Citat:
Jag läser inte allt du skriver i alla dina inlägg och memorerar det som en AI. Det fanns touch skärmar förut och de var skräp just för att tekniken var annorlunda då.
resistiva pekskärmar var det som fanns och det var och är skräp, använt flera(i industri) och det är verkligen 2 olika världar mot dagens teknik.
Idag används kapacitiva skärmar vilket är ungefär 100 gånger bättre och det är ingen överdrift.
Gammal vana, finns alltid "andra" sätt inte nödvändigtvis bättre för mig. hade en kollega som dig en gång, han sorterade alltid mina arbetsprylar för att hans sätt var "effektivare". han hade nog inte fel men för mig var det inte effektivare. Jag jobbade sämre med hans system eftersom vi tänkte olika.
Han fattade aldrig riktigt det, han bråkar än idag med nya andra kollegor om det. gammalt sätt men det fungerade bra för mig.
Skärmar i bilar har blivit populärt för tillverkare av kostnadsskäl så jag förstår dom men det är sällan eller aldrig bättre i en bil. Att sätta in en knapp på en skärm är alltid lättare än att göra det fysiskt. Hatar själv när jag behöver göra det, men det är i industrin där man kan stå och stirra på en skärm och klicka och ha sig bästa man vill utan att behöva hålla koll på en väg men vissa fysiska knappar måste man ha för när skärmen dör vilket den gör oftare än man kan tro.
resistiva pekskärmar var det som fanns och det var och är skräp, använt flera(i industri) och det är verkligen 2 olika världar mot dagens teknik.
Idag används kapacitiva skärmar vilket är ungefär 100 gånger bättre och det är ingen överdrift.
Gammal vana, finns alltid "andra" sätt inte nödvändigtvis bättre för mig. hade en kollega som dig en gång, han sorterade alltid mina arbetsprylar för att hans sätt var "effektivare". han hade nog inte fel men för mig var det inte effektivare. Jag jobbade sämre med hans system eftersom vi tänkte olika.
Han fattade aldrig riktigt det, han bråkar än idag med nya andra kollegor om det. gammalt sätt men det fungerade bra för mig.
Skärmar i bilar har blivit populärt för tillverkare av kostnadsskäl så jag förstår dom men det är sällan eller aldrig bättre i en bil. Att sätta in en knapp på en skärm är alltid lättare än att göra det fysiskt. Hatar själv när jag behöver göra det, men det är i industrin där man kan stå och stirra på en skärm och klicka och ha sig bästa man vill utan att behöva hålla koll på en väg men vissa fysiska knappar måste man ha för när skärmen dör vilket den gör oftare än man kan tro.
Många mer eller mindre fantasifulla antaganden från dig som vanligt, men fel i de flesta fall, eller i alla fall väldigt överdrivna…
Om du tror det var/är resistiv skärm på min -99 BMW 7serie så har du fel. Det var inte touch över huvud taget. Skärmen styrdes med fysiska knappar och vred och är i de flesta fall klart sämre än att hantera dagens skärmar, trots att det var just fysiska knappar etc. Det var top notch på den tiden, men jämfört med dagens skärmar med touch ändå klart sämre på många sätt.
Jag är helt med på att vissa av de mer primära funktionerna bör kunna hanteras med fysiska reglage. Men mycket annat som inte nödvändigtvis behöver pillas med under faktisk färd, kan funka kalas att styra med bara skärmen med ett bra UI
Skärmar i bilar handlar inte bara om kostnadsskäl, utan ger helt andra möjligheter till att implementera en mängd funktioner etc som skulle vara väldigt svårt att få till med vettig hantering utan skärm och med bara fysiska reglage, så det blir användarvänligt.