2026-08-02, 11:53
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Lyfter ett gammalt inlägg då det är en genuint intressant personkoppling här mellan Raimo Räsänen och Pelle Svensson. Pelle Svensson förfalskade högst troligtvis material i samband med turerna kring "Bombmannens testamente", då han eventuellt skrev det så kallade "Fribrevet" själv.

Summa summarum finns det alltså en person knuten till Stegkretsen som outputat missvisande information in i MOP. Fri spekulation om varför man gör detta.

Sonny Björks tips handlar om personer som inte finns i utredningen (som framgår i Otto Ekevis intervju).

Räsänen finns i utredningen (G14620).
Citera
2026-08-02, 12:00
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Sonny Björks tips handlar om personer som inte finns i utredningen (som framgår i Otto Ekevis intervju).

Räsänen finns i utredningen (G14620).

Det kan lyftas ändå. Kul med paus från larmtiden och Nieminen ibland
Citera
2026-08-02, 13:00
Medlem
Do you have more information on Bengt Sagnell?
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
I Geneve bodde ju också Adolf Lundin och Bengt Sagnell.
Citera
2026-08-02, 15:32
Medlem
Citat:
(Text)

Den enda substansen i påståendet att Säpos operation Cosi fan tutte på mordkvällen hade något med mordet att göra var operans kompositör Mozart (världens mest kända operakompositör) och filmen "Bröderna Mozart" (som paret Palme såg). För journalister med akut apofeni är detta ett samband. Tore Forsberg (chef för Säpos ryssrotel) uppskattade opera. Operationens riktiga namn var SK 17-86. Tore Forsberg var inte släkt med Harry och Donald.

Tore Forsberg beskrev operationen för Per-Göran Näss (Säpos operativa chef) 1988 (D22289): "Vi samlades i min - Tores - bostad, Handelsvägen 33, Enskede vid 20-tiden där vi åt en enkel förtäring. Vid 22.30-tiden åkte vi till Café Opera där Tore och Rose gick in medan Lars-Erik åkte hem. Vi - Tore och Rose - stannade på Café Opera till midnatt då vi gick vidare till Embassy Club. Kort efter vi kommit dit mötte vi Christer Grankvist, som berättade, att Olof Palme mördats på en gata i Stockholm. Jag - Tore - ringde till SC för att höra om de behövde hjälp. Jag fick till svar av Ingdén att beredskapen var inkallad och jag tror att han sade att Alf Karlsson 'var där uppe och tagit över och att Stockholms pd tagit över utredningen'. I taxin hem vid 01-tiden hörde jag - Tore - nyheten i radio" (D22289).

Operationen ägde rum på Embassy Club på Sturegatan 10. Nästan en kilometer från mordplatsen. Enligt Rose skulle de inte träffa någon (D22289-1). Hennes instruktion var att bli bekant med lokalerna. Hon bar en förklädnad för att inte bli igenkänd. De var utrustade med personsökare, inte walkie-talkies. Rose visste inte om spangruppen från Säpo som "förmodligen" övervakade dem hade walkie-talkies eller om "motståndarsidan" hade walkie-talkies. Det finns inga iakttagelser av walkie-talkie-män på Sturegatan.

Tore Forsbergs beskrivning 1988 stämmer med juristkommissionens förhör med säkerhetspolisen Christer Grankvist den 17 september 1986.

"På väg i bil till Östermalm med några vänner la han märke till den polisaktivitet som pågick. Omkring kl 00.20 ringde han från en lägenhet på Östermalm till Säks sambandscentral och talade med Winberg."

Grankvist syftade på radioexpeditören Tore Winberg i Säpos sambandscentral på Polhemsgatan 30, som informerades om mordet av Expressens reporter Leif Brännström 23.40. Livvakten John-Erik Hahne informerades av Palmes pressekreterare Kjell Lindström 23.42. Hahne ringde till Winberg, som hade svårt att tro Expressen.

Var finns denna intervju av Juristkommissionen?

"Tore Forsbergs beskrivning 1988 stämmer med juristkommissionens förhör med säkerhetspolisen Christer Grankvist den 17 september 1986."

Jag kan inte finna den här.
https://moparkivet.wordpress.com/dokument/allmanna/juristkommissionen-1987/
Citera
2026-08-02, 15:36
Medlem
Hur går det för oss med denna utredning - kommer vi framåt?

Förr lade jag mycket tid på att förkovra mig i vittnesförhör, detaljer, spekulationer, intervjuer och allt material som släpptes runt mordet på Olof Palme. Men för några år sedan kände jag att det var så mycket som pekade mot Christer A att mordgåtan för mig inte längre var en mordgåta.

Christer A var ju ofantligt mycket på skjutbanan. I många år efter 1986 måste det ha funnits kulor och tomhylsor på skjutbanan man kunnat samla in för analys.
Citera
2026-08-02, 16:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Lyfter ett gammalt inlägg då det är en genuint intressant personkoppling här mellan Raimo Räsänen och Pelle Svensson. Pelle Svensson förfalskade högst troligtvis material i samband med turerna kring "Bombmannens testamente", då han eventuellt skrev det så kallade "Fribrevet" själv.

Summa summarum finns det alltså en person knuten till Stegkretsen som outputat missvisande information in i MOP. Fri spekulation om varför man gör detta.

Fribrevet är genuint, det är en myt att det skulle vara något lurt. Helt taget ur luften.

https://ebervallsamuelson.se/wp-content/uploads/2014/09/SKL-utl%C3%A5tande.pdf

https://www.sverigesradio.se/artikel/717
Citera
2026-08-02, 16:11
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Hur går det för oss med denna utredning - kommer vi framåt?

Förr lade jag mycket tid på att förkovra mig i vittnesförhör, detaljer, spekulationer, intervjuer och allt material som släpptes runt mordet på Olof Palme. Men för några år sedan kände jag att det var så mycket som pekade mot Christer A att mordgåtan för mig inte längre var en mordgåta.

Christer A var ju ofantligt mycket på skjutbanan. I många år efter 1986 måste det ha funnits kulor och tomhylsor på skjutbanan man kunnat samla in för analys.

CA var intelligent, samhällsintresserad och ger hintar om att han själv lutar åt polisspåret (intervjun med Aftonbladet). Att en sådan person, som dessutom bor i Stockholms innerstad och är sportskytt, sätter sig in i MOP är inte konstigt. Han var också i en spiral av isolation samt någon diffus form av psykisk ohälsa.

Det finns ett belagt fenomen där rättshaverister och paranoida kastar sina vapen vid hög-profilerade mord, av rädsla för att råka bli en patsy av något slag. CA själv har i förhören exempelvis mycket svårt att acceptera att han inte är telefonavlyssnad, vilket vore lagbrott för polisen att ljuga om. Vi vet också att 357:an fanns kvar i alla fall ett tag efter MOP, vilket inte utesluter att det är mordvapnet men kräver en djävulskt kall CA.

Jag kan se ett scenario där en CA med tilltagande förföljelsemani följer jakten på Christer Pettersson, ser Lars Borgnäs granskningar och någon sorts paranoid tanke tar över där PU kommer inse att han stämmer bättre än CP - och manipulera kulorna för att matcha honom. Allt som krävs kanske är att en irrationell och impulsiv CA därefter slänger sin 357:a i en å för att kunna slappna av, utan att vara GM. Då faller hela spåret i övrigt också.

Det är jävligt dumt och lätt att skratta åt som psykiskt frisk, men fenomenet existerar rent empiriskt. Spaningsuppslaget CA är mycket bra (den som påstår något annat ljuger) men alternativ-scenariot måste också presenteras så man inte tankelåser för mycket på denna herre.
Citera
2026-08-02, 16:21
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Fribrevet är genuint, det är en myt att det skulle vara något lurt. Helt taget ur luften.

https://ebervallsamuelson.se/wp-content/uploads/2014/09/SKL-utl%C3%A5tande.pdf

https://www.sverigesradio.se/artikel/717

Du kan ju lyssna på Pelle Svenssons egna redogörelser för hur det där gick till på följande länk, inklusive citatet "det finns ju ett utrymme för att det var jag". Ser du inte igenom det där kan jag bara beklaga, sen kan det vara svårt att bevisa ett falsarium i Hovrätten.

https://www.youtube.com/watch?v=ApmCWO9l-FQ
Senast redigerad av TFX17 2026-08-02 kl. 16:27.
Citera
2026-08-02, 16:21
Medlem
Citat:
CA var intelligent, samhällsintresserad och ger hintar om att han själv lutar åt polisspåret (intervjun med Aftonbladet). Att en sådan person, som dessutom bor i Stockholms innerstad och är sportskytt, sätter sig in i MOP är inte konstigt. Han var också i en spiral av isolation samt någon diffus form av psykisk ohälsa.

Det finns ett belagt fenomen där rättshaverister och paranoida kastar sina vapen vid hög-profilerade mord, av rädsla för att råka bli en patsy av något slag. CA själv har i förhören exempelvis mycket svårt att acceptera att han inte är telefonavlyssnad, vilket vore lagbrott för polisen att ljuga om. Vi vet också att 357:an fanns kvar i alla fall ett tag efter MOP, vilket inte utesluter att det är mordvapnet men kräver en djävulskt kall CA.

Jag kan se ett scenario där en CA med tilltagande förföljelsemani följer jakten på Christer Pettersson, ser Lars Borgnäs granskningar och någon sorts paranoid tanke tar över där PU kommer inse att han stämmer bättre än CP - och manipulera kulorna för att matcha honom. Allt som krävs kanske är att en irrationell och impulsiv CA därefter slänger sin 357:a i en å för att kunna slappna av, utan att vara GM. Då faller hela spåret i övrigt också.

Det är jävligt dumt och lätt att skratta åt som psykiskt frisk, men fenomenet existerar rent empiriskt. Spaningsuppslaget CA är mycket bra (den som påstår något annat ljuger) men alternativ-scenariot måste också presenteras så man inte tankelåser för mycket på denna herre.

Tyvärr utreddes ju aldrig Christer A i någon egentlig och seriös mening. Därför får vi troligtvis aldrig svar på huruvida han var gärningsmannen eller bara paranoid.

Men det borde ha funnits kulor och tomhylsor från hans revolver på skjutbanan. Det hade varit värt en chansning åtminstone ganska lång tid efter 1986. Var det någonsin ett alternativ?
Citera
2026-08-02, 16:26
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Tyvärr utreddes ju aldrig Christer A i någon egentlig och seriös mening. Därför får vi troligtvis aldrig svar på huruvida han var gärningsmannen eller bara paranoid.

Men det borde ha funnits kulor och tomhylsor från hans revolver på skjutbanan. Det hade varit värt en chansning åtminstone ganska lång tid efter 1986. Var det någonsin ett alternativ?

Det finns ett passus om det i SvDs utmärkta podd. Om jag minns rätt var den Metal Piercing-ammunition som fanns runt skjutbanan i fråga inte från rätt batch. Jag tycker dock att som helhet är det ändå en indicie för CA snarare än emot. Han rörde sig runt MP-ammunition, sen kan alltid mordkulorna ha kommit från en annan ask. Var CA smart dumpade han all ammunition han hade i samma kaliber tillsammans med mordvapnet, för att minska spårbarheten inför framtiden så mycket som möjligt.
Citera
2026-08-02, 16:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Du kan ju lyssna på Pelle Svenssons egna redogörelser för hur det där gick till på följande länk, inklusive citatet "det finns ju ett utrymme för att det var jag". Ser du inte igenom det där kan jag bara beklaga, sen kan det vara svårt att bevisa ett falsarium i Hovrätten.

https://www.youtube.com/watch?v=ApmCWO9l-FQ

Fribrevet var äkta. Det är fastslaget av dåvarande SKL att det är Tingströms namnteckning. Det är undertecknat och av allt att döma också skrivet av Tingström. Att PS i en intervju då öppnade för att han eventuellt skrev brevet och Tingström sedan undertecknade det, för att ändrar ingenting.

Det är rent hittepå att Svensson förfalskat något. Det finns ingenting alls som styrker det.
Citera
2026-08-02, 16:43
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Csvens, du sköter dig!

Ännu en miss av Axbergers företrädare Per Kjellsson. Bakgrunden till uppgiften på sidan 181 i granskningskommissionens rapport ("ambulansmannens uppgift om att ambulansen låg knappt en halv till en minut bakom piketbussen") finns på sidan 19 i Kjellssons PM 10:4-C: "Såvitt kan uppskattas med ledning av ett förhör med en av ambulansmännen bör de ha anlänt till brottsplatsen omkring en minut efter första polisbil." En orimlig (och omotiverad) uppskattning.

Kjellsson syftar på förhöret med sjukvårdaren i A951 (Christer Eriksson). Det förhöret kan absolut inte ligga till grund för uppskattningen att A951 anlände "omkring en minut efter" radiobil 2520. Eller uppskattningen att "ambulansen låg knappt en halv till en minut bakom piketbussen". En rimlig uppskattning är 10 - 30 sekunder. Tiden det tog att köra "50 - 100 meter" och väntetiden vid trafikljuset (det var redan rött när radiobil 2520 körde mot rött).

I förhöret med föraren Peter Andersson (numera Nordström) finns ingen sådan uppgift alls.

Inte nog med att Kjellsson feldömer tiden för ambulansernas avfärd (som han trodde var 23.28.00). Han felbedömer tiden för den första ambulansens ankomst också.

Kjellsson fattade inte att Solna taxi och Stockholm taxi fick svar av polisens sambandscentral. Kanske för att samtalet från Solna taxi finns i ett separat spaningsuppslag (EH1083).

Monsieur Lebel, man kan inte annat än att imponeras av ditt mod. Likt den Svarta Riddaren i filmen ”Monty Pythons galna värld” kämpar du på, fast du får dina teorier lemlestade.

I förhöret med Christer Eriksson nämnde han att det mumlades om att några poliser tagit upp förföljandet. Men han ”såg bara två”.

Vidare finns uppgift om att ambulansen precis fick rött när de kom fram till Sveavägen. Det är nog inte något som bara dragits ur någons rövhål för skojs skull.

Det är rimligt att anta att ambulansen kom till mordplatsen 20-50s efter piketen enligt de uppgifter som finns. Det ger vid handen att ambulansen anlände mellan 23.26.00 och 23.26.30 vid en larmtid på 23.25.10. (Som rimlig utgångspunkt piketens ankomst till mordplatsen ca 30s efter larmet).

Med andra ord, ambulansen stannade på mordplatsen i mellan 2 min40s och 2 min10s. Dvs inte nära den rimliga uppskattning som den GRK och även du initialt gjorde - då är ändå hänsyn tagen till ditt förslag att ambulansen lämnade 23.28.40.

Nej, en larmtid på 23.25.10 eller senare, rimmar rejält illa med ambulansens ankomst och att LJ skulle ha väntat uppemot 2 min. Till det kommer att Helin skulle ha förfalskat. Allt detta sammanslaget: ”It's not just a flesh wound"
Senast redigerad av csvens 2026-08-02 kl. 17:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in