2026-08-01, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Varför då?

100ggr bättre med obligatorisk förarbeviskurs för ALLA
De har de försökt med i 50 år
Citera
2026-08-01, 21:08
Medlem
Downieandreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Och vad transporterar det?

Går väl på spotmarknad antar jag så kan vara flertalet ggr i månaden likväl som fåtal ggr per år. Båten fraktar timmer. Just denna resa från Uddevalla var på ballast, dvs ingen last ombord.
Citera
2026-08-01, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Du menar att dom ville bli påkörda, intressant tanke och tror det är första gången i denna tråd det nämnts.
Nja, det har förekommit en del teorier på det temat faktiskt. En föreslog att det under utflyktsdagen nog måste ha framkommit att frun varit otrogen och att mannen därför naturligtvis måste dräpa hela familjen på hemvägen. Och det gör man bäst genom att uppsöka farleden i skymning samtidigt som man hoppas att en av de 3 dagliga fartygspassagerna inträffar just då. Såklart.

Vissa användare verkar tro att svenskens livslust generellt ligger på en 3-5% och minsta motgång leder till praktisk handling i riktning självskada.
Citera
2026-08-01, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Downieandreas
Går väl på spotmarknad antar jag så kan vara flertalet ggr i månaden likväl som fåtal ggr per år. Båten fraktar timmer. Just denna resa från Uddevalla var på ballast, dvs ingen last ombord.
Nu får de börja kontrollera detta
Har Sverige helt tappat det
Citera
2026-08-01, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Aktern intakt, fören intakt, nedstignings luckan till ruffen sitter kvar.
Däremot saknas aluminium bågarna och rutorna till doghouse och naturligtvis doghousetaket på snipan som sjönk.

Smällen har alltså tagit någonstans i mitten av båten och rodret står någotsånär rakt.
Vi kan alltså begrava hypotesen att smällen skett bakifrån.

Båten har sin styrning på barbord och ankaret i aktern sitter fast där det ska.

Så vad tycker ni att vi kan utläsa av detta ?

Den kommentar där om att rutorna i doghouse saknas för mig tillbaka till tankarna kring hur de bärgat snipan. Man skulle kunna tänka sig att de tagit ut rutorna för att ha något att lyfta snipan i från botten, för att sedan kunna få in lyftremmar under skrovet, när hon lättat från botten. Det är en ren spekulation så klart, men det viktiga är att ha i åtanke att saker och ting inte alltid är som man först kanske tror. Alla skador behöver inte vara från kollisionen, båten kan ha tillfogats skador och förändringar under lyft- och transportarbetena.
Citera
2026-08-01, 21:10
Medlem
Downieandreass avatar
Citat:
Nu får de börja kontrollera detta
Har Sverige helt tappat det

Kontrollera vad? Den fria marknaden?
Citera
2026-08-01, 21:11
Medlem
Jag skulle tippa på det, det var nästan kusligt nära dessutom. Lite magstarkt även för dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Salsiccia
Jag tänkte på det också, men när jag lyssnade på avsnittet igen så hörde jag det inte, bortklippt?
Citera
2026-08-01, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Downieandreas
Kontrollera vad? Den fria marknaden?
Misstänker skumma och onödiga transporer
Citera
2026-08-01, 21:13
Medlem
Är hans komedigrupp på turne? Har nån av dem uttalat sig?
Citera
2026-08-01, 21:15
Medlem
Citat:
Fartyget hade en dryg halvtimme tidigare gått under tjörnbron där en kraftig barbordsgir följs av en kraftig styrbordsgir. 400-500m mellan de 2 girarna. Så upptäcker han snipan mitt i sin kurs från 400m ska det inte vara några problem att gå vid sidan av snipan.

Men om man inte vet vart snipan tänker ta vägen är det väl inte lätt att väja rätt. Snipan kan däremot enkelt svänga undan.

Fartyget är dessutom livsfarligt för snipan.
Snipan är ofarlig för fartyget.
Citera
2026-08-01, 21:15
Medlem
Downieandreass avatar
Citat:
Misstänker skumma och onödiga transporer

Förlåt, men det finns nog ingen transport i shipping som är ”onödig”. Däremot är det en internationell bransch med många olika aktörer och intressen som verkar varför det ser ut som det gör (i detta fall en NIS-flaggad timmerbåt med helrysk(?) besättning som går på nordiska hamnar).
Citera
2026-08-01, 21:16
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
"Folk har skrivit" är den stora grejen.

Det är killgissningar, precis som mina å dina gissningar.

FACTS : Vi vet inte.

Jag drar mig till minnes första rapporterna om olyckan som nämnde motorproblem.
Jag har tidigare tänkt mig upphinnande men svänger lite mot drivande pga motorproblem.
Men jag VET inte, allt blir gissningar.
Att då konkludera med ansvarsförhållandet... ja det gör landkrabbor bakom en skärm som aldrig npnsin seglat.

Ett tecken är.
Ju säkrare du är på vad som skett och vems felet är
Desto mindre har du varit ute på havet

Men suck. Vi spånar ju i olika scenarier i tråden som vi alltid gör på Flashback. Oavsett upphinnande eller drivande pga motorhaveri så har ju fartyget väjningsplikt och det är inget som hindrar det från att gira. Man kan inte direkt kalla det trång passage.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in