Citat:
Ursprungligen postat av
J.Doesson
Ja. Jag tycker det är synd när jag läst att nån blivit attackerad av exempelvis en haj eller liknande och att dom ger sig ut för att dräpa djuret som attackerat. Samma med om det har attackerats i nån skog med varg eller nåt. Det är ju deras habitat och människan som vanligt breder ut sig och tror att dom äger hela världen.
Jo, hajar hör hemma i havet och inte direkt människor även om människor troligen nästan alltid levt nära vatten och t.o m verkar anpassade till det. Men dödar man verkligen hajar som dödat människor? Vithajar anses ju viktiga och är väl också en hotad art, Dessutom är vithajar av någon anledning nästan omöjliga att föda upp i fångenskap...
Skjuter man vargar i Sverige som dödat jakthundar? För vargar i skog attackerar nästan aldrig människor...
Citat:
Jag vill minnas att jag läste det. Har jag tur så var det ett aprilskämt (eller så har jag drömt). Men vill minnas att bilden på den var typ ljusbrun aktig med nåt rött märke på ryggen. Hmm kom på nu i skrivandets stund att en vän kom in på dessa typer förra veckan när vi tog en promenad och h*n var oxå inne på att det var labb relaterat. Troligtvis har vi fobi mot dessa typer och ganska mycket fantasi 🤔
Jag vet inte men börjar skumma arter plötsligt finnas i stora antal kan man undra var de kommer från...
Åtminstone har EU nästan nolltolerans mot invasiva arter. Trots detta har vissa djur och växter spritt sig i Sverige och Europa som inte alls hör hemma här... Dessutom att dessa jäklar sprider sig ohämmat och på många sätt kan vara väldigt destruktiva för den existerande floran och faunan.