2026-08-02, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ja Ålandsmaggan hade sett SEs bild och läst hans namn i Expressen. Vill man psykoanalysera Ålandsmaggan kan man spekulera om någon slags 'lappsjuka' då livet i Mariehamn är lite händelsefattigt just på vårkanten.

Det sjuka är att den inbillade SE skrev sitt eget namn på just 'lappen' i affären.

Så det går kanske att sjösätta en sådan diagnos, eller är ordet 'ankarsätta'?

Var inte Maggans man med i historien också? Bekräftade vad hon sa?
Citera
2026-08-02, 01:35
Avstängd
TFX17s avatar
En kvällstanke såhär efter ett par öl... Säg att MOP en dag skulle få en lösning, mot alla odds. Det var inte SE.

Blir inte Filters titel Den osannolika mördaren då fruktansvärt kul?
Citera
2026-08-02, 08:01
Medlem
Citat:
Det hade varit nästan lika spännande och speciellt att få veta vad Oraklet i Delfi hade att säga om SE som mördaren om det inte vore för att Oraklet i Delfi fallit ur folkmedvetandet 1986.

Så på ett sätt är det bra att Ålandsmaggan fanns, då vi också vet att den påhittade mördaren SE hade mörka byxor och säkert ville köpa ett par gula istället för att inte bli förväxlad med mördaren.

Nu är han ju misstänkt på mer pragmatiska grunder.
Citera
2026-08-02, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Du måste såklart kunna ifrågasätta och granska teorin.
Det är så du bygger den starkare.
Du kan ju inte på allvar tro att "körsbärsplockning" gör en teori stark, där inget får ifrågasättas? (Som ex. i en roman där författaren bestämt utgången)

Jag tar mig rätten att diskutera här som alla andra.

Du med flera stör er bara på dem som vill diskutera SE som tänkbar gm- inte andra teorier. Ni anser alltså att någon annan var gm? Vem då? Varför får man inte misstänka SE enligt er? Ingen har lyckats avfärda honom på över 40 år.
Citera
2026-08-02, 11:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Du med flera stör er bara på dem som vill diskutera SE som tänkbar gm- inte andra teorier. Ni anser alltså att någon annan var gm? Vem då? Varför får man inte misstänka SE enligt er? Ingen har lyckats avfärda honom på över 40 år.

Du verkar inte ha läst det jag skriver eftersom du påstår saker som inte stämmer med det jag framfört!

Sedan tror jag du har distanserat dig från att detta handlar om ett mord och vidare också en statsministermördare som vissa pekar ut till höger och vänster, i det som även kallas förtal.

Om man nu anser att man kan peka ut en statsministermördare här, så ska man väl för i helvete också kunna argumentera för det!

Verklighetsfrånvänt gnäll!
Citera
2026-08-02, 11:36
Medlem
Citat:
Du verkar inte ha läst det jag skriver eftersom du påstår saker som inte stämmer med det jag framfört!

Sedan tror jag du har distanserat dig från att detta handlar om ett mord och vidare också en statsministermördare som vissa pekar ut till höger och vänster, i det som även kallas förtal.

Om man nu anser att man kan peka ut en statsministermördare här, så ska man väl för i helvete också kunna argumentera för det!

Verklighetsfrånvänt gnäll!

Varför sitter du inte och klagar på dem som pekar ut CA, CP eller poliser med flera i andra flashbacktrådar? Är inte det också förtal som t ex Jon Jordås gjorde som hängde ut CA som gm? Finns ett par st som pekat ut t ex CA i CA-tråden. Men har inte sett att någon i SE-tråden bestämt pekat ut SE. Du med flera sitter här och klagar på dem som vill diskutera SE som misstänkt. Försöka tysta diskussionen som du med flera SE-förnekare håller på med är inte ok faktiskt. Syftet med flashback är fritt meningsutbyte men det gillar inte du konstigt nog. Du borde stänga ner ditt konto din idiot.
Senast redigerad av Niklasgl87 2026-08-02 kl. 11:44.
Citera
2026-08-02, 12:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Varför sitter du inte och klagar på dem som pekar ut CA, CP eller poliser med flera i andra flashbacktrådar? Är inte det också förtal som t ex Jon Jordås gjorde som hängde ut CA som gm? Finns ett par st som pekat ut t ex CA i CA-tråden. Men har inte sett att någon i SE-tråden bestämt pekat ut SE. Du med flera sitter här och klagar på dem som vill diskutera SE som misstänkt. Försöka tysta diskussionen som du med flera SE-förnekare håller på med är inte ok faktiskt. Syftet med flashback är fritt meningsutbyte men det gillar inte du konstigt nog. Du borde stänga ner ditt konto din idiot.
Det känns mer som förtal att peka ut CA, vi ska inte glömma att den senaste PU hade Engström som den starkaste GM-kandidaten.
Citera
2026-08-02, 12:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Gnäll och skitsnack! Om du verkligen läser mina inlägg så handlar det om argument kring teorin.
Åtminstone inledningsvis, tills det blir som här, att du börjar störa dig på mig som person vilket såklart får mig att bemöta dig på samma vis.

"Fritt meningsutbyte"?
Precis, lev då som du lär och ta diskussionen kring din teori istället för detta gnäll!

"Tysta diskussionen"?
Om det nu inte bara är verklighetsfrånvänt gnäll från din sida, så får du vara mer specifik och visa på var/när jag försökt "tysta diskussionen".

Återigen.. Vill du peka ut SE som gärningsman så ska du såklart klara av att argumentera för teorin.
Citera
2026-08-02, 12:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ja uppgiften om SEs 'dotter' i PHs PM visar att PH hade öga för detaljer.

Det är lite olyckligt att PH inte skriver i sitt PM var han fick uppgiften om dottern ifrån.

Han fick den från Irvell, som baserade det på Ålandskvinnans berättelse.

Kan inte vara så svårt att lista ut. Det tar 4 sekunder, inte 40 år.

De misstankar som finns i det första PM:et är baserade på samtalen med Irvell.

I det andra PM:et, däremot, tar PH ut svängarna på egen hand.

Men ingen på polisen verkar ha läst det. Det blev inte ens transkriberat.
Citera
2026-08-02, 12:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
En kvällstanke såhär efter ett par öl... Säg att MOP en dag skulle få en lösning, mot alla odds. Det var inte SE.

Blir inte Filters titel Den osannolika mördaren då fruktansvärt kul?

Legenden SE kommer att leva vidare ändå.

Om så skulle vara fallet, att det är någon annan, blir utmaningen ändå att få ihop hans berättelse.

Den som gick bakom LOP är troligen GM, eftersom AB inte var så långt norrut.

Den personen var äldre, enligt NF, vilket torde innebära 50+.
Citera
2026-08-02, 12:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Häggström var gammal polis han, öga för detaljer.

Ja, han arbetade som polis i 17 år och tog på sidan om en examen i juridik, berättar han.

På Skandia utredde han företagsbedrägerier, och var ingen säkerhetsansvarig som Anér påstår.

Sedan blev han headhuntad till diverse kvalificerade tjänster.

Så det verkar inte vara en obegåvad eller inkompetent person, precis.

Men han drev inte SE-spåret efter eget huvud. Det var Irvell.

Frågan är varför Irvell valde att smyga så med det hela.

Var väktarna ens medvetna om att det fanns en misstanke kring SE?

Om de vetat det kanske de svarat annorlunda på en del punkter ...
Citera
2026-08-02, 12:32
Medlem
Citat:
Gnäll och skitsnack! Om du verkligen läser mina inlägg så handlar det om argument kring teorin.
Åtminstone inledningsvis, tills det blir som här, att du börjar störa dig på mig som person vilket såklart får mig att bemöta dig på samma vis.

"Fritt meningsutbyte"?
Precis, lev då som du lär och ta diskussionen kring din teori istället för detta gnäll!

"Tysta diskussionen"?
Om det nu inte bara är verklighetsfrånvänt gnäll från din sida, så får du vara mer specifik och visa på var/när jag försökt "tysta diskussionen".

Återigen.. Vill du peka ut SE som gärningsman så ska du såklart klara av att argumentera för teorin.

Varför sitter du inte och klagar i de andra flashbacktrådarna om CA, CP eller om konspirationer? Du menar att de har bevis när det gäller Palmemordet så ditt gnäll och klagande behövs inte där? Är inte det också förtal som t ex Jon Jordås gjorde som hängde ut CA som gm? Finns ett par st som pekat ut t ex CA i CA-tråden. Det går att ifrågasätta det mesta i de andra flashbacktrådarna om CA, CP eller konspirationer också. De har inte heller bevis när det gäller Palmemordet.
Senast redigerad av Niklasgl87 2026-08-02 kl. 12:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in