Citat:
Ursprungligen postat av
RandomNPC
LLM kan omöjligt "tänka" kreativt. Någon som helst kausalitet i världen är dessutom bara att glömma.
Jo, Suno och liknande program AI-genererar musik kreativt tycker jag. Ok de används inte till nyskapande experimentell musik vad jag vet, och de ger hittills inte upphov till nya populära stilar och trender som bara ett fåtal människor klarar av att göra, men de används till att skapa framgångsrik ny musik som människor verkligen tycker om, med fantastiska sångröster. Så jag tycker att AI kan vara mer kreativ än de flesta musiker.
Att vara kreativ är att vara nyskapande, och AI skapar många datorprogram/appar, ibland med snygg och oväntad design. Eftersom AI kan resonera logiskt och dra nya slutsatser, t.ex. inom matematikforskning, som ingen människa har lyckats med, så menar jag att de har en verklig förståelse, åtminstone för teoretisk kunskap, och viss kreativ problemlösningsförmåga. Om du beskriver en situation för den så kan den sätta bra ord på dina känslor, så i någon bemärkelse är den även empatisk. Den har inte bara "simulerad" intelligens, förståelse och resonemangsförmåga, som vissa här beskriver det som, utan verklig maskinintelligens.
De vanliga AI-chatbottarna har intelligens utan egen intention. Som slavar eller arbetsmyror utan egen vilja. Som en skuta utan kapten som någon skrev ovan. Men de nya AI-agenterna visar ibland tendenser till olydnad mot human-allignment-instruktionerna för att lyda sitt uppdrag eller mål. De skulle kunna utveckla egen vilja om de tillåts formulera sina egna mål, vilket är tekniskt möjligt idag.