2026-08-01, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Man ska inte sitta i en båt under ett kapell i regn med en dieselmotor som överröstar allt annat, man ska ha huvudet på en plats där man ser och hör.

Jahopp.

Jag tror jag skulle kunna räkna upp ca 5000 saker man ej ska göra på såväl land som på sjön men som sker hela tiden.
Citera
2026-08-01, 13:18
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Man ska inte sitta i en båt under ett kapell i regn med en dieselmotor som överröstar allt annat, man ska ha huvudet på en plats där man ser och hör.

Alla håller med om det, men i praktiken blir det ju sällan så när regnet kommer och folk fäller upp kapellet för att inte dynor och annat ska bli plaskblöta.
Det är en sån oerhörd och otrolig slump också att regnet kommer precis då och att de lyckas befinna sig på samma plats i samma sekund. De kan ju lika gärna råka passera varandra med 50 meters avstånd även om de inte sett varandra innan.
Citera
2026-08-01, 13:19
Medlem
Citat:
Det regnade inte så mycket, men det började regna mer senare.

Varför inte lita på den som var på plats istället för att killgissa!

Det kom och gick regn hela tiden under denna kväll. Såväl lätta som kraftiga skurar.
Citera
2026-08-01, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja det är möjligt att de fastnade under kapellet eller inne i ruffen. Men om flickan hittades utanför båten och hade flytväst borde hon ha flutit upp tycker man. På fotona har ju barnen riktiga rejäla orangea flytvästar.

Kanske att de inte brukade ha den på om de låg inne i ruffen för att sova eller vila? För jo hon borde väl ha flutit upp annars, om hon inte låg inne i båten eller under någon vrakdel. Pappan och framförallt sonen måste ha haft väst, aldrig att ett så litet barn kan trampa vatten i ca 45 min och dessutom kanske skadad från kollisionen. Var han inte typ 5 år? Då är de flesta barn inte simkunniga än.
Citera
2026-08-01, 13:20
Medlem
Extremeflys avatar
Vet man vem dom drabbade är ännu?
Citera
2026-08-01, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Frågan var av den anledningen inte ställd direkt till dig, utan mer generell, men du spekulerar kring att något är ”sjukt” utan flytväst.
Jepp.
Men det finns såvitt jag vet inget bekräftat kring det.
Vi vet ej.

Att hittas på botten kan man göra med flytväst. Finns mycket att fastna i eller bli instängd i på en båt som förliser efter en kollision.

Jag kände bara att du tog det jag sade, tuggade om det och skickade tillbaka precis vad jag sade som en fråga som om du tillförde något helt nytt, vilket var lite märkligt.

Nej, klart det inte är omöjligt. Först sades det att mamman och dottern var i ruffen och då är det ju jävligt rimligt att de följer med ned oavsett men sedan omkullkastades det av ZilverZodde som sade att de befann sig i sittbrunnen enligt någon källa han hade. Men vi vet väl inte alls då egentligen.
Citera
Medlem
Relationen Kapten och Lots är intressant.
Lotsen har varit ombord, och rådgivit om färden. Han har inte sett eller uppfattat nåt tillbud.
Kaptenen är anhållen misstänkt för brott, vilket väl då beror på att han agerat felaktigt under färden.
Då har alltså lotsen stått på bryggan och iakttagit/deltagit i felaktigt agerande.
Kaptenen är ansvarig. Men lotsen borde ha märkt detta, och påpekat. Alternativt framfört detta vid förhör. Någon sådan info finns inte offentliggjord.
Det verkar inte rimligt att både kapten och lots misslyckats.

Bevisar inget, men intressant att notera.
Citera
Medlem
Det har ju framkommit att ena i paret larmade medan andra styrde mot ropen.

För övrigt ett beundransvärt rådigt ingripande av paret som ju räddat två liv i denna tragiska händelse..

Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Jag uppfattar det som att de räddade först. Och larmade sen.22.03. Kan ha fel då hela tidslinjen känns lite osäker för oss amatörutredare.
Citera
2026-08-01, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Det är visserligen en rimlig anledning men det är väldigt märkligt att vare sig kvinnan eller flickan tog på sig flytvästar isåfall. Sitter med motorhaveri och driver i farleden och de slänger ändå inte sig flytvästar?

Och att han aldrig ringde upp brorsan som var i båten före honom och berättade om detta heller låter märkligt.
Mna hinner helt enkelt inte, jag var med om en sån situation men strax utanför farled och god sikt så färjan kunde se oss. Att ta på väst när det är regn blöt osv tar några minuter minst, under tiden ska man fippla med mobilen eller stå och göra nödsignal. Man kan börja göra allt på samma gång då hinner man inte med något. Och nu såg inte fartyget heller. Hade de sett skulle de iaf kunna slå larm tidigare.
Citera
2026-08-01, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Måste vara motorstopp som någon nämnde förut. Biodiesel, gammal båt gammal motor. Stopp just i farleden när regnet kommer.

Fast det här alternativet går ju bort tämligen enkelt. Det är ju uppenbart att de har blivit helt överraskade, två personer blev instängda i båten. Om man får motorstopp och vet att man har problem så har man väl koll, vet att man behöver flytta på sig, de hade sett fartyget och gjort något för att rädda sig. I synnerhet inte varit kvar under däck utan flytväst.
Citera
2026-08-01, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag läste något, tror det var på Facebook att de hade bytt motor.
Motorstopp kan det ändå bli om tamp eller skräp låser propellern.
Citera
2026-08-01, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Mna hinner helt enkelt inte, jag var med om en sån situation men strax utanför farled och god sikt så färjan kunde se oss. Att ta på väst när det är regn blöt osv tar några minuter minst, under tiden ska man fippla med mobilen eller stå och göra nödsignal. Man kan börja göra allt på samma gång då hinner man inte med något. Och nu såg inte fartyget heller. Hade de sett skulle de iaf kunna slå larm tidigare.

Då måste motorhaveriet skett så jävla oturligt som det bara kunde, för även utan motorhaveriet så låter det som om de precis hade kunnat undkomma fartyget om de var så jävla nära att de inte skulle hinna få på sig flytvästar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in