2026-08-01, 13:32
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1
Du får väl läsa på själv. Ditt inlägg tror jag inte på.
Det finns inga så jag behöver inte ödsla tid på att läsa..
Citera
2026-08-01, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Covenants första skiva kom 1994, VNV Nations kom 1995 och Welle Erdballs kom 1993. Bra exempel, men är det ändå inte lite fel att hävda att de är 00-talsband?

För övrigt återkommer jag till att TS använder definitionen ”synth(musik)” på fel sätt, och att h*n borde ha specificerat att h*n menar ”soloartister inom electronica”. Rätt ska vara rätt, och det blir en konstig diskussion om alla utgår från olika definitioner.

Electronica tycker jag personligen är en extremt överskattad genre, och Jarre är väl det enda undantaget - eftersom han nog ändå får anses ligga i gränslandet för synthmusik. Men det kunde nog bli kul om någon startade en tråd om synthmusikens mest framträdande profiler.

Du har rätt, det börjades göra bra synthmusik (enligt min smak) redan andra halvan av 90-talet. Det var väl jag som började lyssna och gå på konserter runt 2000, så jag uttryckte mig lite slappt
Citera
2026-08-01, 16:33
Medlem
Fantastisk video med Patrick Moraz, som spelar live på TV 1979:

https://www.youtube.com/watch?v=9jvxtQRqoXk

Moraz (född i Schweiz 1948) är en djupt opriginell musiker som aldrig har fått det erkännande han hade förtjänat. Hans insatser på Relayer (1974) med Yes är lysande, och han vann titeln "Keyboard Album of the Year" 1976 för underbara "The Story of i".
Citera
2026-08-01, 17:25
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det finns inga så jag behöver inte ödsla tid på att läsa..

Grundaren av Moog-synthen var judisk.
Citera
2026-08-01, 17:37
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1
Grundaren av Moog-synthen var judisk.
Och?
Don Buchla fanns innan.
Citera
2026-08-01, 20:40
Medlem
Straminskys avatar
Kungen av synth är alltså greken Vangelis, eller Evangelos Odysseas Papathanassiou som han hette!

1975 släppte han Heaven and Hell: Vangelis — synthesizers, Bösendorfer grand piano, percussion
1976 släppte han Albedo 0.39: Vangelis — synthesisers, keyboards, drums, bass, and all other sounds
1977 släppte han Spiral: Vangelis — synthesisers, voice, all instruments
1979 släppte han China: Vangelis – synthesisers and all instruments

Vi ser hur synthen står i fokus här! Album efter album efter album.

Så som en kung av synth agerar.
Citera
2026-08-02, 10:54
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Kungen av synth är alltså greken Vangelis, eller Evangelos Odysseas Papathanassiou som han hette!

1975 släppte han Heaven and Hell: Vangelis — synthesizers, Bösendorfer grand piano, percussion
1976 släppte han Albedo 0.39: Vangelis — synthesisers, keyboards, drums, bass, and all other sounds

Men använder han några gitarrer? För gör han det så blir det ju automatiskt rock ju
Citera
2026-08-02, 11:03
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Men använder han några gitarrer? För gör han det så blir det ju automatiskt rock ju

Nej nej inte Vangelis inte.
Citera
2026-08-02, 11:05
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Nej nej inte Vangelis inte.

Milda Matilda vilken tur!
Citera
2026-08-02, 11:06
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Milda Matilda vilken tur!

Keytar är det längsta jag kan sträcka mig, vet att Jan Hammer använde det en del.
Citera
2026-08-02, 11:35
Medlem
Citat:

Spiral är det bästa av de här albumen, tycker jag nog, en mörkt skimrande pärla. Men jag tycker inte man kan avgränsa "synthkungar" eller "keyboard heroes" enbart till grupper/personer som är helt fokuserade på syntar (samt ev piano) och där det inte ska finnas några musiker med som inte främst/också lirar synth. Då blir det typ Human League, DAF eller Ladytron, intressanta band men en relativt begränsad genre. Jag föredrar band där keyboards kan vara cramträdande men också samspelar med andra instrument, som t ex Pink Floyd, Mike Oldfield, Genesis (fram till 1977) eller Tangerine Dream.
Citera
2026-08-02, 12:27
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag föredrar band där keyboards kan vara cramträdande men också samspelar med andra instrument, som t ex Pink Floyd, Mike Oldfield, Genesis (fram till 1977) eller Tangerine Dream.

Europe, Bon Jovi och Van Halen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in