Citat:
Ursprungligen postat av
Berit85
Nu börjas det.
50+, inte överviktig men har kvinnliga former som väger en del.
Knäna har knakat i 20+ år. Aldrig varit bra. Det känns när jag går i trappor. Ovanpå det komner nu som förväntat vissa reumatiska besvär som ett brev på posten.
Jag tränar mycket yoga och en del lättare boxning! Går en hel del, men stillasittande kontorsråtta som man är så säger knäna ifrån.
Vi västerlänningar gör ju allt "fel" - som alla vet. Därav känner jag mig som en vit, puckad gamling som går med knastrande knän helt i onödan. Och ja, jag avser att ta upp detta med läkare inom kort.
Men tillsdess:
Välkomnar ALLA tips på hur man kommer till bukt med knakande och "protesterande" knän!!!
* Enkla husmorsknep
* Nördiga läkaranalyser
* Träningstips
* Alternativa strategier
OBS! Jag upplever inte att mina besvär har förvärras något nämnvärt de senaste 10 åren - men äldre blir man ju onekligen.
Jag vill sluta göra "fel" och börja göra rätt. Planen är att hålla mig gående och kunna gå i trappor upp till 90-årsåldern.
Snälla hjälp mig!
(Kan nämna att jag kört hårt på 10-10-10 hemma: sitter vid datorn i 10 minuter, uppe och gör annat i 10 minuter, sitter i 10 osv.)
Tänk på vad du äter. Äter du en inflammatorisk kost? De flesta gör det.
Äter du omega-3 för att dämpa inflammation?
Får du i dig zink och magnesium?
Äter du skit skapas inflammationer, inte svårare än så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Berit85
Det är just sådana här övningar som jag tror att västerlänningar gör "fel".
Nu kan jag visserligen vara påverkad av de otaliga "lymf-reklamer" som cirkulerar, men detta är min spontana känsla:
Om jag sitter i jägarsits i 40 sekunder, då belastar jag ju mina redan krisptorra knän. Borde inte svaret ligga i att på något sätt mjuka upp knäna (med oljor, behandlingar, yinyoga, vad vet jag) och sedan liksom "väcka dem till liv"?
OBS! Jag säger inte att du har fel nu. Bara blottar min egen okunskap, samt min genuina vilja att närma mig problemet på rätt sätt 🙏
Det här är den andra delen, där du ska sluta fjolla och köra på. Har du inte någon skada som träning gör värre, så är oftast lösningen träning.
Jag är något yngre än dig men har dragits med idrottsskador hela livet, det har varit väldigt få skador jag har kunnat vila bort, majoriteten har varit att på ett klokt sätt köra på och inte ge vika för att det smärtar.
Simning finns det noll ursäkter för dig att börja med avseende skaderisk.
En polare som har problem med knäna kör squats med låg vikt och menar att det är vad som får hans knän att fungera.
Jag kör marklyft på låg vikt regelbundet för att slippa besvär med min ländrygg.
Testa att köra på. Om du däremot har en riktig skada så är det en annan femma, jag läste reumatism, vilket lösning på inte är att bli stillasittande.