2026-07-31, 19:30
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
Tror mer på östrogen i kranvattnet än nån 'statlig forskning', pfas och annat jambo jumbo.
Kalla det min nuvarande kvinnliga intuition.
Om det hade varit så (eller, om det varit den största faktorn), så hade vi sett större effekter av det. Trots en överhängande sänkning så slås världsrekord inom styrka och sprint hela tiden, så pojkar och män som tränar hårt och äter rätt verkar inte drabbas särskilt hårt av att dricksvattnet är orent.

Man ska akta sig för broscience i trådar som dessa.
Citera
2026-07-31, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Nej, absolut inte. men min läkare blev lite chockad att jag som 40 plus hade sånt högt testo..
Har du kollat i din patientjournal så det inte står där att läkaren misstänker dig för doping? Jag tänkte på kommentaren du fick om doping, att kanske läkaren fått samma misstanke?
Citera
2026-07-31, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Så är det ju, och jag skulle vilja veta betydligt mer om dricksvattnets inverkan på testonivåerna.

Men, det verkar vara väldigt spridda skurar rörande (expert?)rapporterna, vilket jag antar
har att göra med att frågan har gjorts politisk. Också.

Ja, det rimliga är att alltid vilja veta mer, men man behöver skilja på vad forskningen faktiskt visar och vilka slutsatser som dras i debatten.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38821126/

Ofta blandas effekter som visas i laboratoriestudier eller hos känsliga organismer ihop med vad som förklarar en befolkningstrend hos människor.

Alltså 1) man visar att ett ämne har hormonell aktivitet och 2) drar sedan slutsatsen att det måste vara en viktig orsak till exempelvis sjunkande testosteronnivåer...Men riskbedömning handlar om dos * exponering * känslighet, inte bara om att en mekanism existerar.

Man kan givetvis ha en vetenskaplig neutral hållning i frågan, men samtidigt finns det faktorer som har mycket starkare stöd, exempelvis ökad fetma, fysisk inaktivitet, ålder, sömnproblem och kroniska sjukdomar. Vidare tänker jag: "alla får ju inte sitt dricksvatten fram samma källa...hur kan det då förklara en befolkningstrend ?"
Citera
2026-07-31, 19:57
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Ja, det rimliga är att alltid vilja veta mer, men man behöver skilja på vad forskningen faktiskt visar och vilka slutsatser som dras i debatten.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38821126/

Ofta blandas effekter som visas i laboratoriestudier eller hos känsliga organismer ihop med vad som förklarar en befolkningstrend hos människor.

Alltså 1) man visar att ett ämne har hormonell aktivitet och 2) drar sedan slutsatsen att det måste vara en viktig orsak till exempelvis sjunkande testosteronnivåer...Men riskbedömning handlar om dos * exponering * känslighet, inte bara om att en mekanism existerar.

Man kan givetvis ha en vetenskaplig neutral hållning i frågan, men samtidigt finns det faktorer som har mycket starkare stöd, exempelvis ökad fetma, fysisk inaktivitet, ålder, sömnproblem och kroniska sjukdomar. Vidare tänker jag: "alla får ju inte sitt dricksvatten fram samma källa...hur kan det då förklara en befolkningstrend ?"

Om östrogenet i dricksvattnet är orsaken borde det väl leda till ett högt snitt?
Citera
2026-07-31, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Har du kollat i din patientjournal så det inte står där att läkaren misstänker dig för doping? Jag tänkte på kommentaren du fick om doping, att kanske läkaren fått samma misstanke?

Jadu.. läkaren skrev Ditt Testosteronvärde ligger förhöjt, men då det rör sig om en relativt diskret ökning kan detta vara en normalvariant. Detta kan dock vara av värde att följa upp med ett nytt prov om 2-3 månader för att se så att Testosteronvärdet inte avviker ytterligare...

Men jag tar ju ingenting.. jag tränar sex dagar i veckan, dricker inte röker inte , sover7-9 timmar varje natt, stressar inte.. det märkliga att mitt testo för 10 år sedan låg på 24... brukar ju vanligtvis går ner desto äldre man blir...
Citera
2026-07-31, 20:05
Avstängd
Citat:
Att visa att något kan påverka en hormonreceptor i en studie är inte samma sak som att visa att det förklarar en samhällstrend.

Hormonstörande ämnen kan påverka hormonsystemet i experimentella modeller, men en möjlig biologisk mekanism innebär inte automatiskt att den är den viktigaste orsaken i befolkningen. Det finns flera andra faktorer med betydligt bättre etablerade samband med lägre testosteronnivåer, bland annat ökad förekomst av fetma, fysisk inaktivitet, åldrande, sömnproblem och kroniska sjukdom.

Min uppfattning är att det är en av flera faktorer. Men jag tycker att du är orimligt på för hand negativt inställd tilm xenoestrogenets och andra endokrinstörande ämnens roll. Med det sagt förnekar jag inte övriga faktorer
Citera
2026-07-31, 20:13
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Förklaringen är enkel, mindre kroppsarbete. Fler kontors och administrativa yrken.

Kroppsarbete ökar testosteronet.

Så inget märkvärdigt här, inget konstigt, och inget att bry sig om.

Ja velour-tofflor överallt, Usch! Ut med dem i skogen med stövlar istället.
Citera
2026-07-31, 20:21
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Förklaringen är enkel, mindre kroppsarbete. Fler kontors och administrativa yrken.

Detta! Dock tror jag att det vore gött med hybridtjänster. Hörde om en kille som jobbade som hade en hybridtjänst, 50% skolkurator och 50% vaktmästare.

Insåg att jag avvek lite här, ovanstående handlade inte om att vi ska få högre testosteron men körde ändå
Citera
2026-07-31, 20:59
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Doping?

Var i samma tankar 😂
Citera
2026-07-31, 21:00
Medlem
Citat:

Det är både märkvärdigt och djupt problematiskt. Arbete och aktivitet är en förklaring, jag tror bestämt alla kemikalier vi trycker i oss är en lika stor faktor; men också samhällets vurmande om mjukhet och feminina egenskaper, samtidigt som man aktivt ser mer på manliga egenskaper.

Det skapar en osund, onaturligt och ohållbar situation i samhället, vilket vi ser massor av negativa konsekvenser av.
Citera
2026-07-31, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Om östrogenet i dricksvattnet är orsaken borde det väl leda till ett högt snitt?

Ja...eller "högt snitt" kan låta som att alla eller nästan alla måste ha en hög nivå av exponering.

Men man skulle förvänta sig att den genomsnittliga exponeringen eller den sammanlagda effekten i befolkningen är tillräckligt stor för att synas i data. Inte att exponeringen är identisk för alla.
Citera
2026-07-31, 21:27
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ja...eller "högt snitt" kan låta som att alla eller nästan alla måste ha en hög nivå av exponering.

Men man skulle förvänta sig att den genomsnittliga exponeringen eller den sammanlagda effekten i befolkningen är tillräckligt stor för att synas i data. Inte att exponeringen är identisk för alla.

Absolut.

Men TS testestoronrubrik säger väl ändå en hel del.
Ett snitt på 50%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in