Citat:
Ursprungligen postat av
Comitium
De som under Pride propagerar för Hbtq+ menar att homosex är kärlek.
Om vi håller oss till homosex så handlar det ju om könsdriftens inriktning på personer av samma kön. Det handlar alltså om sexuell attraktion så att t.ex. bögar dras till killar eller män. Om en träff via Grindr leder till homosex är det verkligen kärlek? Det är väl snarare en utlevelse av sexuella begär.
Någon sa att kärlek innebär en stark vilja att göra gott för någon och ett bry sig om. Det handlar om trygghet, närhet och att kanske leva tillsammans. Men begreppet kärlek passar ju inte på att ha homosexuella engångsknull efter en träff via Grindr, dejtingsajter eller cruising i parker o.s.v.
De som flyttar ihop ett halvår för att de gillar att ha sex med varandra motiveras kanske inte heller så ofta av kärlek utan för att arrangemanget passar dem för att fixa sina sexuella behov.
Det hindrar förstås inte att det faktiskt kan uppstå kärlek mellan bögar, men jag misstänker att det är sällsynt.
Så borde inte Pridefolket sluta att tala om att det handlar om kärlek. Primärt handlar det ju om sex. En avsugning i Humlegården är inte kärlek. Till exempel.
Jag tycker att ordet kärlek i sexsammanhang är lika missbrukat som ordet älska som numera används som synonym till knulla. "Följer du med in i parken för att älska bakom buskarna? Bara 500 spänn", sa horan.
Om man ska dissekrera ordet kärlek så spelar det egentligen ingen roll om vi pratar bögar, människor generellt eller kärleken till sin hund.
Jag skulle säga att en hyfsad definition av kärlek generellt är att hysa varma känslor för någon av osjälviska skäl. Såsom en mor älskar sitt barn t ex.
Kärlek som romantiskt påfund är relativt nytt, och har sett väldigt olika ut genom tiderna. Är attraktion verkligen "kärlek"? Är det inte bara lustar?
Med det i åtanke så har ju knappast heterosexuella någon slags tolkningsföreträde vad kärlek är, men helt klart är framförallt bögar bättre på att leva ut sina lustar än heterosexuella, oavsett om det bara är sex eller kärlek.