2026-07-31, 23:24
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Depeche Mode är inte synth.

Det var det dummaste jag har hört.
Citera
2026-07-31, 23:33
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1
Det var det dummaste jag har hört.

Hur mycket rock kan man bli och fortfarande kalla sig synth?
Citera
2026-07-31, 23:47
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saskatoon9786
Visserligen är jag uppvuxen på 80-talet, men den bästa synthmusiken gjordes ju på 00-talet. Welle Erdball, Covenant, VNV Nation osv. Märkligt att ingen har nämnt dem ännu.
Covenants första skiva kom 1994, VNV Nations kom 1995 och Welle Erdballs kom 1993. Bra exempel, men är det ändå inte lite fel att hävda att de är 00-talsband?

För övrigt återkommer jag till att TS använder definitionen ”synth(musik)” på fel sätt, och att h*n borde ha specificerat att h*n menar ”soloartister inom electronica”. Rätt ska vara rätt, och det blir en konstig diskussion om alla utgår från olika definitioner.

Electronica tycker jag personligen är en extremt överskattad genre, och Jarre är väl det enda undantaget - eftersom han nog ändå får anses ligga i gränslandet för synthmusik. Men det kunde nog bli kul om någon startade en tråd om synthmusikens mest framträdande profiler.
Citera
2026-08-01, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Jämfört med tex Man Machine är den OK inte så mycket mer men jämfört med 99,999999% av allt annat som släppts så är den en väldigt bra skiva.
Violator är Depeche Modes bästa skiva och även om det finns gitarrer på den så är ju syntljuden och arrangemangen precis som skivan deras bästa arbete, vem kunde tro då att DM var slut efter den.

Ja dit kan jag sträcka mig om jag tar i rejält - jämfört med annat som släpptes vid den tidpunkten så var kanske Electric Cafe inte sämst - men det är ju pga att inget annat bra släpptes då vad jag kan minnas - men för att vara en Kraftwerk-skiva så var det för mig tyvärr en stor besvikelse. DM:s Violator har jag ej lyssnat på i någon större omfattning men skall ge den en ärlig chans redan i morgon o se den fungerar även om jag är tveksam här&nu.
Citera
2026-08-01, 02:43
Medlem
pn222jws avatar
N/a
Citera
2026-08-01, 10:56
Medlem
Giant Squids avatar
Inte för att tjata, men den riktiga synthkulturen har en högerextrem bakgrund, med en svag homoerotisk prägel.
Synthfrillan tex, har Adolf Hitler som referens (Jomshof), Hugo Boss kostymer och marscherande till en sequencer med amfetaminsvett i pannan.
Sen tog bögarna över helt när housemusiken penetrerande öronhålorna..
Senast redigerad av Giant Squid 2026-08-01 kl. 11:00.
Citera
2026-08-01, 12:12
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Inte för att tjata, men den riktiga synthkulturen har en högerextrem bakgrund, med en svag homoerotisk prägel.
Synthfrillan tex, har Adolf Hitler som referens (Jomshof), Hugo Boss kostymer och marscherande till en sequencer med amfetaminsvett i pannan.

Men hur ser din topp-10 lista ut?
Citera
2026-08-01, 12:48
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:

Källa på det? Hitler hade inte patent på en sån frisyr och många världskända synthmusiker har utländsk eller judisk bakgrund.
Citera
2026-08-01, 13:03
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Hur mycket rock kan man bli och fortfarande kalla sig synth?

Av alla plattor dem har släppt har bara en rockprägel, och det är Songs of Faith and Devotion. Enstaka gitarrljud förekommer på några få låtar i övrigt. Jag skulle klassa dem som ett synthband men vet inte vad andra tycker, tror de flesta håller med mig.
Citera
2026-08-01, 13:16
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1
Källa på det? Hitler hade inte patent på en sån frisyr och många världskända synthmusiker har utländsk eller judisk bakgrund.

Mitt inlägg är din källa.

Nämn dina tio i top judiska synthlegender.
Innan Isratrance plågan.
Senast redigerad av Giant Squid 2026-08-01 kl. 13:24.
Citera
2026-08-01, 13:21
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Men hur ser din topp-10 lista ut?
Jag har redan nämnt Oskar Sala
Daphne Oram , får väl klassas som drottning
Erkki Kureniemi.

Det är tre som jag kommer tänka på direkt
Citera
2026-08-01, 13:31
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Mitt inlägg är din källa.

Nämn dina tio i top judiska synthlegender.
Innan Isratrance plågan.

Du får väl läsa på själv. Ditt inlägg tror jag inte på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in