2026-08-01, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Testballong.

Nästa gång förslaget läggs kommer inte kritiken vara lika hård.

Så som Infantino verkar tror jag inte på testballong riktigt, utan på faktiskt hybris och girighet. Däremot håller jag med att det finns viss risk för att ett framtida förslag inte möter riktigt samma hårda motstånd. Nu har man planterat tanken om enorma utbetalningar till de stora fotbollsförbunden, och istället för ett par månaders deadline kommer man nu att få flera år på sig att låta tanken gro.

Alltså är det nu viktigt att de kritiska förbunden nu organiserar sig för att få Infantino petad senast vid nästa års presidentval, och att ersättaren väljs på ett mandat som utesluter den här sorts affärsuppgörelser.
Senast redigerad av Flaskback 2026-08-01 kl. 10:07.
Citera
2026-08-01, 12:22
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
UEFA var vad jag förstår först ut med att säga ifrån på skarpen; de hotade ju med att bojkotta nästa fotbolls-VM (som till sill stor del ska gå¨i just Spanien och Portugal).

Hörde igår något om att även det nordamerikanska förbundet hade anmält sitt ogillande, men vet inte hur långt de hade varit beredda att gå.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/uefas-vilja-identifiera-de-ansvariga-och-stalla-dem-till-svars/

UEFA är rasande…
Citera
2026-08-01, 12:28
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Ett land, en röst har helt förstört FIFA.
Så är det, och FN fungerar inte heller och tar man ner detta på stadsnivå eller landsnivå så förstår man att demokrati bara kan fungera om de som röstar är någorlunda jämställda och hederliga. Annars får man idioter som styr om någon manipulatör klarar att få ihop alla idiotröster på sig.

Någon som har ett förslag på hur FIFAs ledning ska utses UTAN demokrati? Dvs mer fungerande än Blatter + Infantino. För den som inte minns så använde ju Blatter samma teknik och han införde också pengar till usla skurkländer och FIFA skurkmedarbetare.
Citera
2026-08-01, 12:47
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så är det, och FN fungerar inte heller och tar man ner detta på stadsnivå eller landsnivå så förstår man att demokrati bara kan fungera om de som röstar är någorlunda jämställda och hederliga. Annars får man idioter som styr om någon manipulatör klarar att få ihop alla idiotröster på sig.

Någon som har ett förslag på hur FIFAs ledning ska utses UTAN demokrati? Dvs mer fungerande än Blatter + Infantino. För den som inte minns så använde ju Blatter samma teknik och han införde också pengar till usla skurkländer och FIFA skurkmedarbetare.

Lars-Christer Olsson har ett vettigt förslag tycker jag:

https://www.bbc.com/sport/football/videos/cvgxnd1je4do

De olika konfederationerna delar på presidentskapet, en period i taget.
Citera
2026-08-01, 13:05
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Lars-Christer Olsson har ett vettigt förslag tycker jag:

https://www.bbc.com/sport/football/videos/cvgxnd1je4do

De olika konfederationerna delar på presidentskapet, en period i taget.
Fast det löser ju inte problemet med att det är Europa, och i viss mån Sydamerika, som "är" fotboll och kan fotboll.

Efter årets fotbolls-VM kan jag lugnt säga att jag värderar fotbolls-EM MYCKET högre än VM. Senaste VM som var bra var 2006 i Tyskland som var perfekt.
Citera
2026-08-01, 13:35
Medlem
Varför sånt liv - varför inte låta Den Infantile sälja allt till investerarna o sen bojkottar hela europa
o andra länder fotbollsVM o så står det där alla med skammen o förlorade pengar.

TV rättigheter - varför går TV bolagen inte ihop o låter ETT TV bolag ensamt köpa billigt
o så turas man om över åren (o ev delar kostnaderna) - då blir det ett slut på schackrandet
med pengar - o tänk om vi kör ett VM utan betalTV - då kommer VM o FIFA att blöda ordentligt
Citera
2026-08-01, 15:50
Medlem
proconsuls avatar
Nu är jag iofs ohyggligt ointresserad av fotboll, men den där knäppskallen hittade väl på ett fredspris och gav till Roland Dump om jag inte missminner mig. Någon som slicker röven så ordentligt på Dump torde vara kapitalist ut i fingerspetsarna så det är kanske inget att lyfta på ögonbrynen åt.

Och egentligen är det väl bara ett steg i nuvarande riktning, där man låter företag sätta sina namn på arenor, s.k. titelsponsring. Falcon Alkoholfri Arena tex. Fy fan vad korkat det låter by the way.
Citera
2026-08-01, 17:08
Medlem
LA8PVs avatar
För Gianni Infantino:
Exit out.

Hantera fotboll som en handelsvara är inbecillt. Fotboll är kultur.
Avskräckande exempel finns från golf och F1.
Självdestruktion.
Citera
2026-08-01, 19:23
Medlem
löls avatar
Är det nu förrädaren F.Reinfeldt skickar in ansökan om tjänsten?
Citera
2026-08-01, 19:49
Medlem
NoTruces avatar
Verkar som om Skalle-Per Infantilos dagar är räknande. Eventuellt misstroendevotum på g om han inte avgår frivilligt.

https://www.telegraph.co.uk/football/2026/08/01/uefa-demand-change-fifa-after-infantino-world-cup-sale-plan/?WT.mc_id=tmgoff_tw_post_infantino-world-cup-sale-plan/

Några utdrag, om artikeln skulle vara låst för er.

(Mina fetningar).

Citat:
Gianni Infantino is facing an ultimatum from Uefa: resign or face an emergency no-confidence vote.

It is understood all 55 of Uefa’s member nations would opt to oust Infantino in a vote of no-confidence if he refuses to step down. Uefa can trigger such a vote with just 43 member nations.

European football’s governing body announced a loss of confidence on Saturday morning and has demanded change after Infantino was forced to scrap his £15bn plan to sell a stake in the World Cup.

Uefa’s statement followed widespread opposition and a revolt within Fifa’s ranks that staff are calling “kill the monster”. Concacaf – the governing body that represents North and Central America – also issued a demand for change, saying Infantino was guilty of an “egregious act of poor governance and leadership”.

The Football Association backed Uefa’s stance, saying: “We fully support Uefa’s position. It is time for a full and robust review of Fifa’s leadership and governance to ensure that the global game is run transparently, for the benefit of all 211 member nations and with the long-term stewardship of football at its heart.”

Citat:
“It is right that, in the coming days and weeks, Uefa will work with its associations and in close co-operation with other confederations to reflect on how this happened and devise a plan to make sure that it cannot occur again. That review should be thorough and fundamental. No option should be off the table. The current Fifa leadership has not only lost Uefa’s confidence but also that of many other members of the football family.
Citera
2026-08-01, 20:41
Medlem
Bra Uefa !!

Man får ju intrycket att detta är något som imbecillino hittat på helt själv, inte förankrat med någon, och sen tänkt kuppa igenom mha länder i afrika & sydamerika. Antagligen skulle han personligen fått några hundra miljoner dollar på köpet.
Citera
2026-08-01, 21:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Bra Uefa !!

Man får ju intrycket att detta är något som imbecillino hittat på helt själv, inte förankrat med någon, och sen tänkt kuppa igenom mha länder i afrika & sydamerika. Antagligen skulle han personligen fått några hundra miljoner dollar på köpet.
Nej, då, han är inte ensam om det här. Möjligen inom FIFA, men jag är övertygad om att hans gud (Trump) är inblandad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in