rakt in i en båt sådär. En expert sa att om det regnar så kan det ge utslag på radarn och då kan en mindre båt missas tack vare det. Så kan ju va det som inträffat.

Också rentav jävla oansvarigt av familjen att ge sig ut i en sån värdelös och skraltig skitbåt. Skithögen går för långsamt för att kunna göra en ordentlig gir, eller vettig acceleration.
Citera
2026-08-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Om man verkligen menar ordagrant "påkörd bakifrån' så stämmer givetvis inte detta.

Vi kan ju alla se på bilderna att snipan har helt intakt i aktern.

Jag anser fortfarande att min teori om banking effekt är mest trolig.

Snipan sugs ner under fraktaren när hon kommer för nära.

Någonstans där försvinner doghouse och personerna i snipan sprids ut

Som jag förstod det hittades ena i ruffen, så den bör vara intakt eller? Var den andra personen som hittades en bit ifrån isåfall på samma plats som pappan och sonen eller slungades den bara ut? Hade den personen kunnat överleva om personen burit flytväst då?
Citera
Medlem
Barbords avatar
Hade man sett till att äga en normalt fungerande båt och inte en fattig sophög från förra sekelskiftet så hade detta aldrig hänt. Efterbliven mor & far som tar med sina ungar ut i den där.
Citera
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Jag tror det är bullshit att snipan sugits ner.
Det verkar inte finnas något sådant sug neråt vid ett fartyg som rör sig framåt på djupt vatten, varifrån skulle detta nedåtsug komma ifrån?
Turbulensen i vattnet rör sig tydligen i sidled, inte nedåt och särskilt inte så kraftigt nedåt så en snipa sugs ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in