2026-08-01, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Ja snälla avstå från att göra utläggningar kring fysik för uppenbarligen har fritidsbåten fått mer än bara än ”bula”. Den har KROSSATS och slagits sönder till vrakdelar.

Nu vet vi ju inte till vilken grad den har förstörts. Men ja, den kan vara rejält förstörd, dock inte enbart av själva smällen. Det var det där med fysiken... ...

Icke desto mindre, två med flytväst överlevde, två utan gjorde det inte.
Citera
2026-08-01, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, men det är ju just det som är grejen, vi vet att det inte var en vodka-kapten. Att besättningen på skeppet klarade alkotest har polis/åklagare låtit meddela.

Men om pappan har de inte sagt ett knyst.

Så, ja, det är lite knepigt. Vad ska man tro? Varför ville/kunde åklagaren inte berätta att pappan klarat alkotest!?

Av hänsyn till att killen redan kan vara självmordsbenägen efter två döda och en allvarligt skadad familjemedlem ?
Citera
2026-08-01, 02:45
Medlem
Citat:
Nej, fysiken funkar inte riktigt så. Om du springer in i en betongkoloss som väger 10000 ton, i 11km/h, så kanske du får en bula i huvudet, men du krossas inte av massan.

Man kan göra en längre utläggning kring fysiken om detta också, men jag avstår det här

Vänd nu på det hela. Låt säga den lilla båten ligger still och den stora åker i 11 km/h in i den lilla. Viss skillnad i energi huruvida det är den stora eller lilla massan som har rörelseenergi....

Och du anser att du är bra på fysik? Den verkar tyvärr inte ens vara på grundskolenivå.
Senast redigerad av kalleboool 2026-08-01 kl. 02:48.
Citera
2026-08-01, 02:46
Medlem
Citat:
Nej, fysiken funkar inte riktigt så. Om du springer in i en betongkoloss som väger 10000 ton, i 11km/h, så kanske du får en bula i huvudet, men du krossas inte av massan.

Man kan göra en längre utläggning kring fysiken om detta också, men jag avstår det här

Två personer omkom. De kan mycket väl ha dött av en smäll i huvudet. Det verkar som sonen har råkat ut för något sådant. Men han lever fortfarande. Det vi hört är att både pappan och sonen fått vatten och diesel i lungorna. Men de flöt och de överlevde. Det gjorde inte mamman och dottern. Såvitt vi vet, två med flytväst, två utan.

Det verkar som att du är förvirrad av fysiken. Det hade varit väldigt intresant att se dig redogöra för rörelsemängd och kinetisk energi.

Visst är det väl skillnad om du springer in i betongklossen eller om den rör sig och du står still vid kollisionen?
Citera
2026-08-01, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Det är väl knappast många som sover med flytväst i en båt eller? Tänker det blir väldigt bråttom om ett stort jävla fartyg smäller rakt in när man lagt ankar och sitter och spelar kort eller sover INUTI båten.

Vad menar du med "många", och hur menar du att det spelar roll om det är "många" som gör det eller inte?

Vad tycker du, borde alla i familjen haft flytväst, vare sig de sov eller inte?
Tillhör du månne den skara i tråden som anser att det vore korkat av mamman om dottern at använda flytväst om de låg och sov?

Lägger man ankar i en farled och sitter och spelar kort och sover inne i båten där, ja, då lär man få jävligt bråttom rätt vad det är.

Alltså, ur fan tänker folk i den här tråden egentligen?
Citera
2026-08-01, 02:49
Medlem
Citat:
Vad menar du med "många", och hur menar du att det spelar roll om det är "många" som gör det eller inte?

Vad tycker du, borde alla i familjen haft flytväst, vare sig de sov eller inte?
Tillhör du månne den skara i tråden som anser att det vore korkat av mamman om dottern at använda flytväst om de låg och sov?

Lägger man ankar i en farled och sitter och spelar kort och sover inne i båten där, ja, då lär man få jävligt bråttom rätt vad det är.

Alltså, ur fan tänker folk i den här tråden egentligen?

Jag påpekar bara att man i allmänhet inte sover med flytväst. Om du tycker det gör mig dum i huvudet så säger det mer om hur dum i huvudet du är än någon annan.

Antingen helt blåst eller troll. Tror tyvärr på det första. Sök hjälp.
Citera
2026-08-01, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det verkar som att du är förvirrad av fysiken. Det hade varit väldigt intresant att se dig redogöra för rörelsemängd och kinetisk energi.

Visst är det väl skillnad om du springer in i betongklossen eller om den rör sig och du står still vid kollisionen?

Jaha, så om betongklossen träffar mig med 11km/h så blir jag krossad men om jag träffar den i 11km/h så får jag bara en bula?

Ja det låter ju rimligt. (NOT).

Rörelsemängd har en inverkan på det som händer efter smällen. Men massan krossar dig inte i smällen, nej, och inte nödvändigtvis efter heller.

Vad som händer med snipan är en annan sak än vad som händer med människan. Snipan får inte en bula, den kan få en buckla, bara som ett exempel.

Nej, det spelar ingen roll för smällen vem som har vilken fart, däremot för vad som händer efteråt. Betongklossen, skeppet, kan ta dig med sig, men i fallet med betongklosssen skjuvs du framför, får lite skrapsår, men blir inte krossad. möjligen om du hamnar under betongklossen. men hamnar du under fartyget blir du inte krossad, däremot kanske du drunknar.

börjar det klarna lite?

Den relativa hastigheten vid kollisionen var med största säkerhet mellan 11-33 km/h och mest sannolikt närmare 11 än 33. Så är det bara. Antingen tar man denna fakta till sig, eller så gör man inte det.
Citera
2026-08-01, 02:54
Medlem
Citat:
Jaha, så om betongklossen träffar mig med 11km/h så blir jag krossad men om jag träffar den i 11km/h så får jag bara en bula?

Exakt. Resten av ditt inlägg behövs inte. Så här är det.
Citera
2026-08-01, 02:54
Medlem
Citat:
Jag påpekar bara att man i allmänhet inte sover med flytväst. Om du tycker det gör mig dum i huvudet så säger det mer om hur dum i huvudet du är än någon annan.

Antingen helt blåst eller troll. Tror tyvärr på det första. Sök hjälp.

vad folk gör i allmänhet är helt irrelevant. Jag frågade dig vad du anser att mor och dotter borde gjort. Men inte ens det kunde du svara på. Snacka om att du är ett helt blåst troll som behöver söka hjälp!
Citera
2026-08-01, 02:56
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jag är nog mest rädd för, tänker, att hon dog av drunkning, och att hon hade levt idag om hon hade haft flytväst.

Men hon kan så klart ha dött av ett slag i huvudet också av något hårt i samband med kraschen.

Det man ska tänka på, som jag tror många missar, är det faktum att skeppets fart vara 22 km/h och snipans fart var nog ca 11 km/h.

Om snipan blev påkörd bakifrån var alltså den relativa hastigheten i kraschen bara 11km/h. Det är en smäll men ingen jättesmäll. Det är som att springa in i en stängd dörr, typ.

Om det var en head to head smäll så var den relativa hastigheten 33km/h. Som att cykla in i en vägg, lite värre. Men allting tyder på att snipan var på väg söderut. Jag skulle nog vilja påstå att vi kan säga at det vid det här laget är säkerställt bortom rimligt tvivel att den var på väg söderut. Information har framkommit från flera håll vart de var på väg, till hemmahamn söderut.

Så, ja relativ hastighet vid kraschen, med allra största sannolikhet, ca 11km/h.

Olyckan fick dödlig utgång. Det vet vi. Men berodde det på smällen, eller på avsaknad av flytväst? Två döda, två överlevare. Två utan flytväst. Två med. En slump? Hata slumpen, säger GW.

OAvsett vilket, det kan ändå vara bra att vara medveten om dessa FAKTA.
Jag tror fortfarande snipan var på väg i sydostlig riktning, och blev klippt snett bakifrån på babordsidan.
Sedan det här med hastigheter och verkan av kollisionen, visst, det var kanske ingen megasmäll, men vad gör något tusental ton massa för jobb på en människokropp om den hamnar mellan den massan i 12 knop och halvannat ton snipa..?
Citera
2026-08-01, 03:01
Medlem
Citat:
Vänd nu på det hela. Låt säga den lilla båten ligger still och den stora åker i 11 km/h in i den lilla. Viss skillnad i energi huruvida det är den stora eller lilla massan som har rörelseenergi....

Och du anser att du är bra på fysik? Den verkar tyvärr inte ens vara på grundskolenivå.

Alltså, varje inlägg som inte förstår vad jag skrev drar upp nya storheter. Man får känslan av att ni inte alls förstår någonting om fysik.

Rörelsemäng och energi är två olika saker, hastighet är en tredje.

Och nej, det spelar ingen roll om du träffar väggen eller om väggen träffar dig, smällen är densamma, och energin i smällen är också densamma. Det som kan variera är hur plastisk eller elastisk stöten är. Men det där går med all säkerhet väldigt högt över ditt imbecilla huvud.

Vad som sedan händer, efter smällen, till följd av rörelsemängd osv, det är en annan sak, och det kan variera mycket kraftigt beroende på en rad omständigheter.

Det återstår att se vad mamman och dottern dog av. Om de båda två har drunknat, ja, då kan vi verkligen fundera över hur det hade gått om de hade haft flytväst på sig. Pappan och sonen hade, och de lever.
Citera
2026-08-01, 03:01
Medlem
Citat:
Alltså, varje inlägg som inte förstår vad jag skrev drar upp nya storheter. Man får känslan av att ni inte alls förstår någonting om fysik.

Rörelsemäng och energi är två olika saker, hastighet är en tredje.

Och nej, det spelar ingen roll om du träffar väggen eller om väggen träffar dig, smällen är densamma, och energin i smällen är också densamma. Det som kan variera är hur plastisk eller elastisk stöten är. Men det där går med all säkerhet väldigt högt över ditt imbecilla huvud.

Vad som sedan händer, efter smällen, till följd av rörelsemängd osv, det är en annan sak, och det kan variera mycket kraftigt beroende på en rad omständigheter.

Det återstår att se vad mamman och dottern dog av. Om de båda två har drunknat, ja, då kan vi verkligen fundera över hur det hade gått om de hade haft flytväst på sig. Pappan och sonen hade, och de lever.

Rörelseenergi när du rör dig (antar du väger 150kg och är fet som fan).
(150*3.06*3.06)/2 = 702 Joule

Rörelseenergi betongklossen 10 000 ton
(10000000*3.06*3.06)/2 = 46 818 000 Joule

Är 48 818 000 ganska mycket större än 702 eller vad tycker du? Blir en kollision med 48.8 megajoule större eller mindre än en på 702 Joule?

Du är tyvärr dum i huvudet. Sorry to break the news.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in