2026-08-01, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Jadu.. läkaren skrev Ditt Testosteronvärde ligger förhöjt, men då det rör sig om en relativt diskret ökning kan detta vara en normalvariant. Detta kan dock vara av värde att följa upp med ett nytt prov om 2-3 månader för att se så att Testosteronvärdet inte avviker ytterligare...

Men jag tar ju ingenting.. jag tränar sex dagar i veckan, dricker inte röker inte , sover7-9 timmar varje natt, stressar inte.. det märkliga att mitt testo för 10 år sedan låg på 24... brukar ju vanligtvis går ner desto äldre man blir...
Så bra att läkaren inte skrev något annat än så. Hoppas nästa värde också visar en normalvariant.
Konstigt ändå att det ökat när det skulle ha börjat sjunka, men det kanske inte betyder något särskilt.
Bra ändå att de håller koll på dig:-)
Citera
2026-08-01, 00:08
Medlem
HelheimRevenants avatar
Det kan delvis förklaras genom den utbredda användningen av anti-depression och SSRI läkemedel. Men också av att västvärlden under de senaste trettio åren bedrivit en kulturpolitik där varje traditionellt maskulint ideal misstänkliggjorts.

Uppfostrar man män till att vara konflikträdda, harmlösa, självupptagna och lydiga konsumenter bör man knappast bli förvånad över utfallet. Resultatet blir män som saknar civilkurage, självförtroende och en tydlig känsla av ansvar.
Senast redigerad av HelheimRevenant 2026-08-01 kl. 00:11.
Citera
2026-08-01, 00:30
Avstängd
Unobosss avatar
Kvinnor föder mindre barn och har därför mer mens, men också att dom gått ut i arbetslivet på samma villkor som män har ändrat deras hormoner vilket är orsaken till att bröstcancer ökat så enormt senaste 75 åren.
Manlighet förminskas, böghet förhöjs, testosteron sänks har väl gjort att prostatacancern har ökat så markant senaste 30 åren.

Vi lever inte som vi är skapta att leva.

Folk lever med VR glasögon på sig redan.
Snart är det den nya verkligheten.
Citera
2026-08-01, 00:43
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Det är fetman. Folk blir bara fetare och fetare.

Är det verkligen fetman, eller har fetman och testosteronhalten samma underliggande orsak? Hm?
Citera
2026-08-01, 00:45
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
PFAS finns numera överallt i varje glas vatten, varje glas te, och om öl och kaffe och sådant också är gjort på kranvatten finns det PFAS även där.

Än sen?

Halvering av testosteronhalten är inte ett globalt fenomen, utan ett västerländskt.

Bådar gott inför det stundande kriget mot Ryssland…
Citera
2026-08-01, 00:48
Medlem
Rookie81s avatar
Folket blir således lättare att kontrollera! Vinst för fascismen!🎉🍿🍻
Citera
2026-08-01, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Feminismen och jämställdhetshetsen har haft effekt: mäns testosteronnivåer störtdyker.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mans-nivaer-dyker-svts-reporter-testar-sitt-testosteron

Hur känner ni av era sjunkande testo-nivåer?

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8697462/
Citat:
The results showed a significant between-condition difference in free testosterone concentrations. Masturbation (p < 0.01) and a visual stimulus (p < 0.05) may seem to counteract the circadian drop of free testosterone concentrations over the day.

har slutat runka så jag är inte so oroad av det!!
Citera
2026-08-01, 01:57
Medlem
Det är fascinerande, för jag själv har ovanligt höga testosteron nivåer för att vara en man in den ålder jag är. Och Nej jag tar inga konstiga kosttillskott eller sånt.

Däremot skippar jag skräpmat, ratar allt vad vaccin heter, dricker mycket vatten och tränar regelbundet.
Äter hyffsat nyttigt också, mycket grönsaker o frukter.
Men lever verkligen inget överdrivet nyttigt liv.

Men man ser hela svenska samhället rasera med "män" som knappast har en droppe testosteron i sig.
Något händer, något går snett. Kan inte sätta fingret på vad det är riktigt än.
Kanske är det processat mat, något jag själv undviker. Men jag vet inte.
Något händer ju med sveriges män, något negativt.
Citera
2026-08-01, 02:06
Medlem
feminismen och faktumet att svenne "män" tiger till graven chockerar dessa nyheter knappt.
Citera
2026-08-01, 03:20
Medlem
Brallkillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Inte så konstigt när alla går runt och är feta as? Både kvinnor och män. Noll träning och skitmat. Massa idioter överallt som “lever för att äta gott”. Disgusting

Håller med. Äta, fika och glo ned i mobilen är ju det enda folk gör idag, inte konstigt att människan blir onaturlig även genetiskt.
Citera
2026-08-01, 05:09
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
Än sen?

Halvering av testosteronhalten är inte ett globalt fenomen, utan ett västerländskt.

Bådar gott inför det stundande kriget mot Ryssland…
Nej det är ett globalt fenomen.

https://www.mdpi.com/2076-3921/15/6/778
Citera
2026-08-01, 05:39
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmyceuiz7
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8697462/

har slutat runka så jag är inte so oroad av det!!
Du har missförstått studien. Att runka eller titta på naket minskar tillfälliga nedåtsvängningar i testosteron.

However, no statistical change was observed in the ratios between total testosterone, free testosterone and cortisol.

Dvs runka och titta på vaginabilder ökade inte testot i kroppen gällande dagsnivåerna.

Sedan 11 män är inte speciellt många att göra en studie på. Men det ger en indikation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in