2026-08-01, 08:49
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Nja, finns verkligen genmodifierade djur alls i naturen? Växter finns ju som människor odlar men... I så fall måste det vara en sorts ondskefull konspiration men det har jag svårt att tro. . Tvärtom har ju EU stiftat nya lagar eller kommit med nya förbud för att stoppa invasiva arter.

Jag skulle gissa att ökningen av fästingar i Sverige, beror på att det går i cykler eller något eller har att göra med ökade temperaturer. Alternativt annan miljöpåverkan...

Myggor vet jag inte om de ökat här men de ställer till problem på många ställen i världen...
Så vitt jag förstått så är det främst mildare vintrar som gynnar. I södra Sverige fästingen är aktiv året runt numera.
Mängden rådjur som jägarna/markägare vill ha är en annan lokal faktor att ha koll på.

Angående krokodilerna så kan de ev hålla ner större rovfiskar så byborna, har tillgång till snabbväxande mellanstor fisk att äta.
Malaria och diktator/inbördeskrig är betydligt dödligare per år i Afrika jämfört krokodiler, flodhästar, lejon och kapbuffelarna.
Citera
2026-08-01, 08:53
Medlem
Citat:
Eller t.ex. "Why don't we kill all crocodiles?". Tidigare när Googles sökmotor gav förslag baserat på vad folk faktiskt sökt, fick man upp bl.a. detta om man skrev "Why don't we kill all...". Förslag som just det jag nämnde ovan kom upp men även t.ex. "Why don't we kill all mosquitoes" och t.o.m. "Why don't we kill all criminals". Anledningen jag överhuvudtaget skrev detta berodde på att jag funderat på något...

Det jag funderade på var varför inte fler eller t.o.m. alla krokodiler dödas i Afrika. Folk dödas ju av krokodiler varje år, och vi kan ta en by där folk måste gå till en flod för att hämta vatten, för att tvätta kläder, bada, etc. Sen dödas kanske 5 bybor under en tid, och då hade man kunnat anta att byns hövding/ledare skulle fått nog och intitierat en rejäl utrensning av krokodiler. Så verkar dock inte hända...

Nu menar jag inte att någon borde göra det, men jag har svårt att tro att afrikaner i en by skulle tycka krokodilers plats i ekosystemet är anledning nog att inte ta kål på en hel del krokodiler...

Så just detta, att man ens tolererar farliga djur som dödar delar av befolkningen utan radikal handling. Detta funderade jag lite på...

Sen hittade jag faktiskt en artikel om att folk i något land gått bärsärk på alligatorer. Det var en person som dödats när han gått in på en alligator-farm. Folk från området blev sura och kom dit med vapen. Det blev en större slakt...

Men just detta att folk i länder där det finns farliga djur, verkar tycka det är acceptabelt med lite eller större svinn av deras egen befolkning. Det kan tyckas lite konstigt...

Förstår ni vad jag menar och vad tror ni om det? Att en hel del funderat på det, visade ju sig av att många sökt efter det på Google...

Nånstans i Afrika:

Ett vatten där man fiskar innehåller flodhästar.

Byborna ser hur mycket fisk som dessa flodhästar äter. Dom är dessutom aggressiva och tar människor ibland också.

Skjuter av alla flodhästar, och i princip all fisk försvinner samtidigt.

Visar sig att fisken i vattnet lever på flodhästarnas avföring.

VILKEN CHOCK! Naturen hade skapat som ett kretslopp, och om vi rubbade det så påverkades kretsloppet.

VI HADE INGEN ANING OM DETTA!
Citera
2026-08-01, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Australien är ju ett fantastiskt exempel på människans ingenjörskonst

Där minns jag inte historien men blev det inte kaos av att man tog dit vissa djur från Europa, och sedan tog man dit andra djur för att utjämna det?
Citera
2026-08-01, 08:56
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
På diverse otäcka djur? Jag ser också dokumentärer om djur och natur ibland fast inte med alltför otäcka djur...
Jag kollar på allt möjligt. Men just fästingar har jag inget minne av sen jag var mindre och det verkar ha ökat rejält. Jag kan inte riktigt förstå hur och vart den lille rackaren med så farliga sjukdomar kan komma ifrån. Och nu då med även en ny art och ny farlig sjukdom.. Min hjärna har svårt att ta in och hantera det.

Men vissa djur som du nämner i TS tror jag att dom dräper lite då och då om dom blir för många och exempelvis attackerar folk. Bara det att allt kommer inte i media.
Citera
2026-08-01, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Nånstans i Afrika:

Ett vatten där man fiskar innehåller flodhästar.

Byborna ser hur mycket fisk som dessa flodhästar äter. Dom är dessutom aggressiva och tar människor ibland också.

Skjuter av alla flodhästar, och i princip all fisk försvinner samtidigt.

Visar sig att fisken i vattnet lever på flodhästarnas avföring.

VILKEN CHOCK! Naturen hade skapat som ett kretslopp, och om vi rubbade det så påverkades kretsloppet.

VI HADE INGEN ANING OM DETTA!

Men folk har inte brytt sig i det förflutna och t.ex. utrotade man alla vargar i Sverige...

Och om många bybor när de måste gå till floden, dödas av flodhästar och om de har vapen... Varför skulle dessa bybor vara så medvetna om ekologiska samband?
Citera
2026-08-01, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Jag kollar på allt möjligt. Men just fästingar har jag inget minne av sen jag var mindre och det verkar ha ökat rejält. Jag kan inte riktigt förstå hur och vart den lille rackaren med så farliga sjukdomar kan komma ifrån. Och nu då med även en ny art och ny farlig sjukdom.. Min hjärna har svårt att ta in och hantera det.

Men vissa djur som du nämner i TS tror jag att dom dräper lite då och då om dom blir för många och exempelvis attackerar folk. Bara det att allt kommer inte i media.

Det kan vara så men ändå själva idén att de tolererar djur som dödar människor om de kan sätta stopp för det...

Men är det verkligen en ny art av fästingar? Man har ju läst om fästingar och borrelia sen flera år, men det verkar ha nått en ny nivå vilket är otäckt...
Citera
2026-08-01, 09:02
Medlem
Citat:
Men folk har inte brytt sig i det förflutna och t.ex. utrotade man alla vargar i Sverige...

Och om många bybor när de måste gå till floden, dödas av flodhästar och om de har vapen... Varför skulle dessa bybor vara så medvetna om ekologiska samband?

Tror inte att dom är det. Jag vet inte mer anledningar än du. Jag ville bara skriva av mig lite ang. en berättelse om Afrika som jag kom att minnas när jag läste din fråga.
Citera
2026-08-01, 09:06
Medlem
Citat:
Tror inte att dom är det. Jag vet inte mer anledningar än du. Jag ville bara skriva av mig lite ang. en berättelse om Afrika som jag kom att minnas när jag läste din fråga.

Ok, för tidigare har man tydligen inte tagit större hänsyn till vissa arters funktion eller rätt att finnas i naturen.

Och de vargar vi har ifrågasätts också idag. Vissa bönder skulle nog inte tvekat på att försöka ta bort alla om de fick lov...
Citera
2026-08-01, 09:11
Medlem
Citat:
Ok, för tidigare har man tydligen inte tagit större hänsyn till vissa arters funktion eller rätt att finnas i naturen.

Och de vargar vi har ifrågasätts också idag. Vissa bönder skulle nog inte tvekat på att försöka ta bort alla om de fick lov...

Vill tro att det funnits motvikt till att utrota arter även förr. Det kanske finns flera arter som utrotats som vi inte tänker på nu? Jag gissar bara nu o det finns säkert någon mer cynisk och negativ förklaring, som att man försökt men inte lyckats bara.
Citera
2026-08-01, 09:16
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Det kan vara så men ändå själva idén att de tolererar djur som dödar människor om de kan sätta stopp för det...

Men är det verkligen en ny art av fästingar? Man har ju läst om fästingar och borrelia sen flera år, men det verkar ha nått en ny nivå vilket är otäckt...
Ja. Jag tycker det är synd när jag läst att nån blivit attackerad av exempelvis en haj eller liknande och att dom ger sig ut för att dräpa djuret som attackerat. Samma med om det har attackerats i nån skog med varg eller nåt. Det är ju deras habitat och människan som vanligt breder ut sig och tror att dom äger hela världen.

Jag vill minnas att jag läste det. Har jag tur så var det ett aprilskämt (eller så har jag drömt). Men vill minnas att bilden på den var typ ljusbrun aktig med nåt rött märke på ryggen. Hmm kom på nu i skrivandets stund att en vän kom in på dessa typer förra veckan när vi tog en promenad och h*n var oxå inne på att det var labb relaterat. Troligtvis har vi fobi mot dessa typer och ganska mycket fantasi 🤔
Citera
2026-08-01, 09:17
Medlem
Citat:
Vill tro att det funnits motvikt till att utrota arter även förr. Det kanske finns flera arter som utrotats som vi inte tänker på nu? Jag gissar bara nu o det finns säkert någon mer cynisk och negativ förklaring, som att man försökt men inte lyckats bara.

Detta har jag inte full koll på men man verkade förr tro att naturen har typ oändliga resurser och klarar allt. Även därför man helt sonika dumpade avföring och även giftigt avfall rätt i havet.

Men möjligen hade man någon koll på att bevara arter... Men detta att man inte lyckats? Jag tvivlar på att råttor tjänar något direkt syfte i en stad, fast ändå finns det råttor i stora mängder i alla större städer. Man hade troligen utrotat alla om man kunnat men det går helt enkelt inte...
Citera
2026-08-01, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Ja. Jag tycker det är synd när jag läst att nån blivit attackerad av exempelvis en haj eller liknande och att dom ger sig ut för att dräpa djuret som attackerat. Samma med om det har attackerats i nån skog med varg eller nåt. Det är ju deras habitat och människan som vanligt breder ut sig och tror att dom äger hela världen.

Jo, hajar hör hemma i havet och inte direkt människor även om människor troligen nästan alltid levt nära vatten och t.o m verkar anpassade till det. Men dödar man verkligen hajar som dödat människor? Vithajar anses ju viktiga och är väl också en hotad art, Dessutom är vithajar av någon anledning nästan omöjliga att föda upp i fångenskap...

Skjuter man vargar i Sverige som dödat jakthundar? För vargar i skog attackerar nästan aldrig människor...

Citat:
Jag vill minnas att jag läste det. Har jag tur så var det ett aprilskämt (eller så har jag drömt). Men vill minnas att bilden på den var typ ljusbrun aktig med nåt rött märke på ryggen. Hmm kom på nu i skrivandets stund att en vän kom in på dessa typer förra veckan när vi tog en promenad och h*n var oxå inne på att det var labb relaterat. Troligtvis har vi fobi mot dessa typer och ganska mycket fantasi 🤔

Jag vet inte men börjar skumma arter plötsligt finnas i stora antal kan man undra var de kommer från...

Åtminstone har EU nästan nolltolerans mot invasiva arter. Trots detta har vissa djur och växter spritt sig i Sverige och Europa som inte alls hör hemma här... Dessutom att dessa jäklar sprider sig ohämmat och på många sätt kan vara väldigt destruktiva för den existerande floran och faunan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in