Citat:
Ursprungligen postat av
Pitschka
Så är det ju, och jag skulle vilja veta betydligt mer om dricksvattnets inverkan på testonivåerna.
Men, det verkar vara väldigt spridda skurar rörande (expert?)rapporterna, vilket jag antar
har att göra med att frågan har gjorts politisk. Också.
Ja, det rimliga är att alltid vilja veta mer, men man behöver skilja på vad forskningen faktiskt visar och vilka slutsatser som dras i debatten.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38821126/
Ofta blandas effekter som visas i laboratoriestudier eller hos känsliga organismer ihop med vad som förklarar en befolkningstrend hos människor.
Alltså 1) man visar att ett ämne har hormonell aktivitet och 2) drar sedan slutsatsen att det måste vara en viktig orsak till exempelvis sjunkande testosteronnivåer...Men riskbedömning handlar om
dos * exponering * känslighet, inte bara om att en mekanism existerar.
Man kan givetvis ha en vetenskaplig neutral hållning i frågan, men samtidigt finns det faktorer som har mycket starkare stöd, exempelvis ökad fetma, fysisk inaktivitet, ålder, sömnproblem och kroniska sjukdomar. Vidare tänker jag:
"alla får ju inte sitt dricksvatten fram samma källa...hur kan det då förklara en befolkningstrend ?"