2026-08-01, 09:30
Medlem
zebra121s avatar
Det är STOR SKILLNAD på frireligiöst troende och svenska kyrkan - troende folk. Det måste man veta innan man uttalar sig.

Det förstnämnda har folk en tendens till att vara avvaktande och ha en armlängds avstånd till. Jag klandrar de inte.

Att bara tro att alla troende har samma nackdelar inför en frågeställning som denna är fel.
Citera
2026-08-01, 09:58
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
På vilket sätt drabbas eller straffas man under sin livstid av att vara troende/religiös individ i världen som den ser ut idag?

Är det mer eller mindre påtagligt beroende på vilken tro eller religion man följer?

Är det ens eget fel eller är det till följd av andra i ens omgivning i så fall om det påverkar en i vardagen?
Att man hamnar i helvetet, enligt bibeln.
😰
Citera
2026-08-01, 11:22
Medlem
TheJesuits avatar
Det beror ju på vilken tro du bekänner dig till, vissa religioner har en mer positiv aura runt sig än andra. Är du Kristen, Hindu eller Buddist så uppfattas du över världen som rättskaffens, fredsälskande, någon som går att lita på och är ärlig och lojal. Är du Muslim så skiljer bemötandet då den religionen förknippas med aggression, falskhet, kriminalitet och illojalitet.

Så om man bryr sig om vad omgivningen tycker om ens person så har religionen en stor påverkan.
Citera
2026-08-01, 11:29
Medlem
kyrkstockens avatar
Det finns inga nackdelar.

Gå till valfri frikyrka i sverige och se vad männen jobbar med. Förvånandsvärt många är företagsledare och egna företagare. Snittlönen är betydligt högre än genomsnitts-svensken? De kan ofta skänka betydande del av lönen till behjärtansvärda projekt

De gjorde läxorna. Knarkade aldrig. Hur tror ni det gick för dessa?

Denna tråden är så djävla dum att man häpnar?
Tråden är en ren fantasi för idioter som försöker övertyga sig själva.

Folk skriver så djävla korkade saker på flashback att man häpnar. När folk ber om tips om bra bil för man har oväntat fått tvillingar, så ger folk förslag på de två-sitsiga roadstern de själva vill ha.

Hur skall jag undvika att bli dryg i en sådan miljö?
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-08-01 kl. 11:33.
Citera
2026-08-01, 11:36
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
På vilket sätt drabbas eller straffas man under sin livstid av att vara troende/religiös individ i världen som den ser ut idag?

Är det mer eller mindre påtagligt beroende på vilken tro eller religion man följer?

Är det ens eget fel eller är det till följd av andra i ens omgivning i så fall om det påverkar en i vardagen?
Största nackdelen är nog att det visar en oförmåga till kritiskt tänkande när man köper just en specifik vidskepelse (av tusentals att välja på i världen idag).

På ett större plan så tror jag den största nackdelen är att man är lätt-ledd och manipulerad av präster och skrifter. Många religioner (såsom judendom, Islam, Kristendom) får folk att göra hemska saker, t.om. massmord mot människor som man uppfattar inte är "trogna" och därmed mindre värda.
Citera
2026-08-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det finns inga nackdelar.

Folk skriver så djävla korkade saker på flashback att man häpnar. När folk ber om tips om bra bil för man har oväntat fått tvillingar, så ger folk förslag på de två-sitsiga roadstern de själva vill ha.

Hur skall jag undvika att bli dryg i en sådan miljö?

Jag håller med dig fullständigt.
Citera
2026-08-01, 20:32
Medlem
Citat:
På vilket sätt drabbas eller straffas man under sin livstid av att vara troende/religiös individ i världen som den ser ut idag? Är det mer eller mindre påtagligt beroende på vilken tro eller religion man följer?

Frågan är luddig, det beror på vilket land i världen eller vilken stad i världen eller vilken religion man har.
Citera
2026-08-03, 10:58
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Troende?
T.o.m Satan är troende, skulle det vara en nackdel att tro skulle han knappast vara det.
Religiös vad är det?
Gå till kyrkan på Söndagarna, läsa bibeln, fan gör också sådant, han kan mer än de flesta protestanter med rökmaskiner på gudstjänsterna.
Nej det finns inga nackdelar, jo du får stå ut med folk med begränsad kunskap som vill hävda sitt rätt.
Satan är inte troende på Jesus som frälsare. All "tro" frälser inte. Så glöm det argumentet.
Citera
2026-08-03, 12:00
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Satan är inte troende på Jesus som frälsare. All "tro" frälser inte. Så glöm det argumentet.
Vi ska inte vara rädda för att vara troende eller förlöjliga den för även satan som många dyrkar befinner sig i kyrkorummet.
Många tänker säkert, nej men satan går inte i kyrkan, varför ska vi göra det då, vi skall göra som han, han är så cool och häftig.
Citera
2026-08-11, 11:50
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Vi ska inte vara rädda för att vara troende eller förlöjliga den för även satan som många dyrkar befinner sig i kyrkorummet.
Många tänker säkert, nej men satan går inte i kyrkan, varför ska vi göra det då, vi skall göra som han, han är så cool och häftig.
Dags att landa.
Citera
2026-08-11, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Nackdelarna är väl fördomarna som sällan stämmer då tron kan se väldigt olika ut även inom samma tro för olika individer. Man kan ses som from och dum, i Skåne brukade man kalla religiösa för hällörade: https://folkmun.se/definition/h%C3%A4ll%C3%B6rad

Som kristen vet man ju att det ingår att förlöjligas, klarar man inte av den prövningen av sin tro är den kanske inte tillräckligt stark ändå?

Något problem i vardagen har jag aldrig upplevt, men jag är ju väldigt privat med min tro och missionerar inte.

Klokt av dig att ignorera missionsbefallningen. Det är inte bara ironiskt, utan också välmenande. Jag hade en morsa som var Jehovas vittne, och då skulle man ut och predika och knacka dörr, även som barn. Fy Fan.
Citera
2026-08-11, 21:10
Medlem
Queutards avatar
Att vara kristen, eller troende monoteist, är en form av efterblivenhet. Man riskerar alltså att bli betraktad som bakom flötet om man ger uttryck för sin barnatro, en inte helt tillförlitlig person, en kollega som inte är vid sina sunda vätskor och som alltså kan äventyra företagets lönsamhet genom sporadiska infall ("uppenbarelser") eller andra nycker, som att börja "be" under en konferens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in