Citat:
Ursprungligen postat av
Anybodykiller
Det jag argumenterar för är att man bör se universella värdet i allas kulturer och folk istället för en bnp driven materialism.
Jag tycker absolut att man kan sitta på en vit häst och ha en moralisk högborg om man gör sig förtjänt av det.
Kulturrelativism i all ära men jag vill hävda att Europa är en betydligt bättre plats att bo på en valfri favela eller umuzi.
Ja, om man skulle göra en historisk jämförelse av moraliska framsteg kan man argumentera för att européer har utvecklat många av de idéer och institutioner som i dag förknippas med mänskliga rättigheter, individuell frihet och rättsstatliga principer. Och det grundar sig inte bara i det, utan även teknologisk inovation.
Men en sådan utveckling bör inte leda till högmod.
Att bära på en utvecklad moralisk tradition, vilket kan ses som en del av det europeiska arvet, innebär också att förstå att man inte står moraliskt över andra.
En sådan insikt kräver ödmjukhet, förståelse och förmågan att se både egna framsteg och egna brister. Annars resulterar det i högmod.
Men vad vi har, oavsett om vi vilket land vi vänder oss till i europa, är att vi har en tradition utav upplysning.