2026-08-01, 00:54
Medlem
ZilverZoddes avatar
https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/sorg-pa-batklubben-det-kanns-valdigt-narvarande.570f7088-5823-4330-abe8-ba3fa0a111a3

Här sägs det att det passerar 400 fartyg i farleden varje år.

Jag trodde på 1000 igår å blev löjliggjort för det var minst 2000 enligt förståsigpåarna (som använder AI som Guds 10 bud)

Lokalbefolkningen borde völ inte ta så fel, eller...???
Citera
2026-08-01, 00:56
Medlem
Trovärdigheten till GP kan du avskriva helt. Deras siffror är inte mer rätt än ngn annan gissade om de ej har väldigt bra källor på sin uppgift m, vilket jag ej tror

Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/sorg-pa-batklubben-det-kanns-valdigt-narvarande.570f7088-5823-4330-abe8-ba3fa0a111a3

Jag trodde på 1000 igår å blev löjliggjort för det var minst 2000 enligt förståsigpåarna (som använder AI som Guds 10 bud)

Citera
2026-08-01, 00:57
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Absolut. Och akteröver är det sista du har fokus på om det regnar å det är full koncentration framåt.

Och även genom sidorutan vid förarplatsen där det inte finns någon vindrutetorkare kan sikten vara väldigt dålig om det rinner vatten över rutan.
Så han har helt enkelt aldrig sett fartyget innan de rundade Katten.
Citera
2026-08-01, 00:57
Medlem
Citat:
Ja, det var ösregn i 15 minuter , sannolikt då olyckan skedde.
När båten gick ut från Katten 15-25 min senare var sikt å vind bättre (enligt deras vittnesuppgifter)
Vädret kan ändras blixtsnabbt, det vet alla sjövana.

Spöregn ger mycket begränsad sikt under kort tid...

Bor nära.
Der var ösregn, och lätt regn. Som kom och gick vid tiden.
Dimma oklart men kan givetvis uppstå vid temperaturskillnader. Regn över hav kan också uppfattas som dimma.

Min bild är att sikten sannolikt var god.
Men att den i olika typer av båtar kan uppfattas som sämre vid dylikt väder. Som nämnt i tråden.
Citera
2026-08-01, 00:58
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Hilarious

Det är mina ord i surkattens citat där ovan, därav citat-tecknen.

Snacka om att surkatten bekräftade dom orden till 100% med sitt inlägg i tråden, som för övrigt inte hade ett skit i tråden att göra. Ja gissa varför jag PM'ade den stjärtsårade surkatten som svar på hens nedlåtande inlägg i tråden tidigare idag. Hen borde följt mitt råd

För alla de som inte fattat, den här tråden handlar om den sjöolycka innanför Tjörn som inträffade i tisdags kväll. Den handlar inte om mig och ej heller om etymologi eller färgen på streck i bilder, som en del troll tycks tro.

För de som är intresserade av sakfrågan så sammanställde jag en bild som visar sannolik fyndplats för vraket, som också antas vara olycsplatsen, samt skeppets tracking förbi den platsen, överlagrat på ett sjökort som visar farled, öar och sjömärke. En för många ordväxlingar i tråden lämpligt referens och diskussionsunderlag. Bilden finns på länken härunder.

Det som för min del återstår att reda ut just nu kring denna tragiska händelse är att få fram objektiva fakta kring nederbörd, vind och siktförhållande vid tidpunkten för olyckan, ca 21:23-21:24 bör det ha varit enligt trackingen på MyShipTracking.

Får vi en bra bekräftad bild av detta kommer det att bli betydligt enklare att avgöra hur stort ansvar som skeppets befälhavare kan antas ha för den olycka som skett. Det talades initialt om mörker, tunga regnmoln och kraftigt regn. Men allt eftersom mer info kommer fram verkar det som att det inte alls var så mörkt eller tungt regn, och solen hade inte ens gått ner bakom horisonten, även om den kanske inte sken direkt över den här platsen på hakefjorden, så det bör ha varit relativt ljust ute. Ungefär lika ljust som det har varit vid 21:30 tiden de senaste kvällarna i höjd med Tjörn. Och då blir frågorna kring hur de på bryggan har kunnat missa snipan ännu större.
Nu är faktum att de har missat snipan, så någon förklaring finns det till detta faktum. Frågan är bara vilken den förklaringen är. Och om den är straffbar.

https://ibb.co/vvMMYCtF

Du missar ju helt poängen. Det är inte först å främst VAD du säger, alla kan ha olika åsikter.
Det är att du idiotförklarar de som inte tycker som dig. Extra känsligt blir det när du blir påkommen med AI copy/paste eller direkta faktafel. Pudla har du gjort EN gång (själv har jag tagit fel minst 5 ggr under samma tid) Svälj stoltheten och argumentera inte som ett barn så blir detta bra å vi kan gå vidare.
Citera
Medlem
Bukharins avatar
Citat:

Det bor sjukt mycket folk ute på dessa öar. Vissa använder båtarna dagligen för nöjes skull och vissa pendlar till och med till jobbet med sina egna båtar. Jag tycker 400 fartyg låter lågt också, men han kanske syftar på yrkesfartyg som åker längs farleden, snarare än boende och sommargäster som nyttjar den. Ingen som bor i området höjer på ögonbrynen när det passerar ett fraktfartyg i alla fall. Det man tittar extra på är större segelbåtar och lyxjakter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Och även genom sidorutan vid förarplatsen där det inte finns någon vindrutetorkare kan sikten vara väldigt dålig om det rinner vatten över rutan.
Så han har helt enkelt aldrig sett fartyget innan de rundade Katten.

I så fall, hur vågar han köra ut i farleden ?
Citera
2026-08-01, 01:01
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Trovärdigheten till GP kan du avskriva helt. Deras siffror är inte mer rätt än ngn annan gissade om de ej har väldigt bra källor på sin uppgift m, vilket jag ej tror
Nu var det inte GPs siffror utan den intervjuade från Stenungsunds båtklubbs som sa just 400...
Själv tror jag fortfarande dubbla men 2000 har jag aldrig varit i närheten av...

Diskussionen kom huruvida farleden var hårt trafikerad av stora båtat 400 är drygt en om dagen...
Citera
2026-08-01, 01:01
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
Det bor sjukt mycket folk ute på dessa öar. Vissa använder båtarna dagligen för nöjes skull och vissa pendlar till och med till jobbet med sina egna båtar. Jag tycker 400 fartyg låter lågt också, men han kanske syftar på yrkesfartyg som åker längs farleden, snarare än boende och sommargäster som nyttjar den. Ingen som bor i området höjer på ögonbrynen när det passerar ett fraktfartyg i alla fall. Det man tittar extra på är större segelbåtar och lyxjakter.

Han menar stora kommersiella båtar, likt den som var i olyckan
Citera
2026-08-01, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
I så fall, hur vågar han köra ut i farleden ?
Erfaren på sjön och känner väl till området. Båtar är färdmedel för öborna och man åker båt i alla årstider och väderlekar.
Citera
2026-08-01, 01:03
Medlem
Men vart har han fått siffrorna ifrån? Det är ca ett fartyg om dagen, låter extremt litet. Vittnen och semesterfirare har ju vittnat om att det tutas rätt frekvent i området från fartygen som kommer.

Den som är.lite haj på hemsidor som mytrackshipping m.fl. borde väl kunna hitta om det va fler fartyg som passerade sista dygnet eller hur många som passerat sista veckan.

Citat:
Nu var det inte GPs siffror utan den intervjuade från Stenungsunds båtklubbs som sa just 400...
Själv tror jag fortfarande dubbla men 2000 har jag aldrig varit i närheten av...

Diskussionen kom huruvida farleden var hårt trafikerad av stora båtat 400 är drygt en om dagen...
Citera
2026-08-01, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymf
Ni som spekulerar om EXAKTA HÄNDELSEFÖRLOPPET - ibland följer inte händelser en logisk ordning utan bara blir som de blir.

Speciellt när det är ösregn och halvmörkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
De har du extremt väldigt jävla rätt i, rent ut sagt. Jag skulle faktiskt vilja gå så långt som att säga att händelser som uppmärksammas på det här viset så gott som aldrig har följt en logisk ordning. Det är lite därför de blir, tragiskt nog, kända, som den här olyckan med familjen, snipan och skeppet.

Exakt såhär.
Därför väldigt skönt att Haverikommissionen utreder.
De kommer att gå till botten med precis allt som är möjligt att utreda och utröna och kommer att delge oss alla 50-100 sidor med varför, hur, kanske och troligt.
Det dröjer väl sannolikt till dec-mars dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in