Citat:
Ursprungligen postat av
ShijieMeng69
Det verkar som att du är förvirrad av fysiken. Det hade varit väldigt intresant att se dig redogöra för rörelsemängd och kinetisk energi.
Visst är det väl skillnad om du springer in i betongklossen eller om den rör sig och du står still vid kollisionen?
Jaha, så om betongklossen träffar mig med 11km/h så blir jag krossad men om jag träffar den i 11km/h så får jag bara en bula?
Ja det låter ju rimligt. (NOT).
Rörelsemängd har en inverkan på det som händer efter smällen. Men massan krossar dig inte i smällen, nej, och inte nödvändigtvis efter heller.
Vad som händer med snipan är en annan sak än vad som händer med människan. Snipan får inte en bula, den kan få en buckla, bara som ett exempel.
Nej, det spelar ingen roll för smällen vem som har vilken fart, däremot för vad som händer efteråt. Betongklossen, skeppet, kan ta dig med sig, men i fallet med betongklosssen skjuvs du framför, får lite skrapsår, men blir inte krossad. möjligen om du hamnar under betongklossen. men hamnar du under fartyget blir du inte krossad, däremot kanske du drunknar.
börjar det klarna lite?
Den relativa hastigheten vid kollisionen var med största säkerhet mellan 11-33 km/h och mest sannolikt närmare 11 än 33. Så är det bara. Antingen tar man denna fakta till sig, eller så gör man inte det.