2026-08-01, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BB555BB
Jag skulle tippa på det, det var nästan kusligt nära dessutom. Lite magstarkt även för dom.

Var det i slutet av avsnittet? Det låter som att de har klippt bort några sekunder.
Citera
2026-08-01, 21:18
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag kommer inte kunna övertyga dig. Men om du någongång befinner dig i en liknande situation, stå inte på dig med att du har styrbordsregeln på din sida eller att du är minsann en segelbåt och skall ha företräde. Du kommer upptäcka att det är ett stort misstag.

Vi har ältat det där om och om igen i tråden vad snipan borde ha gjort för sin egen säkerhet. Men här pratade vi om vem som hade ansvaret för kollisionen och fartyget hade väjningsplikt men såg aldrig snipan.
Citera
Medlem
Varför har man inte nödraketer längre? Kan ju inte kosta så mycket
Hade jag haft om jag varit seeglare
Citera
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Trådens ämne handlar mycket om båttrafik på leden till Stenungsund Om nån claimar trafik till ett nedlagd kraftverk är det relevant å påpeka att olja inte längre levereras till oljekraftverket i Stenungsund.
Annars scrollar du bara förbi och tar kontroll över skrivklådan din…

Tråden handlar om två specifika fartyg som har kolliderat. No more, no less
Citera
2026-08-01, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
VEM TROR DU GÅR IN I DESSA BUTIKER?

Du är helt otroligt dum i huvudet.

På 80-talet var det PR radio som gällde

Nu räcket det men snack med dig dumskalle.

Faktum är att om snipan såg fartyget i tid men inte kunde flytta sig själv, pga motorhaveri t.ex. då är enda chansen för snipan att kontakta fartyget just VHF. Det är ju inte precis så att alla fritidsbåtsägare har mobilnummer till alla fartygskaptener. VHF är vedertagen kommunikationsväg till sjöss och väldigt många fritidsbåtar har VHF, även om många av dem sällan använder dem. För min del händer det bara några enstaka gånger per år och då som regel just när jag vill stämma av ett möte med ett handelsfartyg och försäkra mig om att de sett oss. Nu senaste ett vid 2-tiden på natten när vi gick för segel längs kusten och det kom ett fartyg ut ur Brofjorden. De hade koll på oss och vi kunde passera säkert före dem utan att behöva slå och segla en, för oss, onödigt lång omväg.
Det är fan inget kul att få ett sådan bjässe rätt i sidan.

Hade snipan haft såväl uppsikt som vhf kunde han kontaktat skeppet och försäkrat sig om att skeppet uppmärksammat snipan. Tänk om ... ... ...

Och ja, z-trollet är fullständigt iq-befriat.
Citera
2026-08-01, 21:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Downieandreas
Förlåt, men det finns nog ingen transport i shipping som är ”onödig”. Däremot är det en internationell bransch med många olika aktörer och intressen som verkar varför det ser ut som det gör (i detta fall en NIS-flaggad timmerbåt med helrysk(?) besättning som går på nordiska hamnar).

Japp. Det är ju lite sjukt. Folk hajade först till. Att ok det var ett norsk-registrerad fartyg. Det var nog bara ett misstag. Sedan med hela jävla besättningen inkl. kaptenen ryssar! Måste vara deras jävla fel!

Men liksom som det ser ut. Att ett företag är registrerat i Norge med norska ägare betyder inte att det faktiskt fanns en enda norrbagge ombord.
Citera
2026-08-01, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Faktum är att om snipan såg fartyget i tid men inte kunde flytta sig själv, pga motorhaveri t.ex. då är enda chansen för snipan att kontakta fartyget just VHF. Det är ju inte precis så att alla fritidsbåtsägare har mobilnummer till alla fartygskaptener. VHF är vedertagen kommunikationsväg till sjöss och väldigt många fritidsbåtar har VHF, även om många av dem sällan använder dem. För min del händer det bara några enstaka gånger per år och då som regel just när jag vill stämma av ett möte med ett handelsfartyg och försäkra mig om att de sett oss. Nu senaste ett vid 2-tiden på natten när vi gick för segel längs kusten och det kom ett fartyg ut ur Brofjorden. De hade koll på oss och vi kunde passera säkert före dem utan att behöva slå och segla en, för oss, onödigt lång omväg.
Det är fan inget kul att få ett sådan bjässe rätt i sidan.

Hade snipan haft såväl uppsikt som vhf kunde han kontaktat skeppet och försäkrat sig om att skeppet uppmärksammat snipan. Tänk om ... ... ...

Och ja, z-trollet är fullständigt iq-befriat.
Eller nödraket
Citera
2026-08-01, 21:23
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Men om man inte vet vart snipan tänker ta vägen är det väl inte lätt att väja rätt. Snipan kan däremot enkelt svänga undan.

Fartyget är dessutom livsfarligt för snipan.
Snipan är ofarlig för fartyget.
Ser du snipan ser du färdriktningen.
Problemet är när du inte ser snipan
Citera
2026-08-01, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigbhm
snipan hade lätt kunnat gira undan,om den inte hade fått motorstopp,den mest troliga orsaken. Trång farled, det stora fartyget är hämmat av sitt djupgående i farleden.

Det är alltid lätt att vara efterklok. Men om så var fallet borde de 1. tagit på alla ombord flyvästar, 2. larmat via vhf eller telefon. 3. visuellt försökt uppmärksamma skeppet, medelst nödraket eller strålkastare, 4. hoppat i vattnet och simmat.

Inget av detta har uppenbarligen skett.

Motorhaveri är så klart en möjlighet, men mycket tyder på att det inte rörde sig om det.
Citera
2026-08-01, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
En avslöjade detalj i bildern är hur de lyfter båten, med lyftband under skrovet. Det är så här man normalt lyfter alla båtar. Att man kan lyfta båten så är ett tydligt tecken på att skrovet har kvar sin strykturella styrka. Den vita presenningen täcker hela den öppna överdelen. Huruvida det finns några omfattande skador på friborden återstår att se, men det finns ingenting i dessa bilder som tyder på det. Med det kan det så klart göra.

Jag påtalar återigen hur fel trollen hade igårdagens anstorming om hur totalt krossad snipan blev direkt vid smällen. Det ser vi nu tydligt att den inte blev.

Glasfiberskrov är näst till okrossbart, men hade ändå inte föreställt mig att det skulle vad helt intakt? Även aktern med badstege och dylikt ser ut att vara intakt vilket talar för att de inte kan ha blivit påkörda direkt bakifrån?

Överdelen av båten ser däremot ut att saknas helt.
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men suck. Vi spånar ju i olika scenarier i tråden som vi alltid gör på Flashback. Oavsett upphinnande eller drivande pga motorhaveri så har ju fartyget väjningsplikt och det är inget som hindrar det från att gira. Man kan inte direkt kalla det trång passage.
Några scenarier har Fartyget väjningsplikt, några scenarier INTE.

Därför blir det bara dumt å konkludera med nåt som helst IMHO, ivartfall innan vi får mer FACTS
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Eller nödraket

Ja, helt riktigt. Ett tragiskt men tydligt exempel på varför man ska ha nödraketer ombord. Vilket påminner mig om en sak på min attgöra-lista

Undra om det fanns nödraketer ombord på snipan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in