2026-08-02, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Stopp lite här nu... Är kaptenen häktad, det har jag missat.
Vet att han varit anhållen, men nu är han alltså häktad?

Ja och detta tyder på att det finns misstankar om att allt inte har gått rätt till på lastfartyget.
Citera
2026-08-02, 15:29
Medlem
Någon undrar om radarreflektor här. Ja en sådan ger ett distinkt eko på 5 kms håll, eller drygt 3 nautiska distansminuter. Dvs ute vid horisonten.
Radarreflektorn ger ett distinkt eko, men de kan inte särskiljas vad för typ av båt, motorbåt eller segelbåt.

AIS kan dock själv mata ut uppgifter om båten själv, storlek, position, fart, kurs mm.
AIS hämtar ner data från GPS-systemet och skickar ut det som en slags broadcast mot alla
mottagare i närheten.
Dessa uppgifter samlas ihop och kan visas på sådana
Webb-applikationer som tex Marinetraffic och Vesselfinder
i form av en blinkande blipp.

Större fartyg ger reflexer snart sagt av alla typer åt alla håll.

Det verkar ju rörigt detta. Vi får nog vänta på haverirapporterna. När de kommer.

Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Bättre du håller käften än att visa att du har noll koll.

https://youtu.be/BgST0DhJTn4

Faktiskt en bra film om "bank effekt". Rekommenderas. Det är alltså en effekt som uppstår när fartyg rör sig genom vattnet. En hydrodynamisk effekt. Synd på speakern som man knappt hör vad hen menar.
Koppla på engelsk textning så blir det begripligare.

"Bank effect" var säkert en del utav skälen till "EVER GIVENs" grundstötning i Suez-kanalen.
Ihop med längden på fartyget och för litet roder och en kanalbank som kanske var brant.
Plus att hon låg för nära kanalbanken. när hon börjat pendla mellan kanalbankarna så strax innan hennes ödesdigra kraftiga gir så hade man ökat farten.

Att öka farten är det normala för att förhindra pendling på det sättet. Jämför med att man har en pendlande husvagn efter bilen. Men här slog det fel åt andra hållet.
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-08-02 kl. 16:02.
Citera
2026-08-02, 15:31
Medlem
Citat:
Fast däcket på modellen kröker ganska bra uppåt i stäven, och det är alltid svårt med perspektiv när bilder är fotade genom en tele-kanon...
Okej, men som det ser ut på bilden så mycket är inte fördäcket böjt uppåt på båten normalt
Citera
2026-08-02, 15:32
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Här, expressens artikel.

3 eller 4 bilden i bildcollaget:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/har-bargas-baten-efter-olyckan-utanfor-tjorn/

Bildtext:

Hon hänger där i två lyftstroppar och lastas på en röd SCANIA lastbil.

Man ser att förskeppet är intryckt på snipans babordssida.
Och att fören spruckit längs med mittlinjen. En öppning in i skrovet finns där.
Om du förstorar bilden där.
Tack, förstår vad du menar, men jag ser detta på snipans styrbordsida.
Citera
2026-08-02, 15:32
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Väldigt märkligt, lotsen ombord,
vad gjorde han eller hon och vilket snsvar har han?

Har inte småbåtar väjningsplikt?
hur kan då kaptenen häktas på den högre misstankegraden?
Jo jag är inne på i stort samma linje - lotsen och kapten måste nog ha haft meningsskiljaktigheter där lotsen hade rätt och kaptenen fel och att det är därför kaptenen nu är häktad
Citera
2026-08-02, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Precis. Här är en IW 25 fast med akterruff. Hytten är ju bara tunna aluminiumlister som håller i fönstrena.
https://www.alandyachts.ax/salda-batar/iw-25

Ja denna ruffen är troligen limmad och/eller skruvad ovanpå skrovet. Ruffen tål nog inte att båten blir påkörd och trycks ner i vattnet, då rivs nog den överbyggnaden bort.
Ruffen är inte av stor betydelse för skrovets stabilitet.
Inte vid så stora krockkrafter..

Det är skrovets struktur och form som utgör dess strukturella styrka.

Om människokropparna inte har flytvästar och trycks hastigt ner till 10 meters djup eller rentav ännu djupare så trycks lungorna ihop så mycket att kropparna har ingen återstående flytkraft.
De kan inte flyta upp av sig själva. De kan flyta upp veckor senare i och för sig, av gasbildning i bukhålan.
Då är dock temperaturen avgörande. Vid nära fryspunkten så är den bakteriella
aktiviteteten så pass låg att den troligen inte räcker att lyfta en hel människokropp från havsbottnen.
Citera
2026-08-02, 15:35
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Okej, men som det ser ut på bilden så mycket är inte fördäcket böjt uppåt på båten normalt
Kan mycket väl stämma, men jag litar inte så mycket på mina ögon/hjärna att jag vågar fastställa det genom den bilden. Skulle vara intressant att få se skrovet från sidan.
Citera
2026-08-02, 15:37
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Här, expressens artikel.

3 eller 4 bilden i bildcollaget:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/har-bargas-baten-efter-olyckan-utanfor-tjorn/

Bildtext:

Hon hänger där i två lyftstroppar och lastas på en röd SCANIA lastbil.

Man ser att förskeppet är intryckt på snipans babordssida.
Och att fören spruckit längs med mittlinjen. En öppning in i skrovet finns där.
Om du förstorar bilden där

Hur jag än tittar och förstorar ser jag ingen ”intryckning eller öppning” på snipans babord, dvs vänstra sida. Däremot på styrbordssidan.
Senast redigerad av coli 2026-08-02 kl. 16:22.
Citera
2026-08-02, 15:38
Medlem
Citat:
Kan mycket väl stämma, men jag litar inte så mycket på mina ögon/hjärna att jag vågar fastställa det genom den bilden. Skulle vara intressant att få se skrovet från sidan.
Den viker av uppåt kanske en meter, jämför fribordet som kanske är 60-70 cm

Kan det vara så att dom maskar båten med flit?
Citera
2026-08-02, 15:39
Medlem
Nej, både lotsen och besättningen har uppgett för media att de varken märkt av båten eller kollisionen, det va därför fartyget var dussintals sjömil bort (om inte mer) innan de fick vända.

Hade kaptenen eller lotsen sett snipan hade nog olyckan till 99% sannolikhet inte inträffat tror jag. Hur ofta kolliderar båtar med fartyg annars?

Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Han måste då, tycker jag, ha gått emot lotsens rekommendationer och råd. Annars skulle väl också eller enbart lotsen ha gripits?
Citera
Medlem
Jag orkar inte gå tillbaka så långt och leta mer än ett par sidor och då nämns Al*ins namn fortfarande men han har ju själv gått ut på sin Instagram och dementerat att det är hans familj som är inblandade i olyckan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Men radar ?

Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Men snälla. Då hoppar man väl av och försöker rädda sig själv i så fall när man ser ett lastfartyg komma rakt emot en. Du gör verkligen skäl för ditt namn. Folk som tänker som dig som gör att det är massor med olyckor med elsparkcyklar och liknande också. ”Det är en jättebra idé att köra rakt ut framför en lastbil, den får faktiskt stanna, här kommer jag och jag har företräde!”

Citat:
Ursprungligen postat av Ola.Bella
Ja och detta tyder på att det finns misstankar om att allt inte har gått rätt till på lastfartyget.
Han är dessutom häktad på sannolika skäl , alltså den högre misstankegraden till vållande av annans död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in