2026-08-01, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Istället för att leva sitt liv och fokusera på att göra tillvaron meningsfull för sig själv och andra i sin omgivning dedikerar vissa sitt liv till absurda ritualer och indoktrinering av andra som om det skulle ge någon automatisk belöning när de dött.

Varför tänker man så? Att inte leva sitt liv här och nu utan istället gå på ett vagt löfte från någon som kanske levde för tusentals år sedan låter väl en smula irrationellt?

OM du vill veta om religionen så handlar det om evigt liv.
Ja, varför förväntar sig människor en belöning för att ha levt sitt liv - ordet " Varför " blir märkligt för att människor som tror på någon form av religion tror på ett liv efter detta
Citera
2026-08-01, 20:39
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
OM du vill veta om religionen så handlar det om evigt liv.
Ja, varför förväntar sig människor en belöning för att ha levt sitt liv - ordet " Varför " blir märkligt för att människor som tror på någon form av religion tror på ett liv efter detta
Vad ska man med evigheter till? Då tappar varje tillfälle sitt värde helt och hållet.
Citera
2026-08-03, 10:41
Medlem
den-kristnes avatar
Belöningar i livet efter detta kan endast människor förvänta sig som levt i tron. Frälsningen är av nåd och inte gärningar, men den som troget intill änden gjort Jesu gärningar, goda gärningar, vandrat i Anden och inte i köttet etc, den får sin belöning av Herren då det är dags.
Citera
2026-08-03, 10:44
Medlem
pickalulus avatar
Jag förväntar mig absolut ingen belöning, hoppas mest att straffet inte blir alltför jävligt. Prognosen ser dock inte särskilt bra ut.
Citera
2026-08-03, 10:48
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickalulu
Jag förväntar mig absolut ingen belöning, hoppas mest att straffet inte blir alltför jävligt. Prognosen ser dock inte särskilt bra ut.
Om du vet att straffet väntar och att straffet är rättvist, är du då också medveten om vad nåden har till uppgift?
Citera
2026-08-03, 16:20
Medlem
pickalulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Om du vet att straffet väntar och att straffet är rättvist, är du då också medveten om vad nåden har till uppgift?

Nä?
Citera
2026-08-07, 23:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
De som lämnar efter sig kärlek bland människor blir belönade. I klippet berättas en otrolig historia som jag tror är sann.

Carlos Vivas träffade Jesus i en nära-döden-upplevelse ute till havs och frågade vilken religion som var den sanna. Svaret var att det inte finns någon religion i himlen utan bara kärlek, den största makt som finns.

https://youtu.be/MqlfpSsSVQU
Citera
2026-08-07, 23:11
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
De som lämnar efter sig kärlek bland människor blir belönade. I klippet berättas en otrolig historia som jag tror är sann.

Carlos Vivas träffade Jesus i en nära-döden-upplevelse ute till havs och frågade vilken religion som var den sanna. Svaret var att det inte finns någon religion i himlen utan bara kärlek, den största makt som finns.

Låter långtråkigt om allt bara är perfekt i evigheter. Utan dynamik, kontrast och djup i motsättningar.
Citera
2026-08-07, 23:11
Medlem
Citat:

Tragiskt sätt att uppmuntra folk till självmord.
Citera
2026-08-07, 23:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Låter långtråkigt om allt bara är perfekt i evigheter. Utan dynamik, kontrast och djup i motsättningar.
Du vet ju inte så mycket om det verkliga livet som fortgår utan ände.

Vår värld kollapsar utan ondska och det är den enda vi känner till.
Citera
2026-08-07, 23:27
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Du vet ju inte så mycket om det verkliga livet som fortgår utan ände.

Vår värld kollapsar utan ondska och det är den enda vi känner till.
Nej, det är ingenting jag berörs av.
Citera
2026-08-08, 01:44
Medlem
Citat:
Nej, det är ingenting jag berörs av.

Andlighet börjar med naturen sen djuren dvs vi.
Men många tror ju att någon väntar på en miljard skelett till.

Jag tror att du vet att du gjort allt du kunde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in