2026-08-02, 10:27
Medlem
pn222jws avatar
Problemet är bland annat att Sveriges riksdag fattar 99% av alla viktiga beslut i landet. Och dom ledamöterna är inte landets intellektuella egentliga elit, utan mer som styrelseledamöter och byråkrater.
Citera
2026-08-02, 10:31
Medlem
PyjamasXLs avatar
Monitärt så hade vi varit ett mycket rikt land. Massor av våldtäkter och förnedringsrån (som kissa i munnen) och annan skit som bara babbar kan komma på att göra. Våldta gamlingar på äldrevården, gruppvåldtäkter, mord och misshandel hade minska drastiskt.

Det enda som vi har fått med oss är en falsk godhetsfaktor, där idioter som för saft och bulle-politik med mera kan klappa varandra på axlarna och säga. - Vi är så goda. Detta medan andra länder bara står och pekar finger och skrattar åt oss och kallar oss för dumsvenskar.

Hur kom det då att bli på det här viset? Läs gärna tråden angående "Feminiseringen av Väst" med Sverige i spetsen.
Citera
2026-08-02, 10:48
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Låt oss inte inta en moralisk högborg eller sätta oss på den vita hästen.

För det första har många svenskar och andra européer utvecklat en form av skuldpräglad empati, starkt påverkad av erfarenheterna från Nazitysklands brott under andra världskriget och av den amerikanska historien med slaveri och segregation.

massmedier och andra opinionsbildare har bidragit till att förstärka denna föreställning.

Praktiskt taget alla civilisationer, folk och kulturer bär på en historia präglad av krig, erövringar och slaveri.

Att fokusera nästan uteslutande på vissa historiska händelser är att ge en ofullständig bild av historien.

När det gäller den transatlantiska slavhandeln är det dessutom historiskt väl belagt att afrikanska härskare och slavhandlare spelade en betydande roll genom att tillfångata och sälja människor till europeiska slavhandlare.

Varken amerikanarna eller europeer tog inga slavar, de köpte slavar.
Det jag argumenterar för är att man bör se universella värdet i allas kulturer och folk istället för en bnp driven materialism.

Jag tycker absolut att man kan sitta på en vit häst och ha en moralisk högborg om man gör sig förtjänt av det. Intellektuell passivitet öppnar upp för att andra tror sig kunna ta över direkt.

Kulturrelativism i all ära men jag vill hävda att Europa är en betydligt bättre plats att bo på en valfri favela eller umuzi.
Citera
2026-08-02, 10:58
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Det jag argumenterar för är att man bör se universella värdet i allas kulturer och folk istället för en bnp driven materialism.

Jag tycker absolut att man kan sitta på en vit häst och ha en moralisk högborg om man gör sig förtjänt av det.

Kulturrelativism i all ära men jag vill hävda att Europa är en betydligt bättre plats att bo på en valfri favela eller umuzi.
Ja, om man skulle göra en historisk jämförelse av moraliska framsteg kan man argumentera för att européer har utvecklat många av de idéer och institutioner som i dag förknippas med mänskliga rättigheter, individuell frihet och rättsstatliga principer. Och det grundar sig inte bara i det, utan även teknologisk inovation.

Men en sådan utveckling bör inte leda till högmod.

Att bära på en utvecklad moralisk tradition, vilket kan ses som en del av det europeiska arvet, innebär också att förstå att man inte står moraliskt över andra.

En sådan insikt kräver ödmjukhet, förståelse och förmågan att se både egna framsteg och egna brister. Annars resulterar det i högmod.

Men vad vi har, oavsett om vi vilket land vi vänder oss till i europa, är att vi har en tradition utav upplysning.
Citera
2026-08-02, 10:59
Medlem
Wajis avatar
Man hade kunnat lämna bilen på parkeringen med nycklarna i. Man hade kunnat ha låga matpriser pga av ingen snattar. Man hade haft en fantastisk läkarvård med inga köer och läkare som man förstod va dom sa.

Vi hade haft en polis som kunnat i lugn och ro patrullera utan risk för påhopp och gliringar.

Sverige som det såg ut på 50-60 talet.

Hoppas vi kan få tillbaks vårt land.
Citera
2026-08-02, 11:07
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller

Jag tycker absolut att man kan sitta på en vit häst och ha en moralisk högborg om man gör sig förtjänt av det. Intellektuell passivitet öppnar upp för att andra tror sig kunna ta över direkt.

Man kan inte vara så solidarisk att man så att säga hamnar hos kronofogden. Det är också slöseri med andras pengar och det är påtvingat. Den invandring vi haft är således moraliskt förkastligt.
Citera
2026-08-02, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
MENA invandring är att likställa med 98 % "ska ha" och 2 % "ge tillbaka".

Och det finns en del som ska ha försörjningsstöd minst sagt. Detta ska multipliceras ihop.

Andrahandseffekter är att: polisen måste utökas (pris på det), rättsväsendet måste utökas (pris på det), vården måste utökas (pris på det), infrastrukturen måste dimensioneras om (pris på det), the list goes on..

Tredjehandseffekter är att: den produktiva delen av befolkningen får sin produktivitet påverkad (mindre motivation till att anstränga sig för det gemensamma, känslor av otrygghet, mer uppförsbacke i allmänhet för att komma igång med livet pga bostadsbrist, kaos i skolan osv), korruptionen ökar så att regleringar ökar och andelen hinder och byrokrati som ska till för att hanterar det ökar, alla dom som direkt påverkas och får sina liv förstörda av kriminaliteten denna grupp är överrepresenterad i, inflationstrycket ökar som helhet i samhället när det finns mer takers än makers

Räcker 500 miljarder per år i utgifter kopplat till detta?

Ja jag får heller inte ihop att vi skulle tjäna på invandring. Det är helt omöjligt och jag tror inte man ser alla parametrar där. Invandring av humanitära skäl anser jag inte att vi behöver tjäna på men ska man ta in i den mängden vi gör behöver man nog tänka lite så.
Citera
2026-08-02, 12:23
Medlem
Citat:
Samhället stannar inte av på grund av detta, utan anpassar sig genom att gradvis degraderas.

Hårdare straff. Hårdare övervakning.

Om samhället verkligen hade stannat av, skulle det paradoxalt nog kunna betraktas som ett bättre utfall.

Samhället har inte stannat av. Vi aktivt offrar frihet i alla aspekter på grund utav det. Det är inte att stanna, det är att backa, gå tillbaka.

Ja så ser jag det oxå. Även kvinnans frigörelse backar.
Citera
2026-08-02, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarint
Det hade inte vart några sopor på gatorna, för kommunerna hade haft råd att ha några sopgubbar a 30 000 i månaden ute.
Då fattar du kostnaderna, när man inte längre har råd att tömma papperskorgar och hålla rent.

Å många många färre som hade skräpat ner.
Sen har ju snabbmaten skjutit i höjden vilket skräpar ner och det hade det kanske gjort ändå
Citera
2026-08-02, 12:28
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
MENA invandring är att likställa med 98 % "ska ha" och 2 % "ge tillbaka".

Och det finns en del som ska ha försörjningsstöd minst sagt. Detta ska multipliceras ihop.

Andrahandseffekter är att: polisen måste utökas (pris på det), rättsväsendet måste utökas (pris på det), vården måste utökas (pris på det), infrastrukturen måste dimensioneras om (pris på det), the list goes on..

Tredjehandseffekter är att: den produktiva delen av befolkningen får sin produktivitet påverkad (mindre motivation till att anstränga sig för det gemensamma, känslor av otrygghet, mer uppförsbacke i allmänhet för att komma igång med livet pga bostadsbrist, kaos i skolan osv), korruptionen ökar så att regleringar ökar och andelen hinder och byrokrati som ska till för att hanterar det ökar, alla dom som direkt påverkas och får sina liv förstörda av kriminaliteten denna grupp är överrepresenterad i, inflationstrycket ökar som helhet i samhället när det finns mer takers än makers

Räcker 500 miljarder per år i utgifter kopplat till detta?
Exakt så. Skulle vi trolla bort vänstern, alla SD-väljare och bidragsberoende analfabeter med tillhörande anhöriginvandring, så hade Sverige badat i pengar vid det här laget. Den enda baksidan? Politikerna hade lipat i tv över minskad befolkning, eftersom de förväxlar fler invånare med faktisk ekonomisk tillväxt per capita.
Citera
2026-08-02, 12:55
Medlem
I USA så lägger dem ca 40% av hela sin budget på 65-plussare.
Sverige har det ännu mer smutt för gamlingar så här är det garanterat ännu högre.

Vi borde införa ättestupan för att rädda ekonomin istället för att ge oss på foodorabud och städare från tredje världen.
Citera
2026-08-02, 12:56
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ja, om man skulle göra en historisk jämförelse av moraliska framsteg kan man argumentera för att européer har utvecklat många av de idéer och institutioner som i dag förknippas med mänskliga rättigheter, individuell frihet och rättsstatliga principer. Och det grundar sig inte bara i det, utan även teknologisk inovation.

Men en sådan utveckling bör inte leda till högmod.

Att bära på en utvecklad moralisk tradition, vilket kan ses som en del av det europeiska arvet, innebär också att förstå att man inte står moraliskt över andra.

En sådan insikt kräver ödmjukhet, förståelse och förmågan att se både egna framsteg och egna brister. Annars resulterar det i högmod.

Men vad vi har, oavsett om vi vilket land vi vänder oss till i europa, är att vi har en tradition utav upplysning.
Jag tror tex inte att förbudet mot slaveriet i världen hade varit så framgångs rikt om inte det brittiska imperiet mfl stred så hårt mot det. Ja, de var en del av etablerandet men som du skrev innan så fanns det redan bland de flesta folk de träffade på.

Jag respekterar din ödmjukhet och empatiska universalitet men jag tror att det är till för en sorts klosterklass i samhället. Det behövs händer och armar i väst! Vi behöver våra fritz, tommies, sven, ivan och paddys. Ingen djävul över bron!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in