2026-08-01, 22:43
Medlem
Har någon insyn i Axfoods rekryteringsprocess?

Jag har gjort Assessio MAP-testet (75 frågor) och fick ett resultat med hög extraversion, hög social stil, hög balans samt målmedvetenhet och öppenhet ungefär i mitten av skalan.

Trots det blir jag återkommande nekad intervju eller går inte vidare när jag söker tjänster som butiksmedarbetare hos Willys och Hemköp.

Är det någon som vet vilka delar i MAP-testet Axfood lägger störst vikt vid? Vad behöver man generellt ha högt eller lågt på för att gå vidare? Har någon insyn i hur urvalet faktiskt fungerar?
Citera
2026-08-01, 22:48
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaMariaSteht

Jag har gjort Assessio MAP-testet (75 frågor) och fick ett resultat med hög extraversion, hög social stil, hög balans samt målmedvetenhet och öppenhet ungefär i mitten av skalan.

Trots det blir jag återkommande nekad intervju eller går inte vidare när jag söker tjänster som butiksmedarbetare hos Willys och Hemköp.

Är det någon som vet vilka delar i MAP-testet Axfood lägger störst vikt vid? Vad behöver man generellt ha högt eller lågt på för att gå vidare? Har någon insyn i hur urvalet faktiskt fungerar?

Du förstår väl att de har flera hundratals sökanden på varje ledigt jobb av denna typ? De är extremt eftertraktade, så mycket svårt att passera nålsögat.

Ansöknings processen består väl ändå av något mer än detta MAP test, eller?

Och min personliga erfarenhet är dessutom att dessa jobb ofta tillsätts via interna kontakter, barn till redan anställda, kompisar till redan anställda, osv. Eller om det är en okänd, via rekommendationer och goda referenser från någon redan anställd.
Citera
2026-08-01, 22:55
Medlem
TheJesuits avatar
Kan det vara andra faktorer där du beskrivit dig själv, ditt CV, referenser eller högre ålder som påverkar urvalet negativt för din del?
Citera
2026-08-01, 23:00
Medlem
TS ska bara svara ärligt på testerna. Om TS inte är rätt för just den position som ansökts kan det ibland visa sig ge en bättre träff på något annat.

Axfoods hemsida delar öppet, tydligt och pedagogiskt hur deras rekryteringsprocess går till och dom utesluter inget. Dom verkar vara noga med rätt person på rätt plats.
Citera
2026-08-01, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OpieWinston
Är du svensk?
Menar du att man skulle ha större chans om man är invandrare, eller om man är svensk?
Citera
2026-08-01, 23:15
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Menar du att man skulle ha större chans om man är invandrare, eller om man är svensk?

Jag tror inte etnicitet spelar någon roll, på mitt närmaste Willys jobbar flera med utländsk bakgrund. Är man dålig på svenska eller har stötande yttre attribut (blått hår, nosring, tatueringar i pannan) eller taskig attityd så är det nog svårare.
Citera
2026-08-01, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag tror inte etnicitet spelar någon roll, på mitt närmaste Willys jobbar flera med utländsk bakgrund. Är man dålig på svenska eller har stötande yttre attribut (blått hår, nosring, tatueringar i pannan) eller taskig attityd så är det nog svårare.
Tror inte heller att det spelar någon roll om man är pursvensk eller inte, det var därför jag undrade vad skribenten menade.
Citera
2026-08-01, 23:52
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaMariaSteht

Har du frågat dom vad är det du saknar för att få anställning där ? ett svar borde man kunna få väl om man gjort testet. Men antar dom vill ha utländska för dom gånger jag handlat på willys så inte har jag sett svenskar bakom kassorna och dom som packar upp varor
Citera
Igår, 01:46
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Har du frågat dom vad är det du saknar för att få anställning där ? ett svar borde man kunna få väl om man gjort testet. Men antar dom vill ha utländska för dom gånger jag handlat på willys så inte har jag sett svenskar bakom kassorna och dom som packar upp varor

Förut hette det instegsjobb, nu heter det nystartsjobb. Olika ord för samma sak: svenska skattepengar går åt för att t ex Axfood ska slippa att betala mer än hälften av lönen för de blattar de anställer. Ett tag betalades 80 % av lönen för blattar av svenska skattepengar. Och ännu ett tag tidigare så betalades 100 procent av blattarnas lön av svenska skattepengar + en handledaravgift till de goda företagen som fick betalt för att ha anställda.

Kompetensregn eller dräneringsregn?
Citera
Igår, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kollar man runt så är det väl mest blonda tjejer i kassor på butiker - tror du att det är en slump?
Citera
Igår, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Kollar man runt så är det väl mest blonda tjejer i kassor på butiker - tror du att det är en slump?
På min Willys så kan jag tänka mig hälften med invandrarbakgrund och hälften pursvenskar. Då är det alltså personal som jag ser ute i butiken. På min Ica är det dock klart övervikt på svenskar.
Citera
Igår, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Och min personliga erfarenhet är dessutom att dessa jobb ofta tillsätts via interna kontakter, barn till redan anställda, kompisar till redan anställda, osv. Eller om det är en okänd, via rekommendationer och goda referenser från någon redan anställd.

Där har vi svaret. Att Axfood, Lidl m.fl sysslar med IQ-tester och personlighetstester är inte för att hitta den bästa kandidaten. Dessa tester är till för att kunna neka kandidater så de istället kan rekrytera internt eller via rekommendationer från anställda. Testerna filtrerar även ut de värsta kandidaterna som söker och de filtrerar bort de som enbart söker jobb för att kunna få A-kassa eller andra ersättningar (t.ex aktivitetsstöd från FK).

Kompiskorruption är extremt utbrett i Sverige och är en bidragande orsak till varför arbetslösa inte hittar jobb. Lycka till att förklara detta för tidö-retards dock. I deras ögon är alla jobb som ligger ute på platsbanken/indeed 100% legitima.

"Det finns ca 60.000 job på Platsbanken, det är bara att söka!"
- Genomsnittlig Tidö-retard.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här