2026-08-01, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Bara positivt om en tillfällig nedgång i världsfotbollen uppstår pga Fifas fiffel. Det är ett monster som hade kunnat växa sig oproportionerligt stort om det ”avreglerats”.

Ser fram emot ett stundande EM som slår VM med hästlängder. Ett EM som skulle kunna haft en gästgrupp med inbjudna länder från varje världsdel. Bara för att reta Fifa litet extra.

Ser fram emot fler skandaler kring Fifa och förhoppningsvis några rejäla visselblåsningar inifrån. Infantino ska nagelfaras å det grövsta.

Påminner om nhls world cup eller vad de nu kallar det. Jag ogillar tanken att man ska godtyckligt bjuda in lag. Nästa steg är att ha all-star lag ifrån asien och afrika för göra det jämnare och få med max antal stjärnor. Man ska kvalificera sig, så alla kan i teorin ta sig dit, och om stjärnor missar vm så får det vara så. Sedan slutar det vara em om man gör det. Jag har inget emot att uefa skapar sitt egna vm, men då ska det vara ett ordentligt vm med kval. Men nu lär det inte ske, då infantino backar.
Citera
2026-08-01, 08:34
Medlem
Fifa-president Gianni Infantino skroter den omstridte planen om å selge deler av VM til private investorer.

Fifa backar – ska inte längre sälja VM-andelar

Fifa drar tillbaka förslaget om att sälja VM-andelar till riskkapitalbolag. Beskedet kommer efter att många förbund hotat att bojkotta mästerskapet.

– Vi kommer inte att gå vidare med förslaget, säger Gianni Infantino.

https://www.svt.se/sport/fotboll/fifa-backar-ska-inte-langre-salja-vm-andelar
Citera
2026-08-01, 08:35
Medlem
Denrosakons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Bara positivt om en tillfällig nedgång i världsfotbollen uppstår pga Fifas fiffel. Det är ett monster som hade kunnat växa sig oproportionerligt stort om det ”avreglerats”.

Ser fram emot ett stundande EM som slår VM med hästlängder. Ett EM som skulle kunna haft en gästgrupp med inbjudna länder från varje världsdel. Bara för att reta Fifa litet extra.

Ser fram emot fler skandaler kring Fifa och förhoppningsvis några rejäla visselblåsningar inifrån. Infantino ska nagelfaras å det grövsta.

Det är bara att hoppas att denna tabben välter infantino. Det är inte bara att han plan blev avslutad, men hans förtroende i fifas organisation har fått en rejäl smäll. Personligen tror jag att det är kört för honom nu och att han kommer tvingas avgå.
Citera
2026-08-01, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
En privat investerare kan kräva tillbaka delar av pengarna genom en vanlig aktieutdelning.

Den private investeraren behöver alltså inte gå via mellanhänder som obskyra nationella förbund i skithålsländer där mycket av pengarna försvinner på vägen.

Har du fått en stroke gubben? Jag vet hur en aktieutdelning men detta rör alltså försäljningen och inte framtida utdelningar. Som börskung kanske du förstår att det är två skilda saker…
Citera
2026-08-01, 08:50
Medlem
mishimas avatar
Testballong.

Nästa gång förslaget läggs kommer inte kritiken vara lika hård.
Citera
2026-08-01, 09:03
Medlem
Jag tror att kopplingen till Trumps familj var spiken i kistan.

Trump har bl.a. startat ett tullkrig mot större delen av världen (förutom andra "verkliga" krig) och är en mycket avskydd person i många länder.
Citera
2026-08-01, 09:08
Medlem
Vilka fler delar än UEFA var det som var emot?
Citera
2026-08-01, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Jag tror att kopplingen till Trumps familj var spiken i kistan.

Trump har bl.a. startat ett tullkrig mot större delen av världen (förutom andra "verkliga" krig) och är en mycket avskydd person i många länder.

Helt klart bidrog den kopplingen till att sänka projektet. Att alla redan hade sett hur Infantino fjäskade för Trump gjorde det ju inte bättre. Korruptionen blev bara alltför tydlig.
Citera
2026-08-01, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vilka fler delar än UEFA var det som var emot?
De afrikanska och asiatiska förbunden.
Citera
2026-08-01, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
De afrikanska och asiatiska förbunden.

Nej, det var nord- centralamerika o karibien förbundet + asien. Afrika ? De är superkorrupta de hade gärna tagit pengarna.
Citera
2026-08-01, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Nej, det var nord- centralamerika o karibien förbundet + asien. Afrika ? De är superkorrupta de hade gärna tagit pengarna.
UEFA var vad jag förstår först ut med att säga ifrån på skarpen; de hotade ju med att bojkotta nästa fotbolls-VM (som till sill stor del ska gå¨i just Spanien och Portugal).

Hörde igår något om att även det nordamerikanska förbundet hade anmält sitt ogillande, men vet inte hur långt de hade varit beredda att gå.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-08-01 kl. 09:41.
Citera
2026-08-01, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
UEFA var vad jag förstår först ut med att säga ifrån på skarpen; de hotade ju med att bojkotta nästa fotbolls-VM (som till sill stor del ska gå¨i just Spanien och Portugal).

Hörde igår något om att även det nordamerikanska förbundet hade anmält sitt ogillande, men vet inte hur långt de hade varit beredda att gå.

Det hade i vart fall inte varit lika tungt som UEFA:s bojkott, eftersom den nordamerikanska organisationen innehåller en handfull medelmåttor (förvisso tre stora länder) och dryga trettiotalet småstater. UEFA har flera av de största fotbollsnationerna, och i nästan varje deltagarland finns ett nästintill religiöst fotbollsintresse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in