Citat:
Ursprungligen postat av
Plastbitar
Överdrifter? jag och tex euro ncap verkar hålla med varandra iallafall, det räcker för mig.
Du kanske bara hänger på hemskärmen men allt vanligt folk brukar ofta vilja ligga i sina spellistor så de kan byta mellan olika artister från olika källor som usb och aux samt telefonen. men du är kanske inte så modern och gillar att lyssna på P1 på hemskärmen.
Så jo det måste man om man vill ha ett vettig upplägg.
På äldre apparater har man separata fysiska knappar för dessa funktioner vilket gör att du aldrig behöver ta ögonen från vägen.
Du är alltså så ”säker” att du värderar det som ”verkar” hålla med…. Det känns ju ”verkligen” som vi tryggt kan lita på din ”expertis” i ämnet…
Så hur var det med din direkta lögn om att man måste rota runt i en massa menyer bara för att justera volymen…? Det valde du att inte nämna med ett enda ord när jag synade dig och hävdar att du ljuger…
Jag har inga problem att använda t ex spellistor i min bil, och det går såklart bra även i de modernaste bilarna med sina enorma skärmar och annat du hatar. Det är generellt sett busenkelt att använda och man behöver oftast inte ens använda skärmen utan kan styra med fysiska knappar på ratten eller med rösten.
Med bilar från 80talet som ju har sin charm så kan man vara tvungen att trixa betydligt mer för att t ex kunna lyssna på musik från sin telefon. Trassla med kabel eller nåt extra trixande för ev trådlöst ladd eller överföring.
På mer moderna bilar som t ex min Passat har jag Apple Play som trådlös kopplar upp sig med bilens system, laddar trådlöst om jag vill.
Jag kan sköta det med knappar på ratten eller på skärmen.
Jag kan välja att köra minst 5 olika navigationer efter tycke och smak. Jag kan se navigeringen antingen på den stora skärmen i mittkonsolen i samma höjd dom hastighetsmätaren, eller direkt framför ratten mellan hastighetsmätare/varvmätare där jag kan justera storleken på kartbild och mätare relativt varandra (det är ju en hel skärm även där) plus att jag kan se det som heads up mot vindrutan i princip blickfånget.
Originalstereon klår mer råge allt vad originalstereo hette på 80-90tal, bara en sådan sak som RDS-radio var inte så vanligt förrän i slutet av 90talet om ens då.
Som sagt, jag tycker bilar från tidigare ”epoker” har sin charm men att de skulle vara generellt sett bättre än moderna bilar än trams i de allra flesta fall och att de kanske kan ha nån enstaka punkt som har sina fördelar räcker inte för att klå moderna bilar.
I min egen för sin tid mycket påkostade, finess-stinna och synnerligen välutrustade BMW 740iL från -99 känns bra ålderdomlig på flera sätt mot min Passat -18 även om den också imponerar på sitt sätt och har en viss ”aura” från en närmast svunnen tid.