Kraftwerk
Jean Michel Jarre
Gary Numan
Alan Wilder/Depeche Mode.
Autechre.
Tangerine dream
Billy Currie/Ultravox
Giorgio Moroder
John Foxx
Frank Mertens/Alphaville.
Howard Jones.
Går inte att hålla ner antalet till 10.
Sedan har vi har vi ju dem som såg till att syntmusik existerar överhuvudtaget, Bob Moog, Tom Oberheim, Dave Smith, Wolfgang Palm och Ikutaro Kakehashi.
Utan dessa visionärer ingen syntmusik.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-07-31 kl. 17:43.
Ett band som t ex inte använder gitarrer utan bara synthar är ju mer synth.
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Ja du sa att de började använda gitarrer 1987 alltså från deras 6:e platta så man får anta att de var ett rockband innan den plattan också?
Tom Violator så var de ett syntband, allt annat är en förolämpning mot Alan Wilder, Flood och alla andra som såg till att DMs sju första album är självklara inslag i syntkanonen.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-07-31 kl. 17:44.
Tom Violator så var de ett syntband, allt annat är en förolämpning mot Alan Wilder, Flood och alla andra som såg till att DMs sju första album är självklara inslag i syntkanonen.
Personligen tycker jag att de körde i diket o blev ett rockband redan med Black Celebration - nästan lika stor besvikelse som när Kraftwerk släppte Electric Cafe - fattar fortfarande inte varför de släppte denna skitskiva
Michael MacNeill från Simple Minds, Tony Banks (Genesis) och killarna i Tangerine Dream hör till mina favoriter. Det beror naturligtvis en del på var man lägger betoningen när det gäller "syntar". ARP Pro Soloist är ju en klassisk analog synt (lyssna på t ex andra hälften av "The Cinema Show" med Genesis), men inte alls av samma typ som 80-talets KORG och Yamaha-syntar. Jag gillar texturskapande sound, det är inte samma sak som den maskinella pulsen hos t ex Depeche Mode och Human League.
Kerry Minnear i Gentle Giant måste absolut ses som en av de stora klaviaturkungarna inom rocken, även om jag inte vet hur mycket han arbetade med just syntar.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-07-31 kl. 19:05.
Personligen tycker jag att de körde i diket o blev ett rockband redan med Black Celebration - nästan lika stor besvikelse som när Kraftwerk släppte Electric Cafe - fattar fortfarande inte varför de släppte denna skitskiva
Jämfört med tex Man Machine är den OK inte så mycket mer men jämfört med 99,999999% av allt annat som släppts så är den en väldigt bra skiva.
Violator är Depeche Modes bästa skiva och även om det finns gitarrer på den så är ju syntljuden och arrangemangen precis som skivan deras bästa arbete, vem kunde tro då att DM var slut efter den.
Jämfört med tex Man Machine är den OK inte så mycket mer men jämfört med 99,999999% av allt annat som släppts så är den en väldigt bra skiva.
Violator är Depeche Modes bästa skiva och även om det finns gitarrer på den så är ju syntljuden och arrangemangen precis som skivan deras bästa arbete, vem kunde tro då att DM var slut efter den.