2026-08-01, 11:52
Medlem
Vridens avatar
I ett halvt år var det ingen som visste var 18-åriga ”Bebbe” fanns. Inte förrän kvarlevorna efter honom dök upp i Sandskogen.
Vad som hände honom grubblar hans systrar på än i dag.
– I 50 år har någon där ute bevarat en hemlighet. Men jag ger aldrig upp hoppet om att någon en dag vågar berätta vad som hände, säger lillasyster Annika Olsson.

https://www.ystadsallehanda.se/ystad/bebbe-18-hittades-dod-i-sandskogen-vad-hande-med-var-bror/?shareSource=sharebutton
Citera
2026-08-01, 12:08
Medlem
Klandalfs avatar
Till att börja med så är han inte försvunnen.
För det andra så är det här något som tydligen hände för 50 år sen. Kan möjligen platsa i forumet för Kriminalhistoria.
Citera
2026-08-01, 17:23
Moderator
blomvattnares avatar
Försvunna personer --> Kriminalhistoria
/Moderator
Citera
2026-08-02, 10:47
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Hittade lite info om detta fall.

Fredagen den 9 juli 1976 åkte 18 år gamla Bengt-Håkan ”Bebbe” Olsson på hamnfest i Ystad. Fram på småtimmarna greps han av polisen. Han misstänktes ha gjort åverkan på en moped och var dessutom berusad.

Han hittades i Sandskogen den 4 januari 1977 och då inleddes och en omfattande polisutredning. Rikskriminalen blev inkopplad och JO granskade hur polisen hanterat sökandet efter Bebbe.
Hände något i arresten? Mötte han någon som slog ihjäl honom? Massor av frågor fick aldrig något svar.

Sandskogen är ett populärt fritidsområde strax öster om Ystads centrum och som året runt besöks av både bofasta och turister.

Eftersom Ystad och Sandskogen inte är någon glesbyggd med få besökare är det märkligt att det dröjde ett halvår inan Bebbe hittades.
Citera
2026-08-02, 13:31
Medlem
Vridens avatar
Han ska tydligen även ha varit storrökare och när han blev intagen av polis så skulle han enligt dokumentation innehaft 12 st cigaretter. När hans kvarlevor sedermera hittades hade han fortfarande 12 st kvar på sig.

Enligt vänner så skulle det första han gjort när han blev utsläppt var att tända en cigarett.

Familjen hade också stora problem att få polisen att leta efter honom när han var försvunnen. Blev bollade mellan Ystad och Trelleborgs polisdistrikt och det tog ett bra tag innan han blev lokalt efterlyst.

Är man lite konspiratoriskt lagd så skulle det ligga i farans riktning att tänka att han dog i cellen och att polisen placerat honom på fyndplatsen.
Citera
2026-08-03, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vriden
Han ska tydligen även ha varit storrökare och när han blev intagen av polis så skulle han enligt dokumentation innehaft 12 st cigaretter. När hans kvarlevor sedermera hittades hade han fortfarande 12 st kvar på sig.

Enligt vänner så skulle det första han gjort när han blev utsläppt var att tända en cigarett.

Familjen hade också stora problem att få polisen att leta efter honom när han var försvunnen. Blev bollade mellan Ystad och Trelleborgs polisdistrikt och det tog ett bra tag innan han blev lokalt efterlyst.

Är man lite konspiratoriskt lagd så skulle det ligga i farans riktning att tänka att han dog i cellen och att polisen placerat honom på fyndplatsen.

Är inte särskilt konspiratorisk av mig men hela detta fallet tyder ju på något sådant:

1. Jag har själv varit storrökare och jag kan GARANTERA att min första prioritet hade varit en cigg efter släppet. Det nämns det på ett ställe att han stack hem till kompisen - för att därefter snabbt ge sig av igen under natten. Han släpptes kl 11.45 den 10/7.

2. Han bodde utanför Skurup - mot Trelleborg. Denna natten skulle han sova över hos en kompis i Ystad då det var hamnfest. Men det är därför polisen fick sig en dänga om hanteringen. Ystad tyckte att Trelleborg skulle hantera det (då det var hans hemkommun) och Trelleborg tyckte att Ystad skulle hantera det då det var i Ystad han sågs senast.

3. Fyndplatsen: vem går frivilligt, bakfull och sliten, till ett skogsområde - och lägger sig i sankmark?? Vad jag har kunnat utläsa av historian så var detta område inte längs någon rutt han borde ha tagit efter släppet. Det ligger inte mellan arresten - kompisen, inte mellan eventuell busstation - arrest.
Senast redigerad av EvilVic 2026-08-03 kl. 14:10.
Citera
2026-08-03, 14:06
Medlem
Carl Serungs avatar
Onekligen intressant fall som jag hör talas om först nu.

Hoppas Skaraborg2 tittar in i tråden och kan komma med lite funderingar.
Citera
2026-08-03, 17:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände egentligen ynglingen natten mot den 10 juli 1976?

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Onekligen intressant fall som jag hör talas om först nu.

Hoppas Skaraborg2 tittar in i tråden och kan komma med lite funderingar.

Jag har hört talats om detta fall tidigare.

Svårt att ha någon teori om vad som hände Bengt-Håkan "Bebbe" Olsson 18 år natten mot den 10 juli 1976. Uppgifter som har kommit allmänheten till handa verkar vara mycket få.

Ett annat fall som utspelade sig i dessa trakter 16 år tidigare har däremot blivit mycket omskrivet.

(FB) Olöst mord: Jan Persson, Ystad (1960-06-13)
Citera
2026-08-03, 20:39
Medlem
Intressant att det finns hemliga uppgifter i förundersökningen som är sekretessbelagda i 70 år.
Citera
2026-08-03, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Intressant att det finns hemliga uppgifter i förundersökningen som är sekretessbelagda i 70 år.
Detta säger ju allt, man skyddar någon inom kåren, som tycks ha varit lite för hårdhänt i sitt yrkesutövande. Poliser är långt ifrån några korrekta änglar!
Citera
2026-08-03, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Detta säger ju allt, man skyddar någon inom kåren, som tycks ha varit lite för hårdhänt i sitt yrkesutövande. Poliser är långt ifrån några korrekta änglar!
Känns tyvärr så...
Citera
2026-08-04, 07:13
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen

Olämpliga och kriminella poliser finns det nog gott om.

Kommer att tänka på Hurvamorden.

Massmord som begicks natten till den 22 augusti 1952 i Kvärlöv och Hurva i Skåne. Gärningsmannen var den 25-årige extra fjärdingsmannen (polisen) Tore Hedin.

Som polisman sattes Hedin att utreda morden som han själv hade begått.
En utredning han framgångsrikt lyckades vilseleda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in