2026-07-24, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Han hade i alla fall inte långt hår, som man förknippar hippies med.
Hår ses som antenner verkandes som mottagare av gudomlig styrka och upplysning.
Samsons styrka satt i hans hårsvall. Många kulturers urgamla traditioner håller liknande syn på hår.
Citera
2026-07-26, 18:23
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Därför att Herren bekräftar evangeliet (ordet) genom tecken.

Markus 16
[20] Men de gick ut och predikade överallt, och Herren bistod dem och bekräftade ordet genom de tecken som åtföljde det.
Vaddå "därför att"? Om några av tecknen är att Jesus kan gå på vatten eller kopiera fiskar eller återuppstå från de döda så betyder de i sig inte att han inte ljög. Om vi nu antar att "denna världens gud" faktiskt har världslig makt och kan göra exakt de där sakerna som Jesus gjorde så måste vi också erkänna att det inte finns några bevis för Jesus talade sanning eller ens att Jesus inte var djävulen, ens om allt händelser som står i evangelierna inträffade exakt som de är beskrivna.

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
I varje mediatext, böcker tidningar etc, finns uppgifter att själv bedöma. Det är inte ett större fel att tro eller misstro vad människor har skrivit och Bibeln är också skriven av människor (som trodde på vad de sett och hört). Det som skiljer oss åt är vilken typ av budskap vi tror på.

Djävulen bestämmer över världens så som maffiabossen bestämmer över sin kriminella organisation. Vi behåller alla vår makt till slutet.
Javisst. Eller så är vi djävulen. Den onda ande som beskrivs i bibeln kanske bara är vår egen benägenhet att falla för frestelse, eller att vara missunnsamma eller giriga eller elaka. Vi kanske faktiskt både är gud och djävul. Kanske att Jesus beskrivs som människoson på ett helt bokstavligt sätt, sådär som 50% av mänskligheten är människosöner.

Om det avgörande är vilket budskap vi tror på istället för att vara så är sanningen alltså inte så viktig? Alla bestämmer sin egen sanning och hur det faktiskt ligger till betyder alltså ingenting. Eller?
Citera
2026-07-26, 18:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Javisst. Eller så är vi djävulen. Den onda ande som beskrivs i bibeln kanske bara är vår egen benägenhet att falla för frestelse, eller att vara missunnsamma eller giriga eller elaka. Vi kanske faktiskt både är gud och djävul. Kanske att Jesus beskrivs som människoson på ett helt bokstavligt sätt, sådär som 50% av mänskligheten är människosöner.

Om det avgörande är vilket budskap vi tror på istället för att vara så är sanningen alltså inte så viktig? Alla bestämmer sin egen sanning och hur det faktiskt ligger till betyder alltså ingenting. Eller?
Ingen bestämmer sin egen sanning men det man tror på visar vem man är.

Jesus är människornas son i bemärkelsen att han är den människa som ska bli evig kung i himmelriket. Vi människor föds iden värld där Satan är fursten och vi fostras att tänka hans tankar istället för Guds tankar.
Citera
2026-07-26, 20:27
Medlem
Citat:
Vaddå "därför att"? Om några av tecknen är att Jesus kan gå på vatten eller kopiera fiskar eller återuppstå från de döda så betyder de i sig inte att han inte ljög. Om vi nu antar att "denna världens gud" faktiskt har världslig makt och kan göra exakt de där sakerna som Jesus gjorde så måste vi också erkänna att det inte finns några bevis för Jesus talade sanning eller ens att Jesus inte var djävulen, ens om allt händelser som står i evangelierna inträffade exakt som de är beskrivna.
De predikade, och de kan ha talat om Jesus gärningar, men Herren bistod DE med tecken.

Markus 16
[17] Dessa tecken skall följa dem som tror: i mitt namn skall de driva ut demoner, de skall tala nya tungomål, [18] de skall ta ormar med sina händer, de skall inte bli skadade om de dricker dödligt gift, och de skall lägga sina händer på sjuka och göra dem friska.

Lille satan kan inte bota sjuka, eller erkänna Jesus.

1 Johannesbrevet 4
[2] Så kan ni se vilken ande som är Guds: varje ande som erkänner att Jesus Kristus har kommit i mänsklig gestalt är från Gud, [3] men den ande som förnekar Jesus är inte från Gud. Det är Antikrists ande, som ni har hört skall komma och som redan nu är i världen.

Lille satan kallas denna världens furste för att han delade upp världen i olika länder, som fick var sin änglafurste.

Daniel 10
[20] Då sade han: »Förstår du varför jag har kommit till dig? Jag måste nu återuppta striden med Persiens änglafurste, och när jag drar ut kommer Greklands änglafurste.

Det blev en strid i himlen när lille satan och hans änglar kastades ut ur himlen och ner till jorden, förmodligen för att de tagit makten över jordens riken, och orsakar krig och elände (Upp 16:14).
Senast redigerad av Bassiehof 2026-07-26 kl. 20:30.
Citera
2026-07-27, 17:17
Medlem
För romarna var sura på honom & judarna var kinkiga & de andra klentrogna.
Citera
2026-07-28, 09:40
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Syndare har en fri vilja att välja Jesus. Däremot finns vissa människor som inte vill följa Jesus eller bekämpa synd. Till exempel vill en del snåla, giriga människor inte donera pengar till de fattiga, de vill inte vara generösa för att de älskar pengar mest, pengar är sådana människors "gud". Sådana människor kan hamna i helvetet precis som den rika, snåla mannen i Lukasevangeliet som hamnade i helvetet på grund av att han inte har hjälpt de fattiga.
Syndare är till sin natur hemfallna åt vredesdomen, döda i sina synder och överträdelser, fiender till Gud, oförmögna att komma till Gud av sin egen vilja etc. De kall som finns i skrifterna till att göra rätt och välja det som är rätt är i princip uteslutande givna till redan troende.
Citera
2026-07-28, 09:43
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Vi har fri vilja. Det betyder att vi människor får välja att följa Gud eller våra egna begär som leder till synd och lastbarhet. Begär som vällust, vrede , girighet kan väckas eller förstärkas hos oss av onda andrar. Vi människor kämpar inte emot människor av kött och blod utan vi kämpar emot onda andar, det vill säga demoner. Jag använder en omskrivning men jag refererar till Efesierbrevet.
Du måste skilja på den opånyttfödda samt den pånyttfödda människan i detta. Efesierbrevet som du referar till gör i det 2:a kapitlet klart att frälsningen är helt och hållet ett Guds verk, pga Hans vilja.
Citera
2026-08-01, 17:10
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
De predikade, och de kan ha talat om Jesus gärningar, men Herren bistod DE med tecken.

Markus 16
[17] Dessa tecken skall följa dem som tror: i mitt namn skall de driva ut demoner, de skall tala nya tungomål, [18] de skall ta ormar med sina händer, de skall inte bli skadade om de dricker dödligt gift, och de skall lägga sina händer på sjuka och göra dem friska.

Lille satan kan inte bota sjuka, eller erkänna Jesus.

1 Johannesbrevet 4
[2] Så kan ni se vilken ande som är Guds: varje ande som erkänner att Jesus Kristus har kommit i mänsklig gestalt är från Gud, [3] men den ande som förnekar Jesus är inte från Gud. Det är Antikrists ande, som ni har hört skall komma och som redan nu är i världen.

Lille satan kallas denna världens furste för att han delade upp världen i olika länder, som fick var sin änglafurste.

Daniel 10
[20] Då sade han: »Förstår du varför jag har kommit till dig? Jag måste nu återuppta striden med Persiens änglafurste, och när jag drar ut kommer Greklands änglafurste.

Det blev en strid i himlen när lille satan och hans änglar kastades ut ur himlen och ner till jorden, förmodligen för att de tagit makten över jordens riken, och orsakar krig och elände (Upp 16:14).
Du verkar förvirrad; Upp 16 talar om saker som ännu inte hänt. Du säger att djävulen inte kan bota sjuka, men hur vet du det? Det som beskrivs i bibeln skulle mycket väl kunna vara just det.

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ingen bestämmer sin egen sanning men det man tror på visar vem man är.

Jesus är människornas son i bemärkelsen att han är den människa som ska bli evig kung i himmelriket. Vi människor föds iden värld där Satan är fursten och vi fostras att tänka hans tankar istället för Guds tankar.
Att bli evig kung i ett framtida utopia gör väl inte att man är alla människors son heller? Sen sa han inte "människornas son" utan "människoson", dvs. singular. Människa i singular, alltså. För att när han föddes fanns det bara en.
Citera
2026-08-01, 18:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Att bli evig kung i ett framtida utopia gör väl inte att man är alla människors son heller? Sen sa han inte "människornas son" utan "människoson", dvs. singular. Människa i singular, alltså. För att när han föddes fanns det bara en.
I de grekiska orginalen står det "sonen av människosläktet" och jag tolkar det som Guds son i människosläktet. Han är det utvalde för att bestämma över de människor som får leva vidare i himmelriket.

Men när Människosonen kommer i sin härlighet, och alla änglar med honom, då skall han sätta sig på sin härlighets tron. Och inför honom skola församlas alla folk och han skall skilja dem från varandra, såsom en herde skiljer fåren ifrån getterna. Och fåren skall han ställa på sin högra sida, och getterna på den vänstra. Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. — Matteus 25:31-34
Citera
2026-08-01, 19:52
Medlem
Citat:
Du verkar förvirrad; Upp 16 talar om saker som ännu inte hänt. Du säger att djävulen inte kan bota sjuka, men hur vet du det? Det som beskrivs i bibeln skulle mycket väl kunna vara just det.

Du verkar okunnig.

Versen talar om demonandar som uppmanar till krig. Det kan hända mer än en gång. Hört talas om Lindsey Graham? Warmonger. Men han är en människa? Han påverkades av demoner.

Visa mig var det står i bibeln att lille satan kan bota sjuka. Han fick inte döda Job t ex. Varför skulle Gud tillåta honom att bota när det ett tecken som bekräftar evangeliet?

Markus 16

Kristna som fått gåvan från Gud kan bota och har makten över demoner och kan driva ut de med hjälp av Guds ande. Nej, lille satan har inte Guds ande. Det är blasfemi.

Ja, det fanns bara en, och det var Gud, Fadern.

Kolosserbrevet 1
[15] Han (Sonen) är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen, [16] ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, troner och herravälden, härskare och makter; allt är skapat genom honom och till honom. [17] Han finns före allting, och allting hålls samman i honom.
Citera
2026-08-08, 13:21
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Jesus själv blev arg och kastade ut folk ur templet. Hört talas om Guds vrede? Varför skulle jag inte få bli arg på onda människor?

Matt 5:22 säger i grundtexten angry WITHOUT A CAUSE. Det finns all anledning att vara arg på onda människor.

22 But I say unto you, That whosoever is angry with his brother without a cause shall be in danger of the judgment: KJV

Min broder och syster är de som gör Guds vilja, inte onda gudlösa människor som försöker hitta ett sätt att röja mig ur vägen genom min religion.

Markus 3
[35] Den som gör Guds vilja är min bror och syster och mor.«

Syrak 12
[6] Också den Högste hatar ju syndare,
och han ger de gudlösa deras rättmätiga straff.

1 Timotheosbrevet 1
[6] Somliga har glömt bort allt detta och spårat ur i tomt prat. [7] De vill lära ut lagen men förstår varken vad de själva säger eller vad de med sådan säkerhet uttalar sig om.
[8] Men vi vet att lagen är något gott, om man brukar den rätt [9] och tänker på att den inte är till för rättfärdiga utan för dem som lever utan lag och ordning, för gudlösa och syndare, hädare och förnekare, för dem som bär hand på sin far eller mor, för dråpare, [10] för otuktiga och män som ligger med män, för människorövare, lögnare och menedare och allt annat som strider mot den sunda läran.

Man har rätt att vara arg om man ser orättfärdighet. Däremot antyder du att du aldrig syndar. Det är helt enkelt inte sant. Alla syndar. Det viktiga är att man bekänner synder och försöker inte göra om dem igen.
Citera
2026-08-08, 13:23
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
1 Korinthierbrevet 4
[4] Mitt samvete är rent, men det betyder inte att jag är frikänd. Den som dömer mig är Herren.

Titusbrevet 1
[15] För de rena är allting rent, men för dem som lever i orenhet och otro är ingenting rent, de är orena både i sinne och samvete.

Förblindelse är också en synd. Drabbar ofta falska profeter som talar tomma ord.

Du framstår således m arrogant i och med att du ignorerar delar av Bibeln som du inte vill följa. Tro utan gärningar är död samt faktumet att nästan hela av de tio budorden gäller även för kristna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in