2026-08-01, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Jag läser inte allt du skriver i alla dina inlägg och memorerar det som en AI. Det fanns touch skärmar förut och de var skräp just för att tekniken var annorlunda då.
resistiva pekskärmar var det som fanns och det var och är skräp, använt flera(i industri) och det är verkligen 2 olika världar mot dagens teknik.
Idag används kapacitiva skärmar vilket är ungefär 100 gånger bättre och det är ingen överdrift.

Gammal vana, finns alltid "andra" sätt inte nödvändigtvis bättre för mig. hade en kollega som dig en gång, han sorterade alltid mina arbetsprylar för att hans sätt var "effektivare". han hade nog inte fel men för mig var det inte effektivare. Jag jobbade sämre med hans system eftersom vi tänkte olika.
Han fattade aldrig riktigt det, han bråkar än idag med nya andra kollegor om det. gammalt sätt men det fungerade bra för mig.

Skärmar i bilar har blivit populärt för tillverkare av kostnadsskäl så jag förstår dom men det är sällan eller aldrig bättre i en bil. Att sätta in en knapp på en skärm är alltid lättare än att göra det fysiskt. Hatar själv när jag behöver göra det, men det är i industrin där man kan stå och stirra på en skärm och klicka och ha sig bästa man vill utan att behöva hålla koll på en väg men vissa fysiska knappar måste man ha för när skärmen dör vilket den gör oftare än man kan tro.

Många mer eller mindre fantasifulla antaganden från dig som vanligt, men fel i de flesta fall, eller i alla fall väldigt överdrivna…

Om du tror det var/är resistiv skärm på min -99 BMW 7serie så har du fel. Det var inte touch över huvud taget. Skärmen styrdes med fysiska knappar och vred och är i de flesta fall klart sämre än att hantera dagens skärmar, trots att det var just fysiska knappar etc. Det var top notch på den tiden, men jämfört med dagens skärmar med touch ändå klart sämre på många sätt.

Jag är helt med på att vissa av de mer primära funktionerna bör kunna hanteras med fysiska reglage. Men mycket annat som inte nödvändigtvis behöver pillas med under faktisk färd, kan funka kalas att styra med bara skärmen med ett bra UI

Skärmar i bilar handlar inte bara om kostnadsskäl, utan ger helt andra möjligheter till att implementera en mängd funktioner etc som skulle vara väldigt svårt att få till med vettig hantering utan skärm och med bara fysiska reglage, så det blir användarvänligt.
Citera
2026-08-01, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Många mer eller mindre fantasifulla antaganden från dig som vanligt, men fel i de flesta fall, eller i alla fall väldigt överdrivna…

Om du tror det var/är resistiv skärm på min -99 BMW 7serie så har du fel. Det var inte touch över huvud taget. Skärmen styrdes med fysiska knappar och vred och är i de flesta fall klart sämre än att hantera dagens skärmar, trots att det var just fysiska knappar etc. Det var top notch på den tiden, men jämfört med dagens skärmar med touch ändå klart sämre på många sätt.

Jag är helt med på att vissa av de mer primära funktionerna bör kunna hanteras med fysiska reglage. Men mycket annat som inte nödvändigtvis behöver pillas med under faktisk färd, kan funka kalas att styra med bara skärmen med ett bra UI

Skärmar i bilar handlar inte bara om kostnadsskäl, utan ger helt andra möjligheter till att implementera en mängd funktioner etc som skulle vara väldigt svårt att få till med vettig hantering utan skärm och med bara fysiska reglage, så det blir användarvänligt.
Det var för att på den tiden var touch skärmar skit och då använde BMW såklart knappar. Inget fel i det och helt rätt gjort av dem.

Nämn något som kan vara svårt att få till utan fysiska reglage som är nödvändigt.

Alla tillverkare går ju tillbaka till fysiska reglage för att de måste så nog funkar det bra utan skärm också.
Temperaturvred, Fläktreglage, Stolsvärmeknappar, Volymratt, Knappar för avfrostning, Vindrutetorkare, Körriktningsvisare, nödljus finns det ingen anledning att ha på skärmen och bör vara knappar PGA säkerhet.
Idag är dessa i skärmarna på bilarna och det är PGA kostnadsskäl.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590198226000382
Citera
2026-08-01, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Det var för att på den tiden var touch skärmar skit och då använde BMW såklart knappar. Inget fel i det och helt rätt gjort av dem.

Nämn något som kan vara svårt att få till utan fysiska reglage som är nödvändigt.

Alla tillverkare går ju tillbaka till fysiska reglage för att de måste så nog funkar det bra utan skärm också.
Temperaturvred, Fläktreglage, Stolsvärmeknappar, Volymratt, Knappar för avfrostning, Vindrutetorkare, Körriktningsvisare, nödljus finns det ingen anledning att ha på skärmen och bör vara knappar PGA säkerhet.
Idag är dessa i skärmarna på bilarna och det är PGA kostnadsskäl.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590198226000382

Tja, du skulle testa att t ex ange en adress i navigationen genom att bara kunna stega fram bokstäver och siffror med en rätt…

På denna BMW från -99 så är i princip det enda som verkligen känns bättre med fysiskt reglage volymratten.

Det är inte alltid enklare eller säkrare att stega fram nåt, eller genom menyer, med en rätt så man till stor del ändå måste hålla koll på skärmen att man stegat rätt, aktiverat ett val, sen stega vidare, nytt val, nya steg…
Än att dutta på en tydlig ”knapp” på skärmen och få fram antigen det man vill ha direkt, eller kanske dutta ett steg till, och enkelt skrolla med svep på skärmen.

Vilka bilar menar du har blinkersreglage på skärmen….?

Flera av de funktioner du nämner behöver sällan knappas på under normala förhållanden, utan sköter sig själv med automatik, eller kan i flera fall styras med röststyrning. Men ja. Det finns absolut reglage som ska vara fysiska.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-08-01 kl. 15:17.
Citera
2026-08-01, 23:54
Medlem
Jag har bilar från flera årtionden. 60-70-80-90 tal och nya. Åldern är sekundärt det är märket och modellen som är poängen. Inalles äger jag idag ca 15 bilar och 5 mc. Men alla har sin poäng och jag varken vill eller kan rangordna dem . Jag gillar alla på olika sätt. Alla har sitt berättingande.
Citera
2026-08-02, 00:05
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Saknar du dom?
Jag saknar enkelheten hos nittiotalets bilar. Man satte sig ned, vred om nyckeln, motorn startade och man körde iväg och så var det inte mer med det. Inga partikelfilter som kläggade igen, ingen EGR som lade av, ingen ABS som kastade diverse felmeddelande etc. Och gick en del sönder gick den ofta att byta på under en timme och sällan man behövde mer verktyg än mejslar, blocknycklar och spärrskaft med hylsor.
Citera
2026-08-02, 00:29
Medlem
NYZ367s avatar
Jag tog körkort 1982 och jobbade på SAAB i Trollhättan tills 1988. Jag är Svensk gjorde lumpen och flera repmöten. Min första bil fick jag från en farfars moster. Hon var född 1897 en Pv 544.
Efter det massor av SAAB och Volvo så första icke Svenska bilen var en MB 190 1994 det var 1997.

Sedan dess gäller bara MB
Citera
2026-08-02, 00:50
Medlem
Anybodykillers avatar
Jag gillar överlag designen på den tiden och jag gillar 2+3 liters motorer utan turbo.
Citera
2026-08-02, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Jag har bilar från flera årtionden. 60-70-80-90 tal och nya. Åldern är sekundärt det är märket och modellen som är poängen. Inalles äger jag idag ca 15 bilar och 5 mc. Men alla har sin poäng och jag varken vill eller kan rangordna dem . Jag gillar alla på olika sätt. Alla har sitt berättingande.

Ungefär så som jag har det och tänker.
Citera
2026-08-02, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jag saknar enkelheten hos nittiotalets bilar. Man satte sig ned, vred om nyckeln, motorn startade och man körde iväg och så var det inte mer med det. Inga partikelfilter som kläggade igen, ingen EGR som lade av, ingen ABS som kastade diverse felmeddelande etc. Och gick en del sönder gick den ofta att byta på under en timme och sällan man behövde mer verktyg än mejslar, blocknycklar och spärrskaft med hylsor.

Och ändå klagade många på att de där nya bilarna på nittiotalet var skräp och mycket sämre än bilar från tidigare generationer och årtionden. För mycket nytt onödigt bjäfs som bara skulle gå sönder, dyra att laga, för svåra att laga, sämre kvalitet, bara en massa plast etc etc… Alltså samma visa som alltid om nya bilar kontra tidigare bilar. Märkligt va….?
Citera
2026-08-02, 05:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Enda anledningen att jag inte saknar dem är att jag har dem kvar.
I början av bilkarriären sålde jag en del bilar jag önskar att jag haft kvar idag, men sedan ekonomin blev god nog behöll jag de flesta bilar jag köpte. Idag väljer jag ofta en gammal klassiker framför en ny bil med mångdubbla hästkrafterna, för att de är roligare att köra. En BMW från 80-talet ger mig mer körupplevelse än en Ferrari eller Lamborghini från 2020-talet.
Nu är det ju snarare så att en äldre premiumbil har mer hästkrafter än en nyare.
Tvivlar på att du någonsin ägt en bil.
Citera
2026-08-02, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Nu är det ju snarare så att en äldre premiumbil har mer hästkrafter än en nyare.
Tvivlar på att du någonsin ägt en bil.

Nåja jag undrar vem som inte haft en bil jag. För det du påstår är ingalunda sant. Inte rent generell iaf.
På 80 och tom 90 talet var bilar med 500+ hk hyfsat ovanliga. I dag har många märken det. Om det nu skulle vara av vikt. Känsla, vägupplevelse är nog viktigare än hk för en sann entusiast skulle jag påstå.
Citera
2026-08-02, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tja, du skulle testa att t ex ange en adress i navigationen genom att bara kunna stega fram bokstäver och siffror med en rätt…

På denna BMW från -99 så är i princip det enda som verkligen känns bättre med fysiskt reglage volymratten.

Det är inte alltid enklare eller säkrare att stega fram nåt, eller genom menyer, med en rätt så man till stor del ändå måste hålla koll på skärmen att man stegat rätt, aktiverat ett val, sen stega vidare, nytt val, nya steg…
Än att dutta på en tydlig ”knapp” på skärmen och få fram antigen det man vill ha direkt, eller kanske dutta ett steg till, och enkelt skrolla med svep på skärmen.

Vilka bilar menar du har blinkersreglage på skärmen….?

Flera av de funktioner du nämner behöver sällan knappas på under normala förhållanden, utan sköter sig själv med automatik, eller kan i flera fall styras med röststyrning. Men ja. Det finns absolut reglage som ska vara fysiska.
Litet tangentbord hade nog fungerat bättre än skärm men som sagt, kostnadsbesparingar. Jag har på en av mina bilstereos en volymratt som dessutom fungerar som joystick, det kan vara en av de bästa uppfinningarna de satt i en bilradio som dessvärre inte finns längre. I den kan jag navigera med ögon bindel, eller med ögonen på vägen hela tiden. Har man lite minne så vet man vart man är. gör mycket med den utan att behöva kika då jag vet vad varje "klick" tar mig i menyerna.

Med "feedback" så kan man komma långt, att känna sig fram och även läsa med känsel gör att vi borde använda det mer och avlasta ögonen så de kan fokusera på rätt saker.

Jag själv använder aldrig knappar när jag navigerar i bilen. Sätter in telefonen i sin hållare och sedan så använder jag röst styrning för att navigera, smsa och ringa så det borde vara stor fokus på istället. Min telefon gör det 100 gånger bättre än alla bilar jag stött på. Telefonen borde vara mer fokus i moderna bilar än den i vissa fall verkar vara, där har man en allt i ett produkt och det gör mina gamla veteranbilar instant smartare och säkrare än många nya.

tesla har blinkers på knappar på ratten, eller knappar är att ta i, de är som små touch knappar. De var så otrevliga att de har tagit bort dem på nya bilar och många tillbehörsbutiker blev glada då de sålde blinkerspakar som aldrig förr. Eftermontering hos tesla kostar ca 7500kr.

Av de jag listade är väl vindrutetorkare det enda som kanske bör vara automatiskt(när det fungerar) min avfrostning och stjärtvärme sköter jag helst själv.

läst lite på forum att det är väldigt populärt att koppla in usb tangentbord till tex tesla men de tycks tagit bort det stödet. Många klagar på att det är jobbigt att skriva på skärmen.

Vet inte om det stämmer då jag alltid låter en passagerare mecka med sådant medan jag kör, har jag ingen passagerare låter jag det vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in