2026-08-01, 15:42
Medlem
0.1s avatar
Hur går det för jockiboi invest då? Längesen man såg honom skryta om det men han kanske lajvar dj istället för börshaj nu förtiden....
Citera
2026-08-01, 15:44
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.1
Hur går det för jockiboi invest då? Längesen man såg honom skryta om det men han kanske lajvar dj istället för börshaj nu förtiden....

Omvärlden ska väl stämmas nu?

Han ljög såklart.
Citera
2026-08-01, 16:52
Medlem
Nu när 2025 års årsredovisning finns tillgänglig tänkte jag sammanfatta vad jag kommit fram till efter att ha gått igenom samtliga årsredovisningar.
Jag var framför allt intresserad av en fråga: hur väl bolaget skulle klara en längre period med betydligt lägre intäkter från Youtube och övrig verksamhet.
2025 års årsredovisning innebär inte vad jag kan se några dramatiska förändringar, däremot tillför den några viktiga pusselbitar. Verksamheten ser i stort ut som tidigare. Omsättningen ligger kvar på ungefär samma nivå och bolaget redovisar fortfarande en god vinst, även om resultatet är lägre än föregående år. Jämfört med de senaste åren är det därför ingen större förändring utan snarare en bekräftelse på att den löpande verksamheten fortsätter att vara lönsam.
Den största nyheten gäller fastigheten. I årsredovisningen framgår att den såldes efter balansdagen till ett pris under bokfört värde, vilket ledde till en större reaförlust. Att försäljningen blivit av var redan känt. Däremot bekräftas det nu också att den bokförda värderingen översteg prisrt som marknaden faktiskt var beredd att betala.

Revisorns anmärkningar om sena skatteinbetalningar och den försenade årsredovisningen finns också kvar. Även om anmärkningarna i sig inte säger något om bolagets lönsamhet eller finansiella ställning tyder de på att det åtminstone funnits återkommande administrativa brister.

Den fråga som däremot fortfarande dominerar är posten "Andra långfristiga fordringar". Den fortsätter att växa och har ökat successivt sedan den infördes 2022. Samtidigt markerar 2022 en tydlig brytpunkt i årsredovisningarna, då flera större förändringar sker samtidigt i bolagets balansräkning.
Jag skrev för ett tag sedan ett inlägg där jag frågade om någon visste vad den här posten faktiskt bestod av men men det kom aldrig något svar. Fram till och med 2023 angavs uttryckligen att posten avsåg en kapitalförsäkring. Den upplysningen försvann i 2024 års årsredovisning och har inte återkommit. Det behöver inte betyda att innehållet har förändrats, men från och med 2024 går det däremot inte längre att utläsa vad posten faktiskt består av eller hur likvid den är.

Eftersom posten med de långfristiga fordringarna var den stora obesvarade frågan försökte jag följa pengarna bakåt. En anledning var uppgifter om Influencer Panel-affären, där en köpeskilling på 48,5 miljoner kronor förekom i offentliga pressmeddelanden. Jag gick därför igenom årsredovisningarna för bland annat Joakim Lundell Invest AB och Panelkungen Holding AB för att se om affären kunde förklara utvecklingen i Jocke & Jonna AB. Det visade sig vara en återvändsgränd. (Som många här säkert redan vet.)
Jag tittade även närmare på de stora finansiella intäkterna under 2023 och 2024 för att se om de kunde kopplas till de långfristiga fordringarna. Inte heller där gick det att dra några säkra slutsatser utifrån de offentliga handlingarna. Frågan är fortfarande öppen.
En omständighet som också bör vägas in är att årsredovisningarna har granskats och godkänts av en auktoriserad revisor. Det besvarar inte de frågor som fortfarande finns kring de långfristiga fordringarna, men det talar samtidigt emot mer långtgående slutsatser utan ytterligare underlag.

Min slutsats är därför ganska odramatisk.
Efter att ha gått igenom flera års årsredovisningar tycker jag att 2025 framför allt bekräftar det vi redan sett snarare än förändrar bilden. Den löpande verksamheten fortsätter att vara lönsam och den viktigaste obesvarade frågan är fortfarande densamma: vad består de långfristiga fordringarna faktiskt av?
Min gissning är att om Jockes alla aktie miljoner finns så är det här de är.
Och hur väl bolaget klarar en nedgång kanske vi får se förr eller senare.
Senast redigerad av Tearsofthemushroom 2026-08-01 kl. 17:04.
Citera
2026-08-01, 17:44
Medlem
Bröllopet ska vara över en helg och bli större än det förra (150 gäster) och dom tittar på locations som inte rymmer alla gäster. Vad har jag missat? Det är inte fullbokat överallt ett halvår i förväg, det är helt enkelt inte sant.

Lejondahls slott, ett vackert slott intill vatten med en stor slottsgård och möjlighet att stänga av vägen och många rum för övernattande gäster eller ett utebröllop i S:t Anna skärgård och ge bröllopsgästerna logi i Skärgårdsbyn skulle passa Jocke och Jonnas önskemål perfekt.
Citera
2026-08-01, 17:49
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal
Bröllopet ska vara över en helg och bli större än det förra (150 gäster) och dom tittar på locations som inte rymmer alla gäster. Vad har jag missat? Det är inte fullbokat överallt ett halvår i förväg, det är helt enkelt inte sant.

Lejondahls slott, ett vackert slott intill vatten med en stor slottsgård och möjlighet att stänga av vägen och många rum för övernattande gäster eller ett utebröllop i S:t Anna skärgård och ge bröllopsgästerna logi i Skärgårdsbyn skulle passa Jocke och Jonnas önskemål perfekt.

Allt är regisserat. Ställe är bokat sedan länge.

Att han får människor att spekulera är dramaturgin i skiten.
Citera
2026-08-01, 17:56
Avstängd
Citat:

Kommer "Sarah-tjejen" närvara? Eller är hon passé?
Citera
2026-08-01, 18:11
Medlem
EnAnnanManniskas avatar
Tänkte på gamla dokumentären på Dplay "Jockiboi räddade mitt liv", där Jockiboi berättar om när han var hemlös och sov i trappuppgångar? Finns det ens belägg eller vittnesmål på att Jockiboi faktiskt varit hemlös och sovit i trappuppgångar eller är det också en lögn från den blonderade (numer rosafärgade) mytomanen?
Citera
2026-08-01, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddevonal
Kommer "Sarah-tjejen" närvara? Eller är hon passé?
Hon är passé, det kommer komma en annan människa i den kategorin.

Felicia ska sjunga (jag menar inte på att hon återfinns i den kategorin).

Det alla undrar: kommer Danjal Kanani (under utredning för våldtäkt) och Antonio Toledano Book (dömd för våldtäkt mot barn) finnas med på gästlistan? Joakim Lundells bästa vän är Danjal Kanani och familjen Book är deras förtroligaste familjevänner. Jocke och Jonna lämnar ofta iväg bebisen (veckovis) att bo och sova hemma hos Anna och Antonio.

Kommer gästlistan vara vinklad och tagen ur kontext, sett till vilka människor dom omger sig med privat?
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Allt är regisserat. Ställe är bokat sedan länge.

Att han får människor att spekulera är dramaturgin i skiten.
Jag förstår det. Förmodligen "planeras" en location som ändras i sista avsnittet för att ge wow-faktor till the grand finale. Slottet och slottsgården är för liten och tråkigt för en 12 timmar lång sändning och det finns gott om slott i mellersta Sverige. Jag tror att tv4 har fixat lokal och får bruka lokalen gratis mot exponeringen sändningen ger. Någon på tv4 känner någon som känner en fastighetsägare som hyr ut lokaler för evenemang, en firma som hyr ut lokaler ur ett stall av lokaler eller locations eller en bröllopsfixare som behöver lite extra ruljans i verksamheten. Sanna mina ord om att företagsnamnen kommer synas i eftertexterna.
Senast redigerad av Pallal 2026-08-01 kl. 18:50.
Citera
2026-08-01, 18:36
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnnanManniska
Tänkte på gamla dokumentären på Dplay "Jockiboi räddade mitt liv", där Jockiboi berättar om när han var hemlös och sov i trappuppgångar? Finns det ens belägg eller vittnesmål på att Jockiboi faktiskt varit hemlös och sovit i trappuppgångar eller är det också en lögn från den blonderade (numer rosafärgade) mytomanen?

Det har aldrig hänt. Möjligen att han däckade i fyllan.
Citera
2026-08-01, 18:38
Medlem
EnAnnanManniskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Det har aldrig hänt. Möjligen att han däckade i fyllan.
Var ju en stor grej i den dokumentären. Hur han gått från hemlös till att kunna äga en Lamborghini. Sen "kompisen" han hade dragandes med sig där som skulle sitta och intyga allt.
Citera
2026-08-01, 18:40
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnnanManniska
Var ju en stor grej i den dokumentären. Hur han gått från hemlös till att kunna äga en Lamborghini. Sen "kompisen" han hade dragandes med sig där som skulle sitta och intyga allt.

Var det samtidigt som han bodde nära mamma och gick dit och åt?
Citera
2026-08-01, 18:40
Avstängd
Citat:
Hon är passé, det kommer komma en annan människa i den kategorin.

Felicia ska sjunga (jag menar inte på att hon återfinns i den kategorin).

Det alla undrar: kommer Danjal Kanani (under utredning för våldtäkt) och Antonio Toledano Book (dömd för våldtäkt mot barn) finnas med på gästlistan? Joakim Lundells bästa vän är Danjal Kanani och familjen Book är deras förtroligaste familjevänner. Jocke och Jonna lämnar ofta iväg bebisen (veckovis) att bo och sova hemma hos Anna och Antonio.

Kommer gästlistan vara vinklad och tagen ur kontext, sett till vilka människor dom omger sig med privat?

Är Nemo Heden inbjuden? Man blir ju lite sus på vad det är för umgänge paret Lundell har
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in