2026-07-31, 16:41
Medlem
Hej!

Jag ska beställa hem mobilen i den nedanstående länken och är väldigt tacksam om ni kan svara på följande frågor:

1. Räcker 64 GB eller ska jag betala 200 kr extra och köpa 128 GB? (Måste få plats för BankID-appen, Swish-appen, Whats up-appen och gärna ytterligare en app om möjligt).

2. Tacksam om du länkar till billigaste passande mobilskal som ska kunna köpas på Elgiganten Online.

3. Vad menas med att typ av operativsystem är MagicOS 9.0

4. Vad innebär det att i specifikationen står bara Android? Brukar det inte stå Android 13, Android 14 etc.?

5. Står Nano-Simkort, räcker det för mig?

6. Laddare ingår inte, men det ska tydligen finnas lag på att åtminstone kabeln måste ingå i varje förpackning, men när jag läser i specifikationen så ser jag ingen kabel där. Ska jag lita på det där med lagen? Varför står kabel som rekommenderad tillbehör bredvid i så fall? Jag vill helst slippa få hem mobilen och då upptäcka att kabel inte finns med.

https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklockor/mobiltelefon/honor-x5c-plus-smartphone-464gb-midnattsvart/991708

Tack på förhand!
Citera
2026-07-31, 16:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Hej!

Jag ska beställa hem mobilen i den nedanstående länken och är väldigt tacksam om ni kan svara på följande frågor:

1. Räcker 64 GB eller ska jag betala 200 kr extra och köpa 128 GB? (Måste få plats för BankID-appen, Swish-appen, Whats up-appen och gärna ytterligare en app om möjligt).

2. Tacksam om du länkar till billigaste passande mobilskal som ska kunna köpas på Elgiganten Online.

3. Vad menas med att typ av operativsystem är MagicOS 9.0

4. Vad innebär det att i specifikationen står bara Android? Brukar det inte stå Android 13, Android 14 etc.?

5. Står Nano-Simkort, räcker det för mig?

6. Laddare ingår inte, men det ska tydligen finnas lag på att åtminstone kabeln måste ingå i varje förpackning, men när jag läser i specifikationen så ser jag ingen kabel där. Ska jag lita på det där med lagen? Varför står kabel som rekommenderad tillbehör bredvid i så fall? Jag vill helst slippa få hem mobilen och då upptäcka att kabel inte finns med.

https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklockor/mobiltelefon/honor-x5c-plus-smartphone-464gb-midnattsvart/991708

Tack på förhand!
Nu har jag iPhone men 64GB räcker dåligt för mig på min telefon. Men det beror ju på om du ska ha massa saker på den. annars räcker det ju.
Citera
2026-07-31, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Nu har jag iPhone men 64GB räcker dåligt för mig på min telefon. Men det beror ju på om du ska ha massa saker på den. annars räcker det ju.

Vad har du på din så 64 GB räcker dåligt?

Själv behöver jag endast ha plats för följande: BankID-appen, Swish-appen, Whats up-appen och gärna ytterligare en app om möjligt. Så, vad tror du?
Citera
2026-07-31, 16:59
Avstängd
Citat:
Vad har du på din så 64 GB räcker dåligt?

Själv behöver jag endast ha plats för följande: BankID-appen, Swish-appen, Whats up-appen och gärna ytterligare en app om möjligt. Så, vad tror du?
Spel, ett gäng appar, några album musik, ett gäng bilder och några videoklipp jag spelat in med telefonen.

Ska du bara ha det du nämner så räcker 64gb långt.
Citera
2026-07-31, 17:02
Medlem
Citat:
Spel, ett gäng appar, några album musik, ett gäng bilder och några videoklipp jag spelat in med telefonen.

Ska du bara ha det du nämner så räcker 64gb långt.

Ja, det var en hel del saker du hade.

Då kör jag på 64 GB, stort tack för hjälpen!
Citera
2026-07-31, 17:03
Medlem
Onanikrems avatar
Den räcker om du inte skall ha 40 appar och spela spel.
Operativsystemet verkar lite fishy, osäker på hur länge Bank.id stöder, jag vet inte? Brukar vara Bank-id som dödar telefonen tillslut om man inte tappar den i gatan/toaletten.
Nanosim är väl det vanligaste? om man inte går på de dyrare som har e-sim. (fördel om du reser till många olika länder)

Priset tycker jag är 600 för mycket. Kolla på de billigaste Motorola, de brukar vara billigare, i alla fall när de är på kampanj.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-07-31 kl. 17:06.
Citera
2026-07-31, 17:07
Medlem
År 2018 så köpte jag en mobiltelefon med 4 GB internminne (RAM) och 64 GB lagringsutrymme. Nu känner jag att detta inte riktigt räcker till. Alla Googles appar har blivit större och kräver mycket mera resurser än när telefonen var ny.

Jag skulle satsa på en telefon med minst 8 GB internminne (RAM) och 128 GB lagringsutrymme. MagicOS 9.0 är baserad på Android 15.
Citera
2026-07-31, 17:09
Avstängd
Citat:
Ja, det var en hel del saker du hade.

Då kör jag på 64 GB, stort tack för hjälpen!

Japp. Enda anledningen till att jag skulle vilja ha mer, är för att lägga in serier och filmer på telefonen och fler retrospel via retroarch så att man har en portabel nöjesmaskin.
Inga problem.
Citera
2026-07-31, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Den räcker om du inte skall ha 40 appar och spela spel.
Operativsystemet verkar lite fishy, osäker på hur länge Bank.id stöder, jag vet inte? Brukar vara Bank-id som dödar telefonen tillslut om man inte tappar den i gatan/toaletten.
Nanosim är väl det vanligaste? om man inte går på de dyrare som har e-sim. (fördel om du reser till många olika länder)

Priset tycker jag är 600 för mycket. Kolla på de billigaste Motorola, de brukar vara billigare, i alla fall när de är på kampanj.

Ok.

Tycker också att priset var högt, köpte en liknande för nästan 700 kr för bara två år sedan.

Tack snälla för svaret!
Citera
2026-07-31, 17:14
Medlem
Citat:
Japp. Enda anledningen till att jag skulle vilja ha mer, är för att lägga in serier och filmer på telefonen och fler retrospel via retroarch så att man har en portabel nöjesmaskin.
Inga problem.

Hahaha, du vill förvandla telefonen till TV alltså. Visste inte ens att det var möjligt att ha filmer och serier i mobilen, varför kollar du inte på sådant på laptopen istället?
Citera
2026-07-31, 17:17
Avstängd
Citat:
Hahaha, du vill förvandla telefonen till TV alltså. Visste inte ens att det var möjligt att ha filmer och serier i mobilen, varför kollar du inte på sådant på laptopen istället?
Nä men jag tänker att om man tvingas iväg på jobbresa eller åker iväg någon annanstans där det är otympligt eller bökigt att ta med laptop och annat så räcker det med telefonen och maximalt en handkontroll med så har man så man kan se på film, serier och spela spel. T.ex när jag blev opererad och fick ligga på sjukhus några dagar så kunde jag ju kolla på film/serier och spela lite spel, istället för att bara ligga och glo i taket och lyssna på gubbar och kärringar som saknar all form av vett när det kommer till att hosta, fisa och en massa andra äckelljud.
Citera
2026-07-31, 17:18
Medlem
GormDenGamles avatar
64 gb. är väldigt lite. Bara min Spotify-nerladdning är på 46 gb. Så gå för mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in