2026-07-31, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ingen fara Fitzgerald. Hur ser du på saken, hur tror du att man bäst hjälper en självmordsbenägen person?

Jag är ju en alldeles för simpel person att fråga. Men jag skulle nog skicka personen på någon form av läger, där det är fullt upp att göra från morgon till kväll. När man kommer hem på kvällen är man så trött så man stupar. Ingen tid eller ork för mörka tankar.

Precis som kroppen mår bra av att vara igång, så tror jag även skallen trivs bäst av aktivitet.

Vad är ditt förslag, förutom ett bra socialt liv?
Citera
2026-07-31, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Nej, människor vet som regel inte instinktivt hur de skall göra, tydligast blir det vid livsavgörande val, vilken karriär man skall eftersträva, nära relationer, skall man försöka lappa ihop sitt förhållande eller skiljas osv, osv finns massvis med exempel.

Personligen läste jag mycket filosofi under en period i mitt liv då jag funderade mycket på existentiella frågor, hittade mycket matnyttig från tänkare som Camus, Dostojevskij, Schopenhauer, Nietzsche med flera. Svaren jag hittade i den resan följer mig fortfarande.

Det finns en berömd studie som brukar kallas ”Harvard studien” som följt människor i över 80 år.
Den visar vad som är viktigt för ett långt hälsosamt och lyckligt liv, den består av djupintervjuer av människor som görs under hela deras livstid.

Finns mycket att lära där, här är en länk till 36 frågor man kan ställa sig för att bättre förstå hur man kan leva ett bättre liv.

https://www.robertwaldinger.com/post/36-questions-to-help-you-live-longer/

Ledaren för studien summerade fynden så här:
“The only thing that really matters in life are your relationships to other people.”

https://www.bbc.com/storyworks/wellings-live-well/the-answer-to-lifes-great-question

Givetvis utesluter inte denna studien att vi har ett belöningssystem, men motiven som driver oss är avgörande.
Nu pratar du om hur man ska göra för att planera sitt välmående för att långsiktigt maximera det. Det är någonting annat än det jag är intresserad av.

Jag är bara intresserad av att må bra i nuet. Och då är det väldigt enkelt att avgöra hur jag ska göra, det som känns bra att göra gör jag, det som inte känns bra att göra avstår jag ifrån.

Svårare än så är det inte. Detta har fungerat utmärkt för mig och gett mig ett liv jag trivs bra med.
Citera
2026-07-31, 14:22
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Jag är ju en alldeles för simpel person att fråga. Men jag skulle nog skicka personen på någon form av läger, där det är fullt upp att göra från morgon till kväll. När man kommer hem på kvällen är man så trött så man stupar. Ingen tid eller ork för mörka tankar.

Precis som kroppen mår bra av att vara igång, så tror jag även skallen trivs bäst av aktivitet.

Vad är ditt förslag, förutom ett bra socialt liv?

Det låter faktiskt som en jäkligt bra sak. Tror verkligen att lägret hade haft bra effekt på självmordsbenägna personer. Lagom fysträning och lagom hårda uppgifter under dagpassen. Sen blir det döda poeters sällskap på kvällarna för gruppen 👍
Citera
2026-07-31, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Nu pratar du om hur man ska göra för att planera sitt välmående för att långsiktigt maximera det. Det är någonting annat än det jag är intresserad av.

Jag är bara intresserad av att må bra i nuet. Och då är det väldigt enkelt att avgöra hur jag ska göra, det som känns bra att göra gör jag, det som inte känns bra att göra avstår jag ifrån.

Svårare än så är det inte. Detta har fungerat utmärkt för mig och gett mig ett liv jag trivs bra med.

Du kan ju alltid vara undantaget som bekräftar regler.
Jag letar dock efter en modell för hur människor fungerar generellt.

Det låter dock som när barnen var små:
Varför drog du flickan i håret?
För jag kände för det!

Det gick över efter trotsåldern, efter den förstår de flesta att varför man gör eller inte gör saker spelar en avgörande roll.
Citera
2026-07-31, 17:59
Medlem
Citat:
Det låter faktiskt som en jäkligt bra sak. Tror verkligen att lägret hade haft bra effekt på självmordsbenägna personer. Lagom fysträning och lagom hårda uppgifter under dagpassen. Sen blir det döda poeters sällskap på kvällarna för gruppen 👍

Har tyvärr missat att se den filmen, så vet inte exakt hur du menar.

Men lite "nattsudd" någon gång per vecka måste såklart vara tillåtet .)
Citera
2026-07-31, 22:09
Medlem
Citat:
Du kan ju alltid vara undantaget som bekräftar regler.
Jag letar dock efter en modell för hur människor fungerar generellt.

Det låter dock som när barnen var små:
Varför drog du flickan i håret?
För jag kände för det!

Det gick över efter trotsåldern, efter den förstår de flesta att varför man gör eller inte gör saker spelar en avgörande roll.
Det är snarare du som utgör ett extremt undantag från regeln. Det är nämligen fullständigt självklart att alla fungerar så som jag beskriver.

Ja, jag vet att du som har lämnat trotsåldern aldrig skulle göra något för att du kände för det.

En avgörande roll för vad? Vad är det för mystisk avgörande roll du syftar på hela tiden vars syfte du aldrig kan förklara?
Citera
2026-07-31, 23:12
Medlem
Citat:
Det är snarare du som utgör ett extremt undantag från regeln. Det är nämligen fullständigt självklart att alla fungerar så som jag beskriver.

Ja, jag vet att du som har lämnat trotsåldern aldrig skulle göra något för att du kände för det.

En avgörande roll för vad? Vad är det för mystisk avgörande roll du syftar på hela tiden vars syfte du aldrig kan förklara?

Jag har förklarat processen massvis med gånger bara och titta tillbaka i vår diskussion.
Att du låtsas glömma det innebär naturligtvis inte att det försvinner.

Något mystiskt är det inte jag är ju en naturist.

Poängen med min länk till den över åttio år långa studien är att den visar att människor generellt fungerar precis som mig och som jag beskriver.

Varför vi gör saker spelar roll, för att lyckas i livet bör vi ställa oss frågor som:
10. What is your purpose in life? What are you meant to do in this world?

11. What do you do daily that strongly aligns with your sense of purpose? What doesn’t align?

12. What have been your greatest failures? What have they been preparing you for?

13. What, to you, is a life worth living? Reflecting on the last week, what comes to mind as moments where you felt strongly you were living your best life? What are moments when you felt you were wasting life?

Bara några exempel, den här typen av frågeställningar är ju dessutom vad som ledde till filosofins uppkomst som du borde veta med tanke på var du skriver dina inlägg.
Citera
2026-07-31, 23:50
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Har tyvärr missat att se den filmen, så vet inte exakt hur du menar.

Men lite "nattsudd" någon gång per vecka måste såklart vara tillåtet .)

Det är en bra film den kan jag rekommendera. Jajamän precis dom sliter på dagarna och sen vin ock kvinnor på kvällarna. En bra kur mot självmordstankar 😅
Citera
2026-07-31, 23:52
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Jag har förklarat processen massvis med gånger bara och titta tillbaka i vår diskussion.

Poängen med min länk till den över åttio år långa studien är att den visar att människor generellt fungerar precis som mig och som jag beskriver.

Varför vi gör saker spelar roll, för att lyckas i livet bör vi ställa oss frågor som:

11. What do you do daily that strongly aligns with your sense of purpose? What doesn’t align?

12. What have been your greatest failures? What have they been preparing you for?

13. What, to you, is a life worth living? Reflecting on the last week, what comes to mind as moments where you felt strongly you were living your best life? What are moments when you felt you were wasting life?

Bara några exempel, den här typen av frågeställningar är ju dessutom vad som ledde till filosofins uppkomst som du borde veta med tanke på var du skriver dina inlägg.

Stämmer det verkligen som du skriver, att du är naturist? Springer naken på stranden?
Citera
2026-08-01, 00:04
Medlem
Citat:
Stämmer det verkligen som du skriver, att du är naturist? Springer naken på stranden?

Du blandar verkligen friskt, mellan djupa och "något mindre djupa" kommentarer .)
Citera
2026-08-01, 00:44
Medlem
Citat:

Frågeställningar som tydligt inte har någonting med frågan vi diskuterar att gör; frågan vad som motiverar en människa att utföra en handling.

I varje inlägg du gör smiter du ifrån frågan och låtsas att den egentligen handlar om något helt annat, så som t.ex. varför motivet uppstår, för att slippa konstatera det logiska faktumet att motivet endast kan vara personlig tillfredsställelse.

Det är bara att titta tillbaka i vår diskussion, liksom i övriga diskussioner du fört på det här forumet, för att se att du för en desperat kamp för att lura dig själv. En desperat kamp för att slippa konstatera obekväma sanningar.
Citera
2026-08-01, 08:50
Medlem
Citat:
Frågeställningar som tydligt inte har någonting med frågan vi diskuterar att gör; frågan vad som motiverar en människa att utföra en handling.

I varje inlägg du gör smiter du ifrån frågan och låtsas att den egentligen handlar om något helt annat, så som t.ex. varför motivet uppstår, för att slippa konstatera det logiska faktumet att motivet endast kan vara personlig tillfredsställelse.

Det är bara att titta tillbaka i vår diskussion, liksom i övriga diskussioner du fört på det här forumet, för att se att du för en desperat kamp för att lura dig själv. En desperat kamp för att slippa konstatera obekväma sanningar.

Fortfarande en process.

Mening - handling - belöning.

När vi finner något meningsfullt så ger det oss belöning när vi agerar i linje med vad vi finner meningsfullt.

För att belöningen skall triggas måste vi först ha kommit till insikt att detta är något meningsfullt för mig.
Vi kan lära oss uppskatta en rad olika saker ta poesi, opera dessa kräver att man lär sig ”språket” utan den insikten kan det te sig tråkigt och meningslöst men med ökad kunskap så öppnar sig dörrarna.

Nu visar forskningen att allt vi gör inte ger samma djupa tillfredsställelse eller lycka. Därav mina länkar.
Genom att fråga sig, varför mår jag dåligt, vad saknas i mitt liv? Och Genom självreflektion och djupare insikt kan man steg för steg ta beslut som ger en djupare mening i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in